Skal du treffe med kunstig intelligens (KI), må du ta riktige strategiske grep. Satse på det som gir mest verdi for din virksomhet. Vi er tusen forretningsutviklere, strateger, teknologer og advokater som jobber med KI. Fire av ti norske toppledere sier i CEO Survey at de forventer at KI vil gi profitt det neste året. Det kan vi hjelpe deg med.
Datahåndtering og -kvalitet: KI-algoritmer er avhengige av store mengder høykvalitets-data for å lære og lage nøyaktige forutsigelser. Mange bedrifter sliter med å samle inn, behandle, og lagre data på en måte som er egnet for KI. Dårlig datakvalitet kan føre til upålitelige resultater, mens bekymringer rundt datasikkerhet og personvern kan begrense tilgangen til data.
Manglende tekniske ferdigheter: Utvikling og implementering av KI krever et høyt nivå av teknisk ekspertise. Det er mangel på kvalifiserte KI-eksperter, og konkurransen om disse talentene er intens. I tillegg kan det være utfordrende å opplære eksisterende ansatte i bruk av KI-verktøy og -teknikker.
Etiske, regulatoriske og utfordringer med cybersikkerhet: Bruk av KI kan reise en rekke etiske og regulatoriske spørsmål. For eksempel, hvordan sikrer vi at KI-systemer er rettferdige og ikke diskriminerende? Hvordan håndterer vi spørsmål rundt personvern og dataeierskap? Hvordan skal vi forholde oss til nye lover og reguleringer?
Ni av ti norske toppledere svarer i CEO survey at de har implementert KI i sin bedrift. Halvparten forventer profitt det neste året. Gevinstene ved å bruke KI kan være:
Les også: Slik utnytter du dataene dine med data governance.
– PwC har vært med oss på hele reisen fra å bygge digitale team, dataplattform til å bruke dataene strategisk til å ta beslutninger. Flott samarbeid. Anbefales!
– Takk for en fantastisk kartleggings-workshop, den ga oss oversikt og ideer for hvordan NRK kan bruke KI. Vi bør ha en gjennomførings-workshop så vi kan gjøre det til en realitet!
Hos PwC tilbyr vi et omfattende spekter av tjenester innen kunstig intelligens, designet for å hjelpe virksomheter med å utnytte potensialet i dataene sine. Våre KI-tjenester dekker hele livssyklusen for modellutvikling, fra de første fasene av datainnsamling til endelig implementering og optimalisering.
Datainnsamling og forberedelse. Vi starter med innsamling og forberedelse av data, sikrer at informasjonen er relevant, nøyaktig og av høy kvalitet. Vårt team jobber tett med kundene for å forstå deres spesifikke behov og identifisere de riktige datakildene.
Modellbygging og trening. Våre data scientists og KI-eksperter bygger skreddersydde modeller ved å bruke avanserte algoritmer og teknikker. Vi utvikler skalerbare løsninger som er robuste nok for fremtiden.
Validering og implementering. Etter modellbygging sørger vi for grundig testing og validering for å sikre nøyaktighet og pålitelighet. Vi bistår med sømløs implementering i eksisterende systemer.
Optimalisering og vedlikehold. Vi tilbyr kontinuerlig overvåking og vedlikehold for å sikre at modellene fungerer optimalt, og vi gjør nødvendige justeringer for å møte skiftende forretningskrav.
Erfaring og ekspertise. Vårt team består av erfarne data scientists og KI-eksperter som har jobbet med et bredt spekter av bransjer. Vi bringer en unik kombinasjon av teknisk kunnskap og forretningsinnsikt, noe som gjør oss i stand til å levere løsninger som virkelig skaper forretningsverdi.
Skalerbare løsninger. Vi er dedikert til å bygge løsninger som vokser med din virksomhet. Våre KI-modeller er designet for å være fleksible og tilpasningsdyktige, slik at de kan møte morgendagens behov.
Utvikling og bruk av KI-systemer er regulert av flere regelverk, avhengig av bruksområde.
Sektorlovgivning, som forvaltningsloven eller samferdselslovgivningen, kan stille kvalitetskrav som må oppfylles når oppgaver løses ved hjelp av KI-systemer.
Personvernforordningen (GDPR) gjelder dersom personopplysninger utgjør treningsdata eller når KI-systemet brukes for å gjøre prediksjoner som gjelder enkeltmennesker.
Felles for alle KI-systemer er likevel at kravene i EUs KI-forordning uansett må oppfylles. KI-forordningen har allerede trådt i kraft i EU og reglene får trinnvis virkning frem til 2. august 2026, mens reglene for KI-systemer med høy risiko først får virkning 2. august 2027.
KI-forordningen skal etter planen innføres i norsk rett gjennom en norsk KI-lov i løpet av sommeren 2026.
KI-forordningen har som formål å fremme pålitelig KI som beskytter helse, sikkerhet og grunnleggende rettigheter, inkludert demokrati, rettssikkerhet og miljø, mot skadelige effekter av KI. For å oppnå formålet, pålegges aktørene i verdikjeden, fra utvikler til bruker, ulike forpliktelser. Forpliktelsene skjerpes i tråd med KI-systemets risikopotensial. Forordningen deler derfor KI-systemer inn i fire ulike risikokategorier:
KI-systemer med lav risiko. Mange KI-systemer som brukes til effektivisering og automatisering av prosesser tilhører denne kategorien. Slike KI-systemer er ikke underlagt krav i KI-forordningen.
KI-systemer med transparensrisiko. Denne kategorien omfatter KI-systemer som er designet for å interagere med mennesker, eksempelvis chatbots. Slike KI-systemer må designes slik at mennesket informeres om at det interagerer med system og ikke et menneske.
KI-systemer med høy risiko. Denne kategorien omfatter KI-systemer som kan ha store negative konsekvenser for enkeltmennesker, samfunnet, demokratiet og rettssikkerheten. Eksempler:
kredittvurdering eller -skåring
risikovurdering for livs- og helseforsikring
emosjonell gjenkjenning
rekruttering og andre vurderinger av arbeidstakere
opplæring og utdanning
KI-systemer med uakseptabel risiko. Denne kategorien omfatter blant annet KI-systemer som utnytter personers sårbarheter på en måte som kan medføre skade og bruk av biometrisk gjenkjenning i sanntid på offentlig tilgjengelig område. Det er forbudt å tilby slike KI-systemer på det europeiske markedet med mindre ett av unntakene er oppfylt.
Dette betyr at alle virksomheter må gjennomføre risikovurdering for å plassere KI-systemene i riktig kategori. Deretter må virksomheten identifisere hvilken rolle og ansvar den har for hvert KI-system.
Våre eksperter hjelper virksomheter med å navigere mellom de ulike regelverkene som gjelder for deres utvikling og bruk av KI. Slik settes virksomhetene i stand til å oppfylle gjeldende lovkrav, samt innføre retningslinjer som er tilpasset sine roller, sitt ansvar og sitt bruksområde.
Les mer: Slik blir du berørt av AI Act
Vi hjelper deg med å bygge en sterk KI-kultur og infrastruktur. Vi rådgir deg om organisatoriske strukturer, roller og ansvar, og hvordan man best kan skape et miljø som fremmer innovasjon og samarbeid. Vi kan også bistå med å utvikle et veikart for KI-modenhetsvekst.
Les mer: Slik organiserer du deg for å lykkes
Utvikling av en effektiv KI-strategi, helst at KI inngår naturlig i forretningsstrategien, er kritisk for en virksomhets suksess med KI. PwC kan hjelpe deg med å definere en klar visjon og retning for KI i din organisasjon, identifisere verdiskapende KI-muligheter, og utvikle en detaljert handlingsplan for å realisere din KI-strategi. Vi hjelper deg med en femstegsmodell for å implementere KI-verktøy som Microsoft sin Copilot.
Les også: Copilot på tre steg
Les også: Slik lager du en datastrategi som er knyttet til forretningsstrategien
Det handler mye om dette: Datasikkerhet, dataklassifisering, tilgangsstyring, personvern, risikovurdering og kontinuerlig overvåkning.
Skal du sikre deg mot cyberhendelser når du tar i bruk KI, så er det spesielt tre ting du må tenke på: Informasjonsbeskyttelse, synlighet og brukeradopsjon.
Innføring av KI handler i stor grad om endringsledelse, datastyring og tilgangsstyring. Det er mye mer enn et prosjekt som skal løses av en IT-avdeling.
Ifølge CEO Survey så er det kun 18 prosent av topplederne som svarer at de har fått lønnsomhet ved å bruke KI. Fire av ti forventer profitt i 2025.
Les mer: KI-prediksjonene som vil gjøre deg mer konkurransedyktig.
Playback of this video is not currently available
Gjennom en interaktiv workshop demonstrerer vi, tester ut og samskaper KI- løsninger på dine utfordringer. AI laben fremmer kreativitet, problemløsing og teknologisk utvikling med kunstig intelligens i fokus. Uansett hvor din virksomhet er på KI-skalaen, skreddersyr vi opplevelsen for å gi maksimal verdi.
Her er seks fremtidsutsikter som vil hjelpe deg med å lykkes med kunstig intelligens i din virksomhet.
Les om våre KI-tjenester og kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat om KI i din virksomhet!