Fra papir til AI: Slik endrer vi revisjonsbransjen

19/04/24

Audun Bakke Andersen og Line Jimenez-Killingmo jobber med å gjøre revisjon smartere.

Audun Bakke Andersen og Line Jimenez-Killingmo jobber med å gjøre revisjon smartere.

Revisjon gir tillit til tallene som rapporteres og er dermed uvurderlig for det norske næringslivet. Tradisjonelt sett har arbeidshverdagen i revisjon vært preget av mange manuelle og tungvinte prosesser. Takket være et sylskarpt fokus over flere år på å utvikle stadig nye teknologiske løsninger, har hverdagen til våre revisorer gjennomgått en enorm digital transformasjon.

Audun Bakke Andersen er partner i avdelingen for teknologi, medier og telekom, der han hovedsakelig jobber med større teknologiselskap. Han forklarer at på ti år har revisors oppgaver endret seg helt. Da foregikk dokumentasjonen på papir og de tok et tilfeldig utvalg fra populasjonene og kontrollerte disse mot underliggende dokumentasjon.

– I dag kan vi analysere hele populasjoner fra regnskapssystemene i avanserte dataanalyseverktøy. De hjelper oss å isolere de transaksjonene som skiller seg ut, og som vi egentlig burde se på, fremfor alt som er akkurat som det skal være og ikke krever nærmere vurderinger.

Audun Bakke Andersenpartner og statsautorisert revisor i Trust Solutions

Langt unna revisor-myten

Revisors rolle er i konstant utvikling i takt med samfunnet. Visste du at fra 2024 krever bærekraftrapporteringen fra virksomheter attestasjon fra revisor? Finansiell og ikke-finansiell rapportering smelter sammen. Revisors rolle som pådriver og rådgiver i selskapers utvikling er viktigere enn noen gang. 

Auduns kollega, Line Jimenez-Killingmo startet i PwC i 2011. Hun fikk stipend og startet på master i regnskap og revisjon i 2012. Hun er statsautorisert revisor og er nå partner med fokus på teknologi- og telekombransjen. Hun er tydelig på at utviklingen hos kundene også har vært lynrask, og at også eksterne krav og regler samtidig blir mer omfattende og rigide.

– Det er veldig viktig å henge med, og gjøre jobben vår enda mer spisset, samtidig som verden blir mer og mer kompleks.

– Alt er nå digitalisert, de fleste systemer er skybaserte og dette er selvsagt mer effektivt, men setter samtidig nye krav til sikkerhet, personvern og tilgang, forteller Line.

Bli en av oss

Audun jobber som revisor, et yrke som har endret seg i takt med samfunnet

– Men rollen og formålet er det samme. Vi er samfunnets tillitsperson.

Audun Bakke Andersenpartner i Revisjon

Tre måneders jobb tar nå et tastetrykk

Line forklarer at målet er hele tiden å endre prosesser der det tradisjonelt har vært mye manuelt arbeid, til automatiserte og smidige løsninger.

– Noen vil nok bli overrasket over at en del prosesser fortsatt er relativt manuelle og tungvinte, mye grunnet de standardene vi er pålagt å følge. Vi jobber kontinuerlig med å effektivisere måten vi arbeider på, innenfor de rammene vi har. Både fordi det er mer gøy og lærerikt, men det gjør også at vi jobber mer spisset med risiko, og er mer relevante som sparringspartnere for kundene våre.

Hun har konkrete eksempler på hvordan modernisering av revisjonsprosesser har bidratt til en bedre hverdag:

– Som en del av revisjonen er vi pliktige til å hente inn eksterne bekreftelser på selskapets bankbeholdning direkte fra selskapets bankforbindelser. Da jeg startet i revisjon i 2011 satt jeg i tre måneder og fylte inn informasjon om kunde og kontonummer i malene våre, printet og sendte som brevpost.

– Kunden måtte manuelt signere papirene og sende tilbake i posten, før vi sendte til bankene. I dag tar alt dette kun et par tastetrykk, sier hun.

Line Jimenez-Killingmo,partner i Revisjon

Et annet eksempel er skattemeldingene som sendes inn til Skatteetaten. Her har PwC utviklet et system som gjør første kontrollen av tallene automatisk. Prosessen er dermed nå både mer effektiv og mer robust

Investeringen av ressurser og dataverktøy har skapt stor verdi for ansatte og kunder. Revisorene blir mer relevante, mer spisset, har mer innsikt og stiller mer relevante spørsmål.

– Vi utvikler både revisjonsverktøyene våre og den globale revisjonsplattformen vår. Vi kan sitte på tvers av landegrensene, og jobbe i sanntid med de samme revisjonsfilene. I større konsernrevisjoner kan vi fra Norge understøtte våre internasjonale kollegaer med ferdig tygde dataanalyser, og innsikt understøttet av avanserte AI-verktøy.

– Vi kan bruke tiden mer riktig og levere høyere kvalitet. Mulighetene er enorme, sier Audun.

Egen chatbot som skriver årsrapporter og analyserer tallene

Han har eksempler på løsninger PwC har bidratt med for kunder innen telekombransjen. For eksempel er det en tidkrevende oppgave for ethvert internasjonalt konsern er å utarbeide måneds- og kvartalsrapportering på tvers av driftsområder og selskap, med tilhørende analyser og kommentarer.

– Vi har derfor bygget et system for en større internasjonal aktør som automatisk kan sammenstille og skrive månedsrapporter, årsrapporter og analysere tallene ved hjelp av generativ AI, koblet direkte på kundens egne systemer.

På denne måten kan kundene chatte med dataene sine og få verdifull innsikt og sammenhenger. De får rett og slett en innebygget chatbot i regnskapssystemet.

– Det er dette som kanskje skiller oss mest ut fra mange andre aktører: Bredden i vår kompetanse, fra spisskompetanse på regnskapsmessige problemstillinger for telekombransjen, til håndtering av sensitiv data og cybersikkerhet, sier Audun.

Line jobber som revisor i PwC Norge

Det er mange eksperter her som brenner for at vi skal ha det nyeste, og har kompetanse til å utvikle det. Det er kort vei til å få hjelp og ressurser fra alle miljøene internt.

Line Jimenez-Killingmopartner og revisor i PwC

ChatPwC tar seg av det administrative

Kunstig intelligens er blant satsningsområdene våre, ikke minst for å gjøre våre egen arbeidshverdag smidigere.

Vi kombinerer revisjonsverktøy som vi utvikler selv internt, med spesialtjenester utviklet av andre og tilpasset deres behov. Kunstig intelligens kommer selvsagt inn i bildet der også.

Audun har selv har pilotert AI-baserte revisjonsverktøy siden 2017. Gjennom en transformasjonsgruppe utvikler vi smarte verktøy for både revisjon og utenfor revisjon.

– Jeg piloterer AI-verktøyene som vi utvikler internt. Vi bruker AI som en del av våre risikovurderingshandlinger. Det gir oss veldig god støtte til revisjonen, selv om standardene enda ikke åpner for at vi lar robotene overta revisjonsoppgavene i enda større grad.

– Vi er veldig langt fremme på bruk av AI i forhold til resten av markedet. Vi har vår egen ChatPwC. Det er en intern, sikker chat gpt-modell. Vi kan bruke den til alt du bruker ChatGPT til, men den kjøres lokalt og vi deler derfor ingen informasjon ut av huset. Her kan vi oppsummere notater, skrive presentasjoner og gi innspill til e-poster. Alt det administrative, som er utenfor kjernerevisjonen, sier Audun. 

– Den leverer ikke så aller verst når vi tester den på IFRS heller, så det blir veldig spennende å se hvordan dette vil utvikle seg videre. Adopsjonen på tvers av de ulike avdelingene i PwC er enorm!

– Begynner du i PwC, får du alt lagt til rette for deg.

Audun Bakke Andersen,partner i Revisjon

Ute etter mer kompetanse

Både Line og Audun er klare på at en nyansatt i PwC fort vil ta del i det store bildet og få en forståelse for hvordan kundenes virksomhet henger sammen og fungerer. Oppgaver som tidligere tok måneder, gjøres nå unna raskt, og frigjør tid til å fokusere på arbeid som bidrar til direkte verdi for kundene.

– Du får tilgang på alle verktøyene og løsningene. Systemene våre fungerer. Alt er på plass., forteller Line.

Et viktig poeng er også det globale fellesskapet til PwC, som befinner seg i 160 land og har godt over 300 000 medarbeidere.

– Det gjøres enorme investeringer i teknologi i PwC, og vi nyter godt av å være del av dette. Det vil også alle som begynner hos oss gjøre, avslutter Audun.

Ønsker du å bli en av oss?