Commercial Due Diligence

 

En sentral forutsetning for å lykkes med et oppkjøp er at man forstår markedet selskapet opererer i og hvordan selskapet skaper verdier for sine kunder. Vi tilbyr Commercial Due Diligence som en uavhengig gjennomgang av et selskaps marked, produkt, kunder og konkurransemessige posisjon.

 

Fokusområder i en typisk Commercial Due Diligence er:

  • Hvor attraktivt er markedet og hva er de underliggende driverne?
  • Hvordan er forhandlingsmakten mellom aktører i ulike deler av verdikjeden og hvor er marginene?
  • Hvordan er de forskjellige konkurrentene posisjonert og hva er deres styrker og svakheter?
  • Hvor attraktiv er posisjonen til selskapet som analyseres?
  • Hva er de viktigste kjøpskriteriene for kundene og hvor fornøyde er de med selskapet og produktene som leveres?
  • Hvor robust er selskapets forretningsmodell mot konjunkturelle svingninger?
  • Er selskapets prognoser realistiske?

Hvorfor gjennomføre en Commercial Due Diligence?

  • Sikre finansiering til investeringen
  • Øke kjennskapen til markedet og selskapet
  • Identifisere potensielle oppsider og risiko forbundet med investeringen
  • Tilrettelegge for integrasjonsarbeid i etterkant
  • Sikre uavhengig perspektiv på investeringscaset

Kontakt oss

Glen Bjørnholt
Partner
Tlf: 959 82 075
Kontakt meg

Ole Christian Skjaker
Partner
Tlf: 965 03 666
Kontakt meg

Torkel Halmø
Direktør
Tlf: 952 60 376
Kontakt meg

Følg oss