Vi designer nye kundeopplevelser som folk elsker, som er bærekraftige for din organisasjon og bra for planeten

Tjenestedesign handler om å skape bedre løsninger for deg og meg. Det handler om å gjøre systemer enklere å forstå, fjerne det som ikke trengs og tenke nytt. Ved å sette sluttbrukere, innbyggere og ansatte i fokus utformer vi tjenester som skaper høy verdi.

Vi startet det første tjenestedesignmiljøet i Norge i 2007. Vi har bred internasjonal erfaring med noen av verdens største merkevarer og offentlige tjenester. Som del av landets bredeste konsulentmiljø har vi en unik evne til å kombinere brukeropplevelser med forretning, teknologi og organisasjon, for å skape varige resultater.

Kontakt oss for en prat

Prosjekter

Grønn forsikring for fremtiden

Gjensidige har høyt fokus på bærekraft. Samtidig ser de at deres største fotavtrykk ikke settes av hvordan de drifter forretningen, men av hvordan kundene velger å bruke pengene når de får en erstatning. Derfor ønsket de å utvikle et nytt forsikringsprodukt som inspirerte til mer bærekraftig bruk av forsikringspengene med unge kunder.

PwC støttet Gjensidige i å forstå hvordan de kunne møte genuine behov blant unge kunder, og å utvikle et attraktivt verdiforslag for en forsikring som legger til rette for å reparere og gjenbruke skadde ting med en klimakompensert forsikring.

Helsedataprogrammet skal forsikre god og trygg bruk av våre helsedata i fremtiden

Tjenestedesignere i PwC har støttet programmet med å blant annet samle og analysere innsikt, utvikle målbilder, lage og teste prototyper og produsere kommunikasjonfilmen «Helsedatafilmen». 

Designerne var også tett involvert i pilotering og utviklingen av Helsedataservice, organisasjonen som ble opprettet i 2019 for å tilby tilgangsforvaltning, veiledning og søknadsbehandling for Norske helsedata.

Asker velferdslab, en radikal fornying av kommunale tjenester

Asker kommune ønsket å tenke nytt rundt hvordan de hjelper innbyggere som trenger støtte rundt bolig, arbeid og familiesituasjon. Innsiktsarbeid viste at innbyggere opplevde at det var vanskelig å navigere i systemet og at det var mange ulike rådgivere man måtte fortelle sin historie til.

Vi utviklet «Velferdslab» med bedre tverrfaglig innsats og tidlig forebygging og investering i innbyggere. I dette prosjektet jobbet vi tett med våre eksperter innen offentlig sektor for å sikre implementering samt utvikle en beregningsmodell som viser gevinster for kommunen og samfunnet.

Gjeldsfloken, en app for oversikt og håndtering av personlig gjeld

Andelen innbyggere med alvorlig personlig gjeld er økende. Enkel tilgang til forbrukslån og kreditt, samt manglende kompetanse rundt personlig økonomi bidrar til utfordringen. Gjennom brukerinnsikt og ideutvikling utviklet vi konseptet iBalanse - en digital tjeneste der innbyggere selv eier sine data, får oversikt over all sin gjeld og kan få hjelp og råd til mulige tiltak. Gevinstpotensialet i konseptet er betydelig og utvikling av IT-plattformer som muliggjør tjenesten er i gang hos oppdragsgiver.

Hestesko fra produkt til tjeneste

Mustad Hoofcare er verdens største produsent av hestesko og hesteskosøm og kom til oss med et ønske om å utvikle nye tjenester som ville bringe dem nærmere den enkelte kunde. 

Vi gjennomførte research på tre kontinenter og utviklet en MVP for en app som støtter hovslagere i å drive mer profesjonell håndtering av kundene og forretningen sin. Tjenesten er i dag i pilot i Europa og Australia.

Les mer om Mustad

Vi går på jobb hver dag for å utvikle mer menneskelige, nyskapende og bærekraftige løsninger. Når vi kombinerer våre designferdigheter med teknologi og forretningsforståelse blir det en superkraft for kundene vi jobber med.

Lavrans Løvlie
partner i PwC

Hvordan kan vi hjelpe deg å designe bedre tjenester?

Tjenestedesign: Forstå kunder og brukere, analyser hvilke interne forbedringer som kan gjøres, tegn kundereisen og lag helt nye opplevelser som folk blir glad i.

Design thinking: Vi hjelper deg å angripe komplekse utfordringer gjennom bruk av designmetoder, kreativitet og kundeinnsikt.

Kundeopplevelse: Se virksomheten gjennom kundenes øyne, bygg merkevare og vinn i markedet med kundene på laget.

Kundereiser: Kartlegg kundenes opplevelse av et produkt eller tjeneste, identifiser forbedringsmuligheter, og finn nye muligheter for å skape verdi.

Konseptutvikling: Når du ønsker å utforske en ny markedsmulighet hjelper vi med å utvikle helhetlige konsepter – fra innsikt via organisering til implementering.

Kurs og kompetanseheving: Vi har bred erfaring med å lede kurs, trening og kompetanseheving i designmetodikk og brukerorientering for våre kunder.

Kontakt oss

Lavrans Løvlie

Partner | Leder av Designteamet i PwC, Oslo, PwC Norway

918 06 139

Kontakt meg

Christina Gytre

Senior Manager | Consulting, Bergen, PwC Norway

995 05 716

Kontakt meg

Hege Gabrielsen

Partner | Consulting Agder, Kristiansand , PwC Norway

952 60 138

Kontakt meg

Liss Johansen Sandø

Partner | Consulting, Trondheim, PwC Norway

982 64 385

Kontakt meg

Kjersti Irgens Kuhnle

Senior Manager, PwC Norway

984 25 558

Kontakt meg

Henrik Skandsen

Direktør, Stavanger, PwC Norway

+47 959 44 045

Kontakt meg