Kunstig intelligens (KI) gjør bedriften din mer produktiv

2025 Global AI Jobs Barometer

The Fearless Future: 2025 Global AI Jobs Barometer
  • Insight
  • June 30, 2025

PwCs 2025 Global AI Jobs Barometer viser at KI kan gjøre mennesker mer verdifulle selv i de mest automatiserbare jobbene. PwC har analysert nesten en milliard stillingsannonser fra seks kontinenter for å finne ut hvordan KI påvirker jobber, ferdigheter, lønn og produktivitet.

Lytt til KI-oppsummeringen:

Video

AI Jobs Barometer Matt audio

AI Jobs Barometer Matt audio

1:18
More tools
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript
3x

Høyere vekst i inntekt per ansatt i bransjer som er mer eksponert for KI.

100%

av alle bransjer øker bruken av KI, inkludert bransjer som mindre åpenbart er eksponert for KI. For eksempel gruvedrift og landbruk.

66%

raskere endring i ferdigheter i jobber eksponert for KI, opp fra 25 % i fjor. Endringene skjer raskest i jobber som kan automatiseres.

56%

lønnspremie for KI-ferdigheter når man sammenligner arbeidstakere i samme jobb med og uten KI-kompetanse. Opp fra 25 % i fjor.

Video 02/06/25

The Fearless Future: 2025 Global AI Jobs Barometer

3:44
More tools
  • Closed captions
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript

KI påvirker to typer jobber

Inntektene i bransjer som bruker KI har vokst kraftig siden 2022, året da lanseringen av ChatGPT 3.5 viste verden hva KI kan gjøre. Siden den gang har selskaper jobbet på spreng for å ta i bruk teknologien, og verdiskapingen i bransjer som er best rustet til å bruke KI, har skutt i været.

Dette er gode nyheter for næringslivet, men hva betyr denne raske utviklingen for jobbene våre?

For å finne ut av det har PwC undersøkt hvordan KI påvirker to typer jobber:

  • Jobber som kan forbedres av KI: Her kan KI støtte og styrke menneskelig dømmekraft og ekspertise.
  • Jobber som kan automatiseres av KI: Her kan KI ta over oppgaver som tidligere ble gjort av mennesker.

Rapporten gir innsikt i hvordan KI endrer arbeidsmarkedet og hva det betyr for fremtidens jobber.

KI-tjenester fra PwC

We don't just bring tech. We bring results.

Kristin Hornæs

– Ferdighetene som kreves i KI-eksponerte jobber, utvikler seg nå 66 % raskere enn i andre yrker. Dette betyr at både arbeidsgivere og arbeidstakere må være proaktive for å holde seg relevante i en tid der teknologi driver endring i rekordfart, sier Kristin Hornæs, PwC-direktør som hjelper store bedrifter i Norge med KI og dataanalyse.

Bransjer som bruker KI, har tre ganger høyere inntektsvekst per ansatt.


KI gjør ansatte mer effektive og hjelper dem å skape mer verdi. Siden 2022, da interessen for KI virkelig tok av, har inntektene i bransjer som tar i bruk KI nesten firedoblet seg. Dette viser at investeringer i KI lønner seg. Og dette er bare starten på KI-revolusjonen.

Lønningene stiger dobbelt så raskt i bransjer som er mest eksponert for KI.

KI gjør ansatte mer verdifulle, og lønningene øker raskere i bransjer som bruker KI enn i de som ikke gjør det. Selv i jobber som lett kan automatiseres, ser vi at lønningene stiger. Dette tyder på at frykten for at KI gjør slike jobber mindre verdt, kan være overdrevet.

Ferdighetene som kreves for KI-relaterte jobber, endrer seg 66 % raskere enn for andre jobber. Mer enn 2,5 ganger raskere enn i fjor.

Den KI-drevne "ferdighetsrevolusjonen" går stadig raskere. KI omdefinerer roller i høyt tempo og skaper store endringer i hvilke ferdigheter som trengs for å lykkes i KI-drevne jobber. Arbeidstakere må vise at de har de riktige ferdighetene for å lykkes i KI-æraen.

Ansatte med KI-ferdigheter tjener i snitt 56 % mer enn andre – opp fra 25 % i fjor.

Verdien av KI-kompetanse blir tydelig når vi ser på lønnsforskjellene for ferdigheter som prompt engineering. Når vi sammenlignet lønningene til arbeidere i samme yrke, var de med KI-ferdigheter betydelig bedre betalt. Og dette gjelder i alle bransjer vi analyserte. KI-ferdigheter gir lønnspåslag over hele linja.

Innsikt fra ulike land

Bransjespesifikk innsikt


I denne rapporten ser vi på globale jobbtrender innen energi og hvordan KI påvirker dem. Vi gir også tips til hvordan selskaper kan ta i bruk KI og forberede ansatte på endringene teknologien bringer.

Les mer

Finanssektoren er fortsatt en hjørnestein i den globale økonomien. Samtidig ser vi både tradisjonelle aktører og nye, innovative utfordrere bruke KI for å revolusjonere hvordan tjenester leveres.

I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan finanssektoren tar i bruk KI, og hvordan dette påvirker jobber og talent.

Les mer

KI endrer offentlig sektor fra innsiden. Den skaper ikke flere jobber, men endrer hvordan de utføres. I denne rapporten ser vi på hvordan KI påvirker jobber i offentlig forvaltning, tjenester og forsvar, og hva dette betyr for arbeidsgivere i sektoren.

Les mer

I helsesektoren går innføringen av KI saktere enn i andre bransjer, men behovet for KI-løsninger er stort. Det er mangel på helsepersonell, og en kontrollert bruk av KI kan bidra til å tette hull i omsorgen der få andre løsninger finnes.

I denne rapporten ser vi på globale jobbtrender i helsesektoren og hvordan KI påvirker dem.

Les mer


Andelen jobbannonser i informasjons-, kommunikasjons- og teknologibransjen (IKT) har nesten halvert seg de siste 12 årene, men det totale antallet jobber fortsetter å vokse. I denne rapporten utforsker vi hvordan KI påvirker IKT-jobber, og hva dette betyr for ledere som navigerer i neste fase av arbeidsstyrkens utvikling.

Les mer

KI er ikke lenger forbeholdt Big Tech. Bruken av KI i tradisjonelle tjenester som rådgivning og juridiske tjenester i profesjonelle tjenester-sektoren øker raskt – og med det også behovet for kompetent arbeidskraft.

I denne rapporten ser vi på hvordan profesjonelle tjenester tar i bruk KI, og hvordan dette påvirker jobber og talent. Vi gir også råd til ledere om hvordan de kan bruke KI-verktøy på tvers av organisasjonen for å øke produktivitet og verdiskaping.

Les mer

Engroshandel og detaljhandel har tradisjonelt vært en sektor med et bredt spekter av jobbmuligheter, og vår analyse viser at den fortsatt hadde en av de høyeste andelene jobbannonser i 2024.

I denne rapporten ser vi på hvordan KI påvirker jobber i engros- og detaljhandel, og vi foreslår hvordan ledere kan oppkvalifisere og omstille ansatte for å øke produktivitet og verdiskaping ved hjelp av KI.

Les mer

KI-tjenester fra PwC

We don't just bring tech. We bring results.

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Email

Last ned 2025 AI Jobs Barometer

Full report (PDF of 4.31mb)
Executive summary (PDF of 14.65mb)

Vi vil gjerne høre fra deg

Kontakt meg for en uforpliktende prat

Look back at PwC’s 2024 AI Jobs Barometer