Shipping: Den digitale reisen bransjen står overfor

Bransjen mener automatisering vil endre shipping totalt viser ny rapport.

 

Google og andre globale aktører ventes å ta over mye av den tekniske delen av transporten, men ikke at de kommer til å styre egne skip i nærmeste fremtid. Undersøkelsen fra Hellas og Norge viser videre at shippingbransjen vil trenge flere IT-eksperter på land i fremtiden. 

 

 

Førerløse skip

Fortsatt er de fleste skeptiske til skip helt uten mannskap. Et datakontrollert skip kan fort bli mål for hackere og pirater, og det er trolig vanskelig å reagere raskt på nød som lekkasje og brann.

Med et mannskap ombord er skipet også lettere å holde ship shape, og vedlikeholde underveis. De beste argumentene for førerløse skip er overvåkning, sier shippingbransjen. 71% ser på overvåking av temperatur og tilstanden til farlig last som største fordelen.

 

Det er jo en tradisjonell næring, som ikke alltid har vært i front på utvikling. Men nå ser vi at det skjer mye. Alt går raskere i dag. Skipene vil trolig bli raskere utdaterte nå fremover enn de er nå.

Fredrik Gabrielsen. Partner og leder for shipping & offshore

 

3D-printing av oljefiltre

Wilhelmsen er et av rederiene som er gode på dette. De holder blant annet på med 3D-printing av reservedeler og lasere i tau. Tauene vil bli automatiserte slik at de sier ifra hvis f.eks. belastningen blir for stor.

loading-player

Playback of this video is not currently available

CDO i Wilh. Wilhelmsen om førerløse skip

loading-player

Playback of this video is not currently available

 

Viktigste funn fra undersøkelsen:

 

mener vedlikehold vil bli digitalisert innen få år.
tror skip vil bli kontrollert fra land i nærmeste fremtid.
mener shippingbransjen vil trenge mange flere IT-eksperter på land i nærmeste fremtid.
mener smart shipping tracking blir standard innen få år.
mener det vil skje ekstrem automatisering i shippingbransjen de neste årene.

 

 

- De tradisjonelle rederiene går fra å være veldig avhengig av sjømannskap til å søke mer teknologikompetanse. Rederiene går også fra å eie og drifte alt utstyr selv til å overvåke og jobbe med flere aktører i næringskjeden

Fredrik Gabrielsen. Partner og leder for shipping & offshore

 

 

 

Maskinsjef Rune Okan om fremtiden i shipping og automatisering

loading-player

Playback of this video is not currently available

 

 

Kontakt oss

Fredrik Gabrielsen
Partner | Leder for Shipping & Offshore
Tlf: 970 82 408
Kontakt meg

Følg oss