Maria er partner i PwC og leder strategienheten i Consulting. Maria er lidenskapelig opptatt av at strategi ikke skal være et powerpoint-dokument, men være et styringsverktøy som engasjerer en hel organisasjon og skaper utvikling.
Maria fokuserer på å utvikle strategier som er basert på innsikt og data, men også involvering fra sentrale interessenter for å sikre at strategien er implementerbar og verdifull, både på kort og lang sikt.
I løpet av de siste 10 årene har Maria hatt flere lederstillinger innen FMCG (Orkla) og retail (Europris og Jernia), med både strategisk og kommersielt ansvar. Før det var hun konsulent i McKinsey i 5 år hvor hun jobbet på tvers av bransjer for store bedrifter i Norge og utland. I tillegg har hun erfaring fra ulike styreverv i både børsnoterte og private selskaper
Lese. Jeg er veldig glad i roen jeg kjenner på når jeg må konsentrere øynene i en bok og kan dessverre bli litt mer ukonsentrert når jeg lytter til lydbok. Da kan jeg plutselig prøve å være effektiv og gjøre noe annet samtidig. Da blir det ikke den samme avkoblingen jeg får når jeg leser.
Jeg har alltid vært glad i sykkel som transportmiddel og er vokst opp med å sykle overalt. Men med tre små barn som jeg leverer og henter i barnehage og SFO et stykke unna jobb, så blir det dessverre bil. Når jeg jobbet i Jernia måtte alle firmabiler være fullelektriske og jeg elsker å kjøre elbil så da blir det det frem til sykkel fungerer med familiesituasjonen.
100% kundene. Fra min første jobb som avisbud har jeg alltid vært ekstremt opptatt av å levere til kunder og at de er fornøyd med leveransene. Jeg har også vært veldig heldig med å få jobbe med gode ledere som også har vært mest opptatt av kundeverdi og kundereisen, og gjennom det bygge sterke merkevarer og verdi. Jeg er stolt av PwC merkevaren og føler et enormt ansvar for å videreutvikle verdien i merkevaren sammen med alle mine globale kollegaer. Det gjør vi hver dag gjennom å skape verdi for kundene våre og bygge tillit. For å levere på dette så er folkene i PwC det viktigste. Jeg kommer fra retail og sier ofte at i PwC så selger vi ikke stekepanner, men kompetanse.
På makronivå så ville jeg sagt at usikkerhet i globale rammebetingelser (sikkerhetssituasjon, teknologisk utvikling, bærekraft), dyr kapital og trange tider hos forbrukerne gjør at det er viktigere enn noensinne at selskaper blir tydelige på hva som er deres underliggende konkurransefortrinn og bruker det som en plattform både for å styrke kjernevirksomheten og for å finne nye vekstmuligheter
Jeg vil videre trekke frem evne til å kunne omstille seg hurtig og tilpasse seg stadige endrede rammevilkår og kundebehov. I tillegg til å bygge videre på sine konkurransefortrinn så bør man posisjonere organisasjonen på en måte og ha prosesser som gjør at man kan endre retning raskt - f.eks. ved å være langt fremme i teknologisk utvikling og legge til rette for å plukke opp endringer i rammebetingelser/behov slik at strategien kan justeres. Det kan være nyttig å utarbeide potensielle “Black Swan” strategier og jobbe med ulike fremtidsscenarioer.