Reiselivet digitaliseres

Ny TestLab Lofoten skal gi turistinformasjon i sanntid

Med ambisjon om at reiselivet i verdens vakreste øyrike skal være digitalisert innen sommeren 2018, lanseres TestLab Lofoten – en digital testarena for turistinformasjon i sanntid.

Ny digital plattform som løfter turistlivet

Flere står bak den digitale plattformen som skal ta turistlivet i Lofoten til nye høyder; blant andre Lofotrådet, PwC, Google, AISPOT og Vipps. 

Ved hjelp av smarttelefon skal besøkende finne frem til felles gode løsninger som for eksempel; parkeringsløsninger for fotturer i vakker natur, tilgjengelige toaletter, eller informasjon om hvor de kan kaste søppel forsvarlig.

Gjennom sanntidsinformasjon vil de kunne veie alternative reiseløsninger- og tilbud opp mot hverandre - lønner det seg å utsette turen en time eller to, slik at parkering blir lettere, eller kan vi oppleve naturen og utsikten uten trengsel og kø?

 

 

Mobile plattform for travel and retail

En utfordring er at store mengder av turistinformasjonen for Lofoten er ukorrekt, og i noen tilfeller også ikke-eksisterende. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Ambisjonen er at reiselivet i Lofoten skal være digitalisert allerede sommeren 2018, og at turister framover skal kunne navigere seg mellom Lofotens mangfoldige tilbud av opplevelser.

Hans Fredrik Sørdal, ordfører for Flakstad kommune, på vegne av Lofotrådet

Kontakt oss

Helge Dønnum
Direktør, PwC Norway
Tlf: 952 60 198
Kontakt meg