{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
19 juni, 2020
– Vi så en endring i handlemønsteret rimelig raskt etter 12. mars. Butikker i Oslo sentrum fikk opp til 70% nedgang i kundebesøk. Kundene våre bekymret seg for smitte, forteller Fredrik Tønnesen, CEO i Elkjøp Norge.
De hadde hatt testprosjekter med Vipps tidligere, hvor kunder fikk mulighet til å betale med vipps. Nå satte de i gang en utrulling over 140 Elkjøp-butikker i hele landet. I rekordfart. – Siste måned har vi sett en dobling i Vipps-betaling. Det er nesten ikke en kunde som betaler med kontant lengre. Vipps og annet som gjør ting enkelt er i ferd med å ta over, sier Tønnesen.
– Det smalt hos oss. Onsdag 11.mars fikk vi over hundre avbestillinger. Vi permitterte alle, inkludert oss selv den 13. mars. Før den tid hadde vi testet ut en app som betalingsløsning. Men det var en bøyg å komme over. 13. mars hev vi oss rundt, og etter et par uker kunne vi tilby take away og betaling via QR-kode og Vipps. Det skjer mye hurtigere når vi blir tvunget til endring, forteller Petter Lidal som er sjef for Bien (fire restauranter og barer i Bergen). – For folk som bare har litt øl igjen, ble det veldig mye lettere å bare klikke på “bestill en til”. Mersalget har gått opp med den nye løsningen, forteller Lidal. Og servitøren får faktisk tips, i forkant.
Sitatet kommer fra fintech-ekspert Lars Erik Fjørtoft, som er rimelig upopulær i Facebook-gruppa: “Vi som hater kontanter”. – Det er fryktelig dyrt for butikker og banker å håndtere kontanter. Og nå er vel sannsynligvis kontanter tidenes smittebærere. Jeg er spent på om det vil bli en varig endring. Det å kunne betale uten å være nære ting tror jeg vil være ekstremt viktig fremover. Jeg tror alt som innebærer berøring vil forsvinne, sier Fjørtoft.
Finansavtaleloven regulerer svindelforsøk. Som privatperson bærer du ikke risikoen. – Det har vært sinnsykt mange svindelforsøk som har blitt stoppet av bankene i det siste. Nå vokser det frem mange apper og annet hvor du blir vant til å legge igjen kortinformasjon. Det åpner en angrepsflate som kjeltringer kommer til å finne. Mange svindlere ringer også hjem til folk og lurer de til å gå inn på nettbanken og gi fra seg alle passord, forteller Fjørtoft.
– Nettsalget gikk rett til himmels rimelig kjapt. Vi lanserte live-shopping, hvor du blir ringt opp av en selger. Så filmer du hvor kjøleskapet ditt skal stå. Så selgeren kan komme med forslag til ny. Selgeren blir med deg hjem i stua, forteller Tønnesen.
– Vi kommer ikke til å gå tilbake til slik det var, det er jeg ikke i tvil om. Det kunder hater mest med restaurantbesøk, er å vente på regningen. Og det er vekk nå med nye løsninger, forteller Petter.