Vi hjelper deg med å fornye din forretningsmodell slik at du kan skape nye inntektstrømmer

Innovasjon og nye forretningsmodeller

Innovasjon og ny forretningsmodell

Tenk nytt. Bygg om. Skap vekst.

Vår forskning kartlegger hvor inntektstrømmer flytter seg det neste tiåret. Verdier tilsvarende 7,1 billioner amerikanske dollar kan forflytte seg allerede innen 2025. Det betyr at måten bedrifter skaper og leverer verdi på, må endres fundamentalt. 

Enten det handler om å forme nye tjenestetilbud eller utvide med digitale produkter, hjelper vi deg å finne nye måter å tjene penger på gjennom å fornye forretningsmodellen, slik at du kan sikre konkurransekraft i et marked i bevegelse.

Playback of this video is not currently available

1:11

Halvparten av dagens bedrifter vil ikke eksistere om 10 til 15 år. Å fortsette som i dag vil ikke ta deg dit du ønsker å være i morgen, sier Andre Gill, Partner i PwC Norge.

Hvorfor endre forretningsmodellen?

  • Øk din konkurransekraft.
    Forstå nye vekstdomener og skap ny inntektsstrømmer for å ta en sterkere posisjon blant konkurrentene. 

  • Sikre bærekraftig vekst.
    Integrer KI og bærekraft i kjernevirksomheten for å bygge motstandskraft og skape varig verdi. 

  • Økt produktivitet.
    Selskaper som er i toppkvartilen for endring av forretningsmodell har en forventet produktivitetsøkning mellom 1,5% og 8,5% sammenlignet med de i bunnkvartilen.

Våre tjenester 

 

Strategiske valg som gir varige fortrinn

Strategi handler om å ta modige valg. Det handler om å stake ut en retning som gjør at virksomheten din kan gripe de mest attraktive mulighetene – og sikre en sterk posisjon i markedet.

Vi jobber sammen med norsk næringsliv og offentlig sektor for å utvikle strategier som skaper reell verdi. Ved å identifisere og utnytte det som gjør organisasjonen din unik, hjelper vi deg med å frigjøre potensialet som allerede ligger der – og omsette det til varige konkurransefortrinn.

Veien til en god klimaomstillingsplan

Å utvikle en solid klimaomstillingsplan er et viktig første skritt på veien mot netto nullutslipp. Helt enkelt handler det om å forstå hva 2050-målet innebærer for dere. Hvordan ser selskapet ut i en fremtid med nullutslipp? Hva er mulighetene og utfordringene? Og hvordan skal dere komme dit?

PwC har omfattende bransjeerfaring og spesialisert fagkunnskap innenfor klima og natur, og kan bistå ditt selskap gjennom alle stegene på veien mot en god klimaomstillingsplan. Vi jobber etter fire kjernelementer: 1) Dekarboniseringsplan (inkludert vitenskapsbaserte klimamål), 2) Risiko og muligheter, 3) Samfunnsøkonomisk omstilling, og 4) Strategisk omstilling.

Les mer om stegene i veileder til en god klimaomstillingsplan, som vi har utviklet i samarbeid med Skiftnettverket. 

Sirkulære forretningsmodeller og -verdikjeder

En sirkulær verdikjede utnytter naturressurser og produkter effektivt og så lenge som mulig, i et kretsløp der minst mulig ressurser går tapt. Det handler om å optimalisere og transformere forretningsmodeller på en måte som gjør at selskapet både realiserer muligheter og reduserer risiko gjennom å tenke nytt. En slik endring vil påvirke samfunnet positivt gjennom å redusere klimautslipp og ressursforbruk, sikre levedyktige økosystem, og samtidig redusere kostnader og skape vekst gjennom nye inntektsstrømmer for selskapet.

Selskaper som stiller tydelige krav og oppnår tettere samarbeid med leverandører bygger mer robuste og effektive verdikjeder. Det kan bli et konkurransefortrinn i markedet, og gjøre virksomheten mindre sårbar for klimaendringer og politisk usikkerhet. 

Hvilke muligheter har ditt selskap for sirkulær omstilling? Hvordan kan dere optimere ressursbruk, utvikle nye samarbeid og oppnå økt verdiskaping?

Slik kan vi bistå deg:

Vi bistår næringslivet og offentlig sektor med kartlegging og analyse av mulighetsrom, modenhetsvurderinger, utvikling av en helhetlig plan fra strategi til operasjonalisering, styring, rapportering og implementering. Vi kan også støtte ditt selskap med valg og forbedring av styringsverktøy og innkjøpssystemer, samt kobling av aktører som kan dra nytte av hverandre.

Innovasjon, pilotering og skaleringsstøtte

Ønsker du å utforske hvilke muligheter ditt selskapet har for forbedring og ny verdiskapning? 

Våre rådgivere har lang erfaring med innovasjonsprosesser, pilotering av nye ideer og skaleringsstøtte. Kanskje ønsker du hjelp til å utforske en strategisk mulighet, som å identifisere kommersielle gevinster rundt sirkulære løsninger​. Eller kanskje er du på god vei med å tenke ut et nytt, bærekraftig produkt som du ønsker å konkretisere og pilotere. Vi har også lang erfaring med å holde innovasjonsworkshoper, der vi samler aktører på tvers av bransjer og sektorer for å diskutere typiske utfordringer på tvers av verdikjeden gjennom praktiske øvelser og inspirasjon.

Les mer om hvordan vi kan vistå din virksomhet med strategi og forretningsutvikling.

M&A som et strategisk verktøy

VI ser på M&A som noe mer enn bare en transaksjon. Det er en katalysator for å tenke nytt, skape verdi og posisjonere virksomheten i et turbulent marked.

Vi hjelper deg med å bruke M&A som et strategisk verktøy for å redefinere forretningsmodellen din – ikke bare for å tilpasse deg endringer, men for å lede dem. Vi tror på å bygge helhetlige, langsiktige driftsmodeller som går utover det tradisjonelle. Det handler om å integrere elementer som verdiskaping, endringsledelse og teknologi for å sikre at hver beslutning bidrar til noe større.

Vårt mål er å gi deg innsikten og verktøyene du trenger for å identifisere strategiske muligheter tidlig. Sammen kan vi hjelpe deg med å reposisjonere virksomheten din. 

Les mer om våre transaksjonstjenester.

Internasjonal strategi og etablering

Når virksomheten din tar steget ut i verden, åpner det døren for å utforske nye forretningsmodeller, tilpasse seg lokale behov og utnytte globale muligheter.

Vi ser internasjonal etablering som en mulighet til å ikke bare tilpasse seg nye markeder, men om å bruke denne reisen til å transformere hvordan du skaper verdi. Vi hjelper deg med å utvikle fremtidsrettede forretningsmodeller som integrerer teknologi, bærekraft og innovasjon – og som er skreddersydd for å lykkes i en global kontekst.

Vi hjelper deg å utvikle strategier som tar høyde for flere fremtidsscenarier. Dette innebærer strategiske avveininger hvor vi vurderer partnere, nøkkelelementer og inntektsmodeller for å skape en robust forretningsmodell. Ved å forstå de lokale markedene og tilpasse strategiene deretter, kan vi hjelpe din virksomhet med å navigere utfordringer og utnytte muligheter effektivt.

Les mer om våre tjenester innen internasjonal rådgivning.

Dette sier våre kunder

– Vi så tilbake i 2018 at vi måtte ha en ny fot å stå på. Nå satser vi tungt på akvakultur, og vi tror dette kommer til å bli et svært stort vekstområde for oss fremover. Vi kan pumper, men vi kan ingenting om fisk. Derfor måtte vi tenke nytt. Med hjelp fra PwC har vi identifisert nye muligheter, kjøpt opp strategiske selskaper og startet banebrytende forskningsprosjekter som kan revolusjonere akvakulturmarkedet.

Geir Kristian Helgesen, marked- og kommunikasjonssjef i Framo

Vi ser et tiår frem i tid, så du kan skape verdi i dag

Dra nytte av vekstmulighetene frem mot 2035


{{filterContent.facetedTitle}}

Obligatoriske felter er markert med stjerne(*)

Ved å gi oss din e-postadresse har du akseptert å ha lest vår personvernerklæring og samtykker i at vi behandler dine data i henhold til denne. Dersom du på noe tidspunkt ikke lenger skulle ønske å motta informasjon fra oss, kan du sende oss en e-post via vår Kontakt oss-side.

Kontakt oss

André Kopperud Gill

André Kopperud Gill

Partner, PwC Norway

Tlf: 982 64 392

Skjul