Lønnsomhet og effektive verdikjeder

Forutsetninger for en lønnsom og bærekraftig virksomhet er en velfungerende og effektiv verdikjede, drevet av god informasjonsflyt og faktabaserte beslutninger. Vi hjelper deg med å få flere fornøyde kunder, gjennom varige forbedringer, økt kapasitet og bedret lønnsomhet.

Kontakt oss for en prat

Ofte stilte spørsmål av våre kunder

  • Vi må bedre vår leveringsevne, hva gjør vi? Og i hvilken rekkefølge?
  • Vi må redusere våre kostnader, hvor starter vi?
  • Hva er riktig produkt- og prismiks for oss?
  • Hva skal til for å lansere i et nytt marked?

Lønnsomhets- og verdikjedeanalyse

Når du jobber med en ekspert fra vår avdeling, får du tilgang til et helt fellesskap av problemløsere, i hele landet. Sammen lager vi en plan, med konkrete tiltak for å nå målene. Og når du trenger hjelp til å gjennomføre aktivitetene står vi klare ved din side for å starte implementeringen.

Tjenester innenfor lønnsomhet og effektive verdikjeder

Inntekts- og kategoristrategi

Vi hjelper virksomheter med å styrke lønnsomhet gjennom strukturert arbeid med vekstplaner, kampanje- og kategoristrategi med fokus på pris, pakning og aktiviteter.

Transformasjon av driften

Om virksomheten din står overfor en betydelig snuoperasjon som påvirker driften i stort, hjelper vi med å planlegge og gjennomføre en helhetlig, pragmatisk og verdidrevet endringsreise hvor vi sammen sikrer realisering av strategi, mål og gevinster.

Innkjøps- og leverandørstrategi

Vi bistår med innkjøpsstrategi, kategoristyring, driftsmodell, og leverandørstyring m.m. for å sikre at innkjøpsfunksjonen støtter virksomhetens mål, og bruker markedet på best mulig måte for å levere riktig kvalitet på innkjøpene, til riktig tid, og med lavest kostnad.

Kontinuerlig driftsforbedringer og automatisering

Basert på mange års erfaring med effektivisering og optimalisering benytter vi blant annet Lean-prinsipper for å forbedre eksisterende og utvikle nye prosesser, samtidig som vi utvikler kompetanse i organisasjonen din. Optimering kan også i mange situasjoner bety automatisering av prosesser og vareflyt.

Optimalisering av verdikjeden

Skap et konkurransefortrinn  gjennom nettverksplanlegging, helhetlige forsyningsprosesser uten barrierer og siloer, og faktabaserte beslutninger som driver for en optimal verdikjede. Vi bistår med alt fra verdikjede- og lønnsomhetsanalyse, strategi for verdikjeden til ruteoptimering og effektivisering i lagerdrift.

Cato Kaasa smiler ved et høyt restaurantbord

Vårt viktigste mål er at du får flere fornøyde kunder

Vi har lang erfaring med å forbedre våre kunders leveringsevne, både i private og offentlige virksomheter. Og vi mener at du vil oppnå de beste resultatene ved å jobbe skulder ved skulder sammen med våre eksperter, for å sikre eierskap og kompetansebygging.

Cato Kaasa,partner i PwC

Eksempel på tidligere oppdrag

Hvordan sikre konkurransekraft, markedstilgang og lønnsomhet når markedssituasjonen er i endring?

Utfordring: Dagligvarebransjen er et godt eksempel på en bransje hvor markedssituasjonen i stadig endring, som påvirker både dagligvareaktørene og leverandørene. Vi har nylig hjulpet en kunde innen dagligvare med å sikre konkurransekraft, markedstilgang og lønnsomhet, på tross av en krevende markedssituasjon.

Løsning: Våre eksperter hjelper deg med å gjennomføre relevante analyser og definere kommersielle målsetninger. Videre utforsker vi det kommersielle landskapet og mulighetsrommet. Basert på ulike scenarioer og funn identifiserer vi hvilke strategiske og taktiske tiltak som må iverksettes for å realisere nettopp din organisasjons målsetninger.

Fra strategi til handling: vekst i klients viktigste kategori

Utfordring: En av våre kunder hadde over lang tid en for lav markedsandel i sin viktigste og mest komplekse kategori. Dette var en strategisk utfordring fordi det påvirket kundetilfredsheten og salget negativt totalt sett for konsernet. Gapet i markedsandel mot målet var på 5 prosentpoeng, og utgjorde flere hundre millioner kroner i tapt salg.

Løsning: Vi hjalp kunden med analyse og utarbeidelse av helhetlige strategiske planer, til operasjonell realisering av tiltak og gevinster. I samarbeid med kunden etablerte vi et tydelig målbilde, ambisjon, initiativ og tiltak for selskapet, som strakk seg over hele verdikjeden - fra produsenter til sluttkunde. Arbeidet omhandlet blant annet strategi, endringsledelse, intern kommunikasjon, organisasjonsmodell, kategoriutvikling, prognoser, planlegging, innkjøp, og vareforsyning.

Videre bisto vi i ledelse av programmet og delprosjektene, forankring blant alle interessenter (styret, konsernledelse, kjeder etc.), gjennomføring av tiltak samt med gevinstrealisering hele veien ut til kassene i butikk.

Målet om å øke markedsandelen med 5 prosentpoeng skulle nås over en periode på 7 år. Allerede to år inn i programmet hadde klienten økt sin markedsandel med 1,3 prosentpoeng, og var vekstvinner i markedet hele programperioden. Videre økte kundetilfredsheten med 4-5 prosentpoeng, man oppnådde en «haloeffekt» med økt salg totalt sett og en styrking av selskapets brand.

Programmet pågikk i 3 år fra start til slutt, hvor vi bistod gjennom hele perioden med et solid og tverrfaglig prosjektteam.

Implementering av Lean for å øke punktlighet for de reisende

Utfordring: Flyselskap, flyplasseier og handlingsselskaper ønsket å forbedre og effektivisere turnaround-prosessen, som er prosessen fra fly ankommer gate, handles og dyttes tilbake for avgang.

Løsning: Vi valgte å implementere Lean for å løse denne utfordringen. Gjennom involvering av alle parter i prosessen kartla vi hvordan hver rolle kunne redusere sløsende aktiviteter. En rekke tiltak ble identifisert og iverksatt for å standardisere aktiviteter på beste praksis, skape flyt i delprosessene og å øke kvaliteten på styringsinformasjon for beslutningstakere. Dette førte til mer forutsigbare leveranser hos alle parter, som igjen resulterte i færre forsinkelser for passasjerene. Prosjektet ble et viktig steg mot å ha kontinuerlig forbedring på flyplassen.

Effektivisering og optimalisering av vedlikehold for stort norsk nettselskap

Utfordring: Å effektivisere dagens prosesser og legge grunnlag for et datadrevet og tilstandsbasert vedlikeholdsregime.

Løsning: Sammen med kunden startet vi med å sette opp mål og behov for fremtidens vedlikeholdsfunksjon. Målene tok for seg dagens prosesser, systemstøtte, vedlikeholdsstandard og metodikk for styring av vedlikeholdsrutiner.

Sammen med kunden jobber vi videre med å avdekke og gjennomføre tiltak for å nå målene om effektivisering, digitalisering, bærekraft og HMS i fire arbeidsstrømmer:

  • Datafangst og visualisering,
  • Bruk av ny teknologi (temperatursensor på kraftkabel og feildeteksjon gjennom automatisk bildegjenkjenning fra droner)
  • Nytt metodeverk (Reliability Centered Maintenance),
  • Videreutvikling og vurdering av systemstøtte for anleggsforvaltning og vedlikehold

Lønnsomhetsforbedring hos offentlig aktør

Utfordring: Kunden var i en situasjon der høye driftskostnader og uhensiktsmessig organisering var en stor utfordring.

Løsning: Vi gjennomførte en omfattende kartlegging og analyse for å beregne potensialet for å øke inntekt og kutte kostnader. Deretter gjennomførte vi store endringer sammen med ledelsen og ansatte for å snu situasjonen. Over tid ble store og små endringer implementert, noe som resulterte i en reduksjon av driftskostnadene med 10 prosent og med flere besparelser på vei.

Tjjenestene vi leverte var:

  • Prosessanalyse og -design
  • Utvikling av business case og gevinstplaner
  • Organisasjonsdesign og gjennomføringsstøtte
  • I tillegg ble det utviklet målbilder på sentrale områder som IT, økonomi og driftsforvaltning.

Kontakt oss

Cato kaasa

Trenger du noen å sparre med? Vi tar gjerne et uforpliktende prat hvor din problemstilling står i fokus, og hjelper deg gjerne litt på veien. 

Jeg vil booke et møte

Kontakt oss

Audun Finnestad

Partner | Leder Consulting Agder, PwC Norway

952 61 047

Kontakt meg

Tore Karlsen

Partner | Consulting, Vestfold og Telemark, PwC Norway

952 60 618

Kontakt meg

Kathrine Bråthen

Direktør, Bergen, PwC Norway

980 07 955

Kontakt meg

Cato Kaasa

Partner - Leder for Retail & Consumer, Oslo, PwC Norway

952 60 626

Kontakt meg

Rasmus Petersen

Direktør | Consulting, Stavanger, PwC Norway

952 61 056

Kontakt meg