27/05/24
Kollegaene Andreas Wold, Cato Kaasa, og Karolina Misiaszek elsker å drive frem endring! De jobber daglig med å forbedre kunders verdikjeder, og sette strøm på veksten gjennom satsing på større teknologisamarbeid. Blant annet med programvareleverandører.
— Jeg føler meg litt som Sherlock Holmes når jeg klarer å finne innovative løsninger på kundens virkelig store problemer og frustrasjonskilder. Det er snart ikke en eneste utfordring som ikke kan løses gjennom bruk av ny teknologi og smarte systemer.
— Vi jobber med kunder som ønsker å styrke fokuset på å effektivisere verdikjeden, og teknologi er en sterk driver til å realisere dette, forklarer Karolina Misiaszek (27 år).
Karolina løser ofte strategiske problemstillinger der teknologi, mennesker og prosesser må sees i sammenheng for å finne de skikkelig gode løsningene.
Nå vil teamet finne flere nye kollegaer til deres Operations Technology-satsning.
— Vi ser ofte at bedrifter sliter med produktivitet og høye kostnader forbundet med repetitive oppgaver og en tungvint måte å utføre sitt arbeid på. Veldig mange av disse oppgavene kan automatiseres. Det finnes et hav av løsninger for automasjon i verdikjeden. Alt fra lagerdrift, prognostisering, varepåfylling og distribusjon.
Andreas har vært i PwC i 2,5 år, og før det hadde han jobbet tre år i et softwareselskap som utvikler forsyningkjedesløsninger. Han ønsket seg en arbeidsplass med mer varierte prosjekter, som kunne løses sammen med erfarne og profesjonelle konsulenter, gjerne ved bruk av programvare og løsninger han utviklet i sin tidligere jobb.
— Jeg forventet et bredt fagmiljø med flinke konsulenter jeg kunne lære av. Jeg visste også at PwC var et sted hvor det sosiale var viktig. At man gjerne møter kollegaer etter jobb. Jeg er ekstrovert og sosial, og glad i at det skjer ting, sier Andreas.
– Jeg liker variasjonen og spenningen ved å utfordre meg på mange bransjer og prosjekttyper slik jeg får i PwC. Det fristet veldig!
I avdelingen Commercial & Business Operations hjelper vi de største, og viktigste virksomhetene i Norge med å sikre robuste verdikjeder og lønnsom vekst gjennom blant annet Procurement og Supply Chain. I Operations Tech-satsingen fokuserer vi på å integrere teknologi i tjenestene i et større omfang enn det vi har gjort tidligere. Vi ser at løsninger som gir økt konkurransekraft ofte krever implementering av de beste systemene.
— I et typisk implementeringsprosjekt kartlegger vi nåsituasjon og prosesser, og oversetter forretningsbehov til programvarekrav. Det krever mye diskusjon, og vi jobber i tverrfaglige grupper for å kunne tilby kunden høyest mulig funksjonell og teknisk kompetanse. Kunden er nysgjerrig på våre råd, erfaringer og “best practice”. Videre begynner vi å designe, bygge og demonstrere prototyper av systemet. Det som skjer parallelt er at vi hele tiden tester og tilpasser systemet underveis. Til slutt er det opplæring slik at kunden kan bruke det selv, forklarer Karolina.
— Vi bruker ofte mye tid på innsiktsfasen for å forstå problemstillingen til kunden og teste hypoteser. Et typisk problem kan være utfordringer i forsyningskjeden. Man ser at varer ikke kommer frem i tide, eller at man har altfor mye varer på lager. I mangel på god styringsdata, ser vi ofte at mange ledere må ta beslutninger utelukkende basert på magefølelse eller erfaring. Mens vi legger til rette for en datadrevet tilnærming for beslutningsprosesser, fortsetter Andreas.
— Jeg liker å være på kontoret tidlig for å kapre favorittplassen, og starte dagen mens det er stille og rolig. Tar gjerne en titt i kalenderen og forbereder meg til møter som oftest foregår digitalt. Jeg jobber på prosjekter med andre internasjonale team i PwC, og med kunder som er spredt over hele verden. Vi tar ofte check-ins gjennom dagen for å sikre at vi har god progresjon i prosjektene vi jobber med.
Det som overrasket Andreas mest da han begynte i PwC var at absolutt alle han møtte var hyggelige. Hvor var de spisse albuene han forventet å møte?
— Jeg fant en kultur med mennesker som var hyggelige, varme og inkluderende samtidig som folk såklart ønsker å prestere. Det overrasket meg også at lederne i PwC hadde så stort fokus på menneskene. Mange av mine nærmeste partnere virker som de har minst 30 timer i døgnet, og tid til å bry seg om de ansatte, og sørge for at vi har det bra.
— Jeg skal være ærlig på at jeg hadde nok sett for meg en mer konkurransedrevet kultur.
– Vi er mange ansatte i PwC som har ambisjoner og som ønsker å få til mye, og det klarer vi uten at det går på bekostning av god kultur. Vi mister aldri samarbeidsånden, sier Cato Kaasa som leder avdelingen Commercial & Business Operations.
Han kan røpe at arbeidshverdagen i fagmiljøet vårt er preget av god og jovial stemning. Med stor takhøyde, åpenhet og transparens.
Cato Kaasa mener konsulentyrket er et av verdens mest fleksible yrker.
— Jeg føler meg virkelig god når jeg ser at mine forslag og ideer løser kundens problemer, og samtidig har en positiv innvirkning på menneskene. Jeg elsker å bidra til å drive frem endring. Jeg er opptatt av mennesker og å løse deres problemer. Det betyr mye for meg, sier Karolina.
— Jeg har det gøy på jobb hver dag. PwC er som en forlengelse av studietiden hvor du kan finne på mye gøy og få deg gode venner. I avdelingen er vi flinke til å finne på ting sammen - alt fra grilling, båtturer til øyene rundt Oslo, og standup.