Leif Arne Jensen

CEO har ordet

Års- og bærekraftsrapport 2025

Års- og bærekraftsrapport 2025

En ny æra for PwC

Når jeg ser tilbake på året som har gått, kjenner jeg på både ydmykhet og stolthet. Dette har vært et år preget av omstilling og store endringer – også internt hos oss i PwC. Sammen med våre kunder og samarbeidspartnere har vi skapt verdier som virkelig betyr noe. I denne rapporten vil vi gi deg et innblikk i hva vi har oppnådd sammen – og dele tankene våre om utfordringene og mulighetene som ligger foran oss.

Noen av milepælene som har definert oss i år – og som vil forme veien videre – inkluderer:

Global samskaping, ny identiet og felles investeringer som drivkraft: Vi har som globalt nettverk akselerert farten inn i intelligensens tidsalder – for å hjelpe våre kunder å være i front i sine bransjer ved å kombinere dyp ekspertise med kraftfulle, teknologidrevne og innovative løsninger. Fra å forme agentdrevne AI‑økosystemer til å frigjøre ny verdi, gjør PwC kompleksitet om til konkurransefortrinn i stor skala. Dette momentumet omfatter alle tre tjenestelinjene - Advisory, Assurance og Tax - hvor vi fortsetter å heve listen og kvalitetsnivået. Gjennom å utnytte kraften i nettverket vårt, med fokus på samskaping, felles investeringer og samarbeid på tvers av forretning og landegrenser, skal vi hjelpe våre kunder med å beskytte, men også skape verdier i en verden i endring. For å forsterke og tydeliggjøre vår merkevare, har vi i år også fornyet vår identitet og logo.

Lansering av ny merkevare: Vi har lansert en ny merkevare i Norge. Strategy& er vår globale spydspiss innen strategirådgivning. Som en del av PwC, bygger Strategy& vekststrategier, med særlig fokus på kommersiell due diligence, porteføljeutvikling, forretningsstrategi og kost- og produktivitetsforbedringer.

En bransje i vekst, med økning i tverrfaglige, større oppdrag: PwC og vår bransje som helhet fortsetter å vokse, og mot slutten av året samarbeider vi med 4 av 5 av Norges 100 største selskaper. Revisjonsdelen av PwC er fortsatt grunnsteinen i vår virksomhet. Samtidig ser vi en økning i tverrfaglige, større og komplekse oppdrag. Vi er med når kunder skal skape nye inntektsstrømmer og verdikjeder – noe stadig flere kunder har behov for når de skal tilpasse seg og differensiere seg i et konkurransepreget marked.

4 av 5

av Norges 100 største selskaper er på vår kundeliste

Nye drifts- og leveransemodeller skal bidra til å bygge fremtidens kapabiliteter: Vi har tatt store grep for å strukturere oss for fremtiden, med nye drifts- og leveransemodeller og nye ledergrupper. Endringene skal bidra til å sikre at vi bygger fremtidens kapabiliteter, slik at vi kan hjelpe eiere og toppledere med å skape tillit hos sine interessenter og levere verdier som varer.

Fra 27 til 7 – for å møte komplekse utfordringer med presisjon: I løpet av FY26 går vi fra 27 kontorer spredt over hele Norge til 7 kontorer i de største byene, når vi skiller ut og selger deler av virksomheten til IK Partners og lokale PwC-partnere. Dette handler om mer enn bare struktur. For at PwC skal forbli ledende både i Norge og globalt, må vi målrette innsatsen og investeringene våre mot de områdene hvor PwC kan bli best i fremtiden som et globalt nettverk. Denne avtalen gjør at vi i enda større grad kan hjelpe store og mellomstore virksomheter med å bygge tillit og omstille seg i en verden preget av geopolitisk fragmentering, klimaendringer og teknologisk disrupsjon.

Lansering av nytt rammeverk, Evolved PwC Professional: Med vårt nye rammeverk har vi tatt et tydelig steg i å definere hva det virkelig betyr å være en del av PwC. Vi har satt en ny standard for de atferdene vi forventer av alle ansatte – og hvordan vi sammen kan levere på vårt løfte om kvalitet og verdi. Vi har også lansert flere nye plattformer for læring og utvikling, med et spesielt fokus på å bygge en sterk feedback-kultur. Dette er viktige grep på veien mot å skape en arbeidsplass der vi alle vokser, lærer og støtter hverandre til å bli virkelige gode.

Kåret til «Top of Industry» i vår kategori blant studenter: Vi er attraktive i rekrutteringsmarkedet, og nok en gang er vi kåret til «Top of Industry» i vår kategori i Universum sin studentundersøkelse. Den tar temperaturen på 10 000 studenters karrierepreferanser. Vi står stødig på 4. plass i Business, og blant IT-studenter er vi helt i topp for konsulentbransjen. Vi er et miljø skapt for utvikling, hvor medarbeidere kan lære av de beste!

To personer i samtale

Motstandskraft i usikre tider

Når jeg ser tilbake på FY25, er det særlig én endring som har påvirket både oss og kundene våre: Det ekstreme og stadig skiftende politiske landskapet. Rammebetingelser har endret seg over natten, med store konsekvenser for verdensøkonomien. Mer enn på lenge har næringslivet hatt behov for å bygge motstandskraft, og for oss har det vært viktig å være en trygg sparringspartner i å navigere det ukjente.

Når usikkerheten er stor, er det lett å bli stående stille. Men det er nettopp nå vi må skape bevegelse. Omstilling krever handling – uansett om det blåser medvind eller motvind. Klimaendringer og endrede markedsforhold krever at vi samarbeider på nye måter, utvikler mer bærekraftige løsninger, og tar i bruk teknologi som kan drive oss fremover. Jo flere som bidrar til denne bevegelsen, jo større fart får vi sammen. 

7,1

billioner dollar skal skifte hender frem mot 2035

Mye står på spill

Presset på bedrifter til å fornye seg har aldri vært større – faktisk er det på sitt høyeste nivå på 25 år. Vår globale rapport, Value in Motion, gir en skarp analyse av både vekstmuligheter og utfordringer frem mot 2035. La meg være tydelig: Mye står på spill. I 2025 vil omsetning tilsvarende tre og et halvt oljefond – hele 7,1 billioner dollar – skifte hender som følge av omstilling knyttet til temaer som endrede rammebetingelser, KI og klimaendringer. Det betyr at selskaper som ikke tilpasser seg, risikerer å tape stort. De som derimot tør å utfordre etablerte sannheter, utforske nye domener og tenke annerledes, har en unik mulighet til å vinne markedsandeler og forme fremtiden.

Jeg er både motivert og optimistisk for det som ligger foran oss. Behovet for fornyelse har aldri vært større – og med fornyelse kommer også spennende, og ofte uforutsette, muligheter. Nå er tiden inne for å gripe dem.

I FY26 skal vi fortsette å finne smartere, mer effektive og bærekraftige løsninger med våre kunder. Tusen takk for tilliten dere har vist oss og for muligheten til å være en del av spennende og lærerike samarbeid. Vi ser frem til å fortsette arbeidet om å oppnå felles mål og ambisjoner.  

Som leder for PwC Norge er jeg også utrolig stolt av menneskene som utgjør PwC. Kompetansen, engasjementet og nysgjerrigheten som bor i våre vegger, er vår aller viktigste ressurs. Takk til alle ansatte som har bidratt til å skape verdi i året som gikk, og som fortsetter å utforske hvordan vi kan bli enda bedre. Med alt som skjer både i og utenfor vår organisasjon, er jeg sikker på at vi har et svært spennende år i møte. Jeg gleder meg til å ta fatt på nye utfordringer og muligheter sammen med dere, og til å skape en ny æra for PwC.

Leif Arne Jensen
CEO & Territory Senior Partner

Års- og bærekraftsrapport 2025

Last ned PDF

(PDF of 12.76MB)