Tjenesteinnovasjon og design

Kvinne ler med laptop

Vi designer nye kundeopplevelser som folk elsker, som er bærekraftige for din organisasjon og bra for planeten

Tjenestedesign handler om å skape bedre løsninger for deg og meg. Det handler om å gjøre systemer enklere å forstå, fjerne det som ikke trengs og tenke nytt. Ved å sette sluttbrukere, innbyggere og ansatte i fokus utformer vi tjenester som skaper høy verdi.

Vi startet det første tjenestedesignmiljøet i Norge i 2007. Vi har bred internasjonal erfaring med noen av verdens største merkevarer og offentlige tjenester. Som del av landets bredeste konsulentmiljø har vi en unik evne til å kombinere brukeropplevelser med forretning, teknologi og organisasjon, for å skape varige resultater.

Prosjekter

Mer tilgjengelige tjenester med kunstig intelligens

Hvordan kan vi gjøre politiets tjenester mer tilgjengelige – uansett hvilken språkbakgrunn du har? Det er spørsmålet vi utforsker sammen med politiet i Stimulab-prosjektet «Tverrspråklig effektiv kommunikasjon» (TEK). Målet er ambisiøst, men viktig: å bryte ned språkbarrierer og sikre at alle innbyggere får likeverdig tilgang til politiets tjenester. 

Ved hjelp av kunstig intelligens og språkmodeller tester vi løsninger som kan gjøre en reell forskjell. Sammen med et flerspråklig innbyggerpanel og politiansatte prøver vi ut KI-støttede oversettelser, klarspråk og tale-til-tekst/tale-til-tale-teknologi. Alt skjer i en trygg sandkasse og i realistiske brukssituasjoner, slik at vi kan se hva som faktisk fungerer i praksis.  

Men vi stopper ikke der. For å sikre at løsningene kan skaleres og brukes på tvers av sektorer, involverer vi også andre offentlige aktører. Og vi tar ansvar for å vurdere etikk, juss og organisering underveis. Målet? Å lande på et gjennomførbart konsept og konkrete anbefalinger som kan tas i bruk – og som gjør en forskjell for både innbyggere og politiets førstelinjetjenester.  

Selvkjørende kollektivtransport – på dine premisser

Selv om Oslo har et av verdens beste kollektivtilbud, er det fortsatt mange som føler seg avhengige av privatbilen for å få hverdagen til å gå opp. For at Ruter skal bli det naturlige førstevalget for mobilitet, må kollektivtransporten bli mer fleksibel og tilpasset folks faktiske behov.

Derfor har vi i PwC jobbet tett med Ruter for å designe, prototype og teste en delt bestillingstjeneste – både med og uten sjåfør. Tjenesten «Hent» (med sjåfør) er allerede i gang i et definert område i Oslo, mens selvkjørende løsninger piloteres i Groruddalen og Lørenskog. Gjennom dette arbeidet har vi samlet verdifull innsikt, utviklet et kunnskapsgrunnlag og laget et veikart for videre skalering.

Dette handler om å gi folk flere valg, redusere avhengigheten av privatbilen og skape en smartere, mer bærekraftig fremtid for mobilitet. Sammen med Ruter tar vi kollektivtransporten til neste nivå – på dine premisser.

Grønn forsikring for fremtiden

Gjensidige har høyt fokus på bærekraft. Samtidig ser de at deres største fotavtrykk ikke settes av hvordan de drifter forretningen, men av hvordan kundene velger å bruke pengene når de får en erstatning. Derfor ønsket de å utvikle et nytt forsikringsprodukt som inspirerte til mer bærekraftig bruk av forsikringspengene med unge kunder.

PwC støttet Gjensidige i å forstå hvordan de kunne møte genuine behov blant unge kunder, og å utvikle et attraktivt verdiforslag for en forsikring som legger til rette for å reparere og gjenbruke skadde ting med en klimakompensert forsikring.

Asker velferdslab, en radikal fornying av kommunale tjenester

Asker kommune ønsket å tenke nytt rundt hvordan de hjelper innbyggere som trenger støtte rundt bolig, arbeid og familiesituasjon. Innsiktsarbeid viste at innbyggere opplevde at det var vanskelig å navigere i systemet og at det var mange ulike rådgivere man måtte fortelle sin historie til.

Vi utviklet «Velferdslab» med bedre tverrfaglig innsats og tidlig forebygging og investering i innbyggere. I dette prosjektet jobbet vi tett med våre eksperter innen offentlig sektor for å sikre implementering samt utvikle en beregningsmodell som viser gevinster for kommunen og samfunnet.

Hestesko fra produkt til tjeneste

Mustad Hoofcare er verdens største produsent av hestesko og hesteskosøm og kom til oss med et ønske om å utvikle nye tjenester som ville bringe dem nærmere den enkelte kunde. 

Vi gjennomførte research på tre kontinenter og utviklet en MVP for en app som støtter hovslagere i å drive mer profesjonell håndtering av kundene og forretningen sin. Tjenesten er i dag i pilot i Europa og Australia.

Les mer om Mustad


Lavrans Løvlie

Vi går på jobb hver dag for å utvikle mer menneskelige, nyskapende og bærekraftige løsninger. Når vi kombinerer våre designferdigheter med teknologi og forretningsforståelse blir det en superkraft for kundene vi jobber med.

Lavrans LøvliePartner i PwC

Hvordan kan vi hjelpe deg å designe bedre tjenester?

Tjenestedesign

Forstå kunder og brukere, analyser hvilke interne forbedringer som kan gjøres, tegn kundereisen og lag helt nye opplevelser som folk blir glad i.

Design thinking

Vi hjelper deg å angripe komplekse utfordringer gjennom bruk av designmetoder, kreativitet og kundeinnsikt.

Kundeopplevelse

Se virksomheten gjennom kundenes øyne, bygg merkevare og vinn i markedet med kundene på laget.

Kundereiser

Kartlegg kundenes opplevelse av et produkt eller tjeneste, identifiser forbedringsmuligheter, og finn nye muligheter for å skape verdi.

Konseptutvikling

Når du ønsker å utforske en ny markedsmulighet hjelper vi med å utvikle helhetlige konsepter – fra innsikt via organisering til implementering.

Kurs og kompetanseheving

Vi har bred erfaring med å lede kurs, trening og kompetanseheving i designmetodikk og brukerorientering for våre kunder.

Kontakt oss

Lavrans Løvlie

Partner | Leder av Designteamet i PwC, Oslo, PwC Norway

918 06 139

Kontakt meg

Christina Gytre

Senior Manager | Consulting, Bergen, PwC Norway

995 05 716

Kontakt meg

Hege Gabrielsen

Partner | Consulting Agder, Kristiansand , PwC Norway

952 60 138

Kontakt meg

Liss Johansen Sandø

Partner | Consulting, Trondheim, PwC Norway

982 64 385

Kontakt meg

Kjersti Irgens Kuhnle

Direktør, PwC Norway

984 25 558

Kontakt meg

Henrik Skandsen

Direktør, Stavanger, PwC Norway

+47 959 44 045

Kontakt meg