Framos nye forretningsmodell: Fra pumper til bærekraftig innovasjon

Illustrasjon
  • september 02, 2025

Akvakultur er en næring i vekst, og behovet for bærekraftige løsninger er stort. Framo leverer avanserte pumpesystemer til maritim og offshore industri. Med hjelp fra oss i PwC har de utviklet en ny forretningsmodell. Denne modellen tar dem fra å være en ledende pumpeprodusent til å bli en drivkraft for bærekraftig innovasjon i maritim sektor.

Situasjonen Redusert forurensning og nye muligheter med fiskeslam

I 2018 innså Framo at de måtte diversifisere for å sikre fremtidig vekst. Framo har produsert pumper til det maritime markedet siden 1960 og har i dag rundt 4.500 skip med 80.000 pumper i daglig drift verden over.  

Men for Framo, som i flere tiår har vært en ledende aktør innen pumpeteknologi, var det en utfordring å finne en ny og bærekraftig vekststrategi. De sto overfor en hovedutfordring: Hvordan kunne de utnytte sin eksisterende kompetanse og teknologi til å skape verdi i nye markeder, samtidig som de reduserte avhengigheten av sykliske bransjer som marine og offshore?  

"Det som er typisk for våre bransjer er at de er ganske sykliske. Går det dårlig i marine, så går det dårlig i offshore. Og vi må ut og permittere mennesker. Det ønsker vi å unngå. Derfor har vi satt mye penger og tid på å gå inn i nye markeder, som havvind og akvakultur," forteller Geir Kristian Helgesen, Head of MarCom and Development i Framo.  

Denne strategiske satsingen handler ikke bare om å finne nye inntektsstrømmer, men også om å sikre arbeidsplasser og styrke selskapets konkurransekraft i et marked som stadig er i endring.  

"Har vi ikke ansatte i bedriften, så kan ikke vi konkurrere internasjonalt," sier Helgesen.  

For Framo var dette en utfordring som krevde både innovasjon, nytenkning og partnerskap – og det var her vi i PwC kom inn.  

Løsningen Fra pumper til fisk

For Framo, en ledende aktør innen pumpeteknologi, har dette vært en mulighet til å tenke nytt og satse på en helt ny retning. Med hjelp fra oss i PwC har Framo tatt store steg for å bli en nøkkelspiller i utviklingen av en grønn og sirkulær verdikjede basert på fiskeslam. 

Akvakultur ble raskt identifisert som et strategisk satsingsområde. Men for en bedrift som tradisjonelt har spesialisert seg på pumper, var dette upløyd mark.  

"Vi kan pumper, men vi kan ingenting om fisk. Derfor måtte vi tenke nytt. Med hjelp fra PwC har vi identifisert nye muligheter, kjøpt opp strategiske selskaper og startet banebrytende forskningsprosjekter som kan revolusjonere akvakulturmarkedet", forteller Helgesen videre.

Fiskeslam – en verdifull ressurs

En av de mest spennende mulighetene ligger i utnyttelsen av fiskeslam som en ressurs. Gjennom en sirkulær verdikjede kan fiskeslam brukes til å produsere biogass og resirkulert fosfor, som igjen kan inngå i produksjonen av bærekraftig fiskefôr. 

— Ved å utnytte de verdifulle ressursene som finnes i slammet, kan vi bidra til å redusere miljøbelastningen fra oppdrettsnæringen og samtidig skape nye verdier, avslutter Helgesen. 

Resultatet Fire hovedmuligheter identifisert

Gjennom samarbeidet med PwC har Framo identifisert fire hovedmuligheter som kan bidra til å realisere potensialet i den sirkulære verdikjeden: 

  • Oppsamling av fiskeslam kan forhindre forurensning av fjorder og muliggjøre høyere lokalitets-MTB. 

  • Fiskeslam er godt egnet som substrat for biogassproduksjon, noe som kan bidra til økt produksjon av fornybar energi. 

  •  Hele 70 % av fosforet i fiskefôr tas ikke opp av fisken, men blir en del av slammet. Resirkulering av fosfor kan redusere behovet for fosfor fra gruver. 

  • Fiskeslam inneholder store mengder nitrogen, som kan brukes i gjødselproduksjon og bidra til en mer bærekraftig matproduksjon.

PwC har bistått med: 

  • Strategisk rådgivning, markedsanalyser og utvikling av en helhetlig plan for å posisjonere selskapet i akvakulturmarkedet. 

  • Støttet oppkjøp av strategiske selskaper som styrker Framo sine kapabiliteter og kapasitet. 

  • Bidratt til utviklingen av en sirkulær verdikjede basert på fiskeslam, som kan gi store miljøgevinster og økonomiske fordeler.

Verdier i bevegelse

Bedrifter har ikke stått overfor så stort press for å fornye seg på 25 år. I vår globale rapport, Value in Motion, ser vi på vekstmuligheter og utfordringer frem mot 2035. Her er noen av de viktigste funnene. Er din bedrift klar for å tenke nytt om deres forretningsmodell og utnytte dagens muligheter?

Klar for å sikre din vekst?

Framo har allerede kommet langt, men reisen er ikke over. Med PwC som strategisk partner fortsetter de å utfordre status quo og utforske nye muligheter for vekst og innovasjon. Er din bedrift klar for å tenke nytt om deres forretningsmodell og utnytte dagens muligheter?