Løsninger som skaper langsiktig verdi
Klimaomstilling er essensielt for å sikre langsiktig lønnsomhet og vekst i norsk næringsliv. Selskaper som nå jobber målrettet med å integrere bærekraft i sin forretningsstrategi og virksomhetsstyring får et konkurransefortrinn, og kan oppnå betydelige fordeler som økt effektivitet, reduserte kostnader, nye markedsmuligheter og forbedret omdømme.
Ved å forene innovasjon, teknologidrevet innsikt og solide strategier, hjelper vi selskaper å bygge motstandskraft og skape kommersielle resultater i en fremtid uten utslipp.
Klimakrisen kan redusere den globale økonomien med opptil 7 % innen 2035. Samtidig skaper den muligheter verdt billioner av dollar. I vår rapport Value in Motion viser vi hvordan bærekraftige løsninger kan drive vekst og lønnsomhet. Se hvor verdiene flytter seg – og hvordan din virksomhet kan gripe dem.
Hvordan ser klimaomstillingen og tempoet ut hos de 100 største selskapene i Norge? Årets Klimaindeks tyder på en sammenheng mellom selskaper som har en konkret plan for utslippskutt og de som faktisk evner å kutte. Mens halvparten av årets klimavinnere har utarbeidet en klimaomstillingsplan, er andelen betydelig lavere blant selskapene som ikke kan vise til utslippskutt.
345 investorer og analytikere på tvers av geografier har besvart årets globale investorundersøkelse. En av tre investorer sier KI har hatt en betydelig effekt på evnen til å analysere informasjon fra selskaper.
Hystar jobber kontinuerlig med produktutvikling for å tilgjengeliggjøre billigere grønn hydrogen. Det er nøkkelen for at hydrogen skal være løsningen på klimakrisen. Se hvordan vi bistod med utvikling av digitale verktøy som skal brukes til videreutvikling og analyse:
20 millioner tonn plast havner i havet hvert år — et massivt globalt problem som ingen eier. SpillTech utvikler løsninger for å rydde opp i marine miljøer, f.eks. elver og havner. Se hvordan PwC-teamet hjalp SpillTech med analyse og sirkulær forretningsutvikling for å løse søppelproblemet i de syv hav.
Norges sterkeste merkevare innen reiseliv er fremdeles naturen vår. På Svalbard oppleves den med en ekstra dimensjon. Heio og Svalbard Adventures ønsket å ta bærekraftsarbeidet et steg videre. Fra god til dedikert. Fra miljøbevisst til bærekraftig. Det ble starten på en viktig prosess, med et ambisiøst mål: legge lista for hvordan turisme drives i arktiske strøk.