Får unna flere lån med Lean

Etter ett års Lean-jobbing sammen med PwC, kan de endelig høste frukter...

SpareBank 1 Nordvest har mer fornøyde kunder og det økonomiske resultatet har aldri vært bedre.

Saksbehandlerne gir nå mye raskere svar til kunder som har søkt lån. Ved å luke bort feil og gjøre alt rett fra starten har behandlingstiden på hvert enkelt lån gått ned betydelig. Det er en av mange effektiviseringsgevinster banken har hatt etter året med Lean-jobbing (kontinuerlig forbedring).

Evig omstilling

Lean er ikke noe som pågår ett år og så blir man ferdig; det er et kontinuerlig arbeid på let etter forbedringer. Lean er omstilling som aldri tar slutt.

Vi kan ikke hvile på laurbærene selv om vi nå har fått gode resultater.

Turid Humlen, Regionsjef i SpareBank 1 Nordvest

Fjerne sløsing

Lean krever at hele organisasjonen bidrar. Humlen forteller hvordan det var før Lean: –Da leverte vi med litt ulik kvalitet. Når en saksbehandler sendte en sak videre, var han ikke alltid så opptatt av å ha alt riktig, men tenkte heller “Den blir jo sendt tilbake om det er noe feil”. Det var sløsing med tid, forteller regionbanksjefen.

Feil er diamanter

SpareBank 1 Nordvest har gjort om på kulturen.

–Hver feil er en diamant. Man kan spare mye tid om en saksbehandler lærer bort til hundre andre den lille forbedringen/feilen han har oppdaget, sier regionbanksjefen.

Kulturendringen har vært deres vei for å få orden i sysakene og har vært med på bankens reise mot å bli notert på Oslo Børs høsten 2017.  

Ut av komfortsonen! Å bli opptatt av å endre seg i en organisasjon og få alle til å tenke nytt. Det krever store steg ut av komfortsonen. Å fortsette som vi alltid har gjort krever mindre av hver av oss, men gir dårligere resultater.

Turid Humlen, Regionsjef i SpareBank 1 Nordvest

Hvordan lykkes med Lean?

Oppskriften på å lykkes har 3 hovedingredienser:

1. Forankring i toppledelsen, og at de har et reelt eierskap til Lean-prosessen.

Ledelsen må gi medarbeiderne mulighet til å komme med de gode idéene. I SpareBank 1 Nordvest valgte de å ha kick-off med både ledere og medarbeidere. Alle skulle med.

2. Lær hele tiden! Medarbeiderinvolvering og fokus på kulturendring over tid.

Alle må være villige til å prøve og feile, og det må tilrettelegges for dette. Det er da man skaper en kultur for kontinuerlig forbedring.

3.  Sette kunden i sentrum.

Kostnadskutt og Lean er to ulike ting. Lean er et tankesett og en kulturendring hvor det handler om å gå på jobb hver dag for å gjøre ting bedre enn du gjorde i går. Formålet med Lean er å skape økt kundeverdi. Prosessene forbedres gjennom å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

 

Ønsker du rådgivning i forbindelse med Lean og omstillingsprosesser?

Kontakt oss for en uforpliktende prat!

 

Lean + Digital = Omstilling. Lean handler om kunden og medarbeiderne. I en digital hverdag må vi gjøre forandringer i riktig rekkefølge. Det vil si at man må lage en sunn virksomhet og standardisere før man automatiserer. Kobler man Lean prinsipper og digitale løsninger kan man gradvis endre kulturen i organisasjonen.

Lean og digitalisering går hånd i hånd

Med Lean ønsket banken å ta medarbeiderne med på en reise. Formålet var å få alle i organisasjonen til å hver dag tenke forbedring. I tillegg ønsket banken å bli en enda mer lønnsom og kundevennlig bank, og resultatene er gode. Økonomisk nådde de nye høyder og kundetilfredsheten økte etter bare ett år med Lean.

Lean har gjort banken bedre forberedt på automatisering og digitalisering.

Kundesenteret hjelper blant annet kundene med å bli selvbetjent på digitale flater. Dette gir kundene valgfrihet og frigir tid til rådgivning.

Turid Humlen, Regionsjef i SpareBank 1 Nordvest

Så hva er egentlig Lean?

  • Lean er en driftsfilosofi og en virksomhetskultur som handler om å forbedre virksomhetens prestasjoner kontinuerlig gjennom å sette kunden i fokus, involvere og ansvarliggjøre alle medarbeiderne i daglig forbedringsarbeid, i tillegg til å jobbe systematisk med problemløsning.

  • Formålet med Lean er å skape økt kundeverdi. Prosessene forbedres gjennom å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

  • Dette øker samtidig effektiviteten og kvaliteten i prosessene og gir økt lønnsomhet.

  • Et viktig prinsipp i Lean er involvering og myndiggjøring av medarbeidere. Det er de medarbeiderne som jobber nærmest kundene, som vet hvor skoen trykker. Derfor er det også medarbeiderne som vet hvilke aktiviteter som ikke skaper verdi – som vi gjerne omtaler som sløsing – og hvilke løsninger som vil være best for kundene.

  • Ved at medarbeiderne selv er med i problemløsning og utarbeidelse av tiltak, vil det skapes sterkere eierskap til løsningene. Det fører til raskere implementering og prestasjonsforbedringer av mer varig karakter.

     

Playback of this video is not currently available

Dette er Lean (1).00_00_04_21.Still001

I denne videoen gir Henna Raknes deg noen av svarene på det du lurer på med Lean.

Kontakt oss

Jarle Høien

Jarle Høien

Partner | Consulting, PwC Norway

Tlf: 95 26 08 13

Cato Kaasa

Cato Kaasa

Partner - Leder for Retail & Consumer, PwC Norway

Tlf: 952 60 626