Års- og bærekraftsrapport 2025
I en verden som endrer seg raskere enn noen gang, må vi som nettverk være modige og samstemte. Vår strategi handler om å sette fellesskapet først – å prioritere vår kollektive styrke fremfor individuelle interesser. Det er gjennom samskaping, felles investeringer og strategisk samordning at vi kan møte de globale megatrendene som former fremtiden: teknologisk disrupsjon, klimaendringer og en stadig mer fragmentert verden.
Petter Vold, Deputy CEO
Vår ambisjon: Å være det fremste tjenestenettverket, som hjelper våre kunder å innta en ledende posisjon i sin sektor og blir anerkjent som den foretrukne arbeidsgiveren.
Vi skal hjelpe kundene våre å ligge i forkant i en æra preget av kompleksitet, forme oss selv gjennom KI og avansert teknologi — og vi skal være nettverket som ikke bare navigerer i endring – men driver den.
PwCs globale scenarioanalyse “Value in Motion” viser hvordan tradisjonelle bransjer omformes, samtidig som nye og dynamiske vekstområder vokser frem – ofte gjennom samarbeid på tvers av sektorer. Omstillingen drives av megatrender, teknologiske fremskritt innen AI og automatisering, og økende krav til klimatilpasning som påvirker energimodeller, forsyningskjeder og investeringsstrategier.
Analysen identifiserer seks vekstområder som dekker grunnleggende behov, som hvordan vi forflytter oss, produserer og bygger, vår matforsyningskjede og hvordan vi forsyner samfunnet med energi. Sammen med tre muliggjørende domener knyttet til blant annet finansiering og styring, bidrar disse til å skape langsiktig vekst og lønnsomhet.
For at norske virksomheter skal opprettholde konkurransekraft og sikre vekst i nye omgivelser, må de adressere noen kritiske prioriteringer:
Vår strategi er utviklet for å møte behovene vi ser hos kundene våre, slik at de kan tilpasse seg megatrender – og finne gode måter å beskytte og skape verdi på, nå og i fremtiden.
Eli Moe-Helgesen
Assurance Leader
“For å opprettholde tillit må selskaper både rapportere bredere, og etablere strukturer som sikrer kvalitet og fullstendighet i informasjonen som gis.”
Hanne Løvstad
Head of Climate Change and Sustainability Services
“I 2050 skal Norge drives av nullutslippsteknologi- og løsninger. Fremtidens næringsliv handler ikke om å velge mellom bærekraft og lønnsomhet – det handler om å redefinere hva verdiskaping betyr.”
Andre Gill
Leader for Innovation and Business Model Reinvention
“Halvparten av dagens bedrifter vil ikke eksistere om 10 til 15 år. Å fortsette som i dag vil ikke ta deg dit du ønsker å være i morgen.”
Lars Meinich Bjørnstad Andersen
Leader for Data and Artificial Intelligence
“KI forsterker ekspertise. Den erstatter ikke evnen til å tenke, men den gjør deg til en bedre tenker. Den erstatter heller ikke evnen til å løse problemer, den gjør deg til en bedre problemløser.”
Mohamed Kande
Global Chairman
“The future belongs to the bold. As AI, climate change, and shifting geopolitics transform the economy, the very idea of an industry in the traditional sense is ending. Instead, new business ecosystems — enabled by technology — are emerging that bridge across traditional boundaries, creating vast new pools of capital and opportunities for value creation. The companies that lead this era will be those that reinvent themselves ahead of the curve.”
Paul Griggs
Senior Partner, PwC US
“The road ahead for CEOs is about turning uncertainty into momentum. The strongest leaders are already doing it — making bold moves and setting the pace for what’s next. What’s becoming clearer every day is how much human behaviour drives success or failure. Technology delivers only when people believe in it. That means balancing quick wins with long-term change, and building in governance, transparency and security from the start.”
Petra Justenhoven
Senior Partner and Chair, PwC Europe
“The time for business model reinvention is now. Companies need to transform to avoid falling behind. These transformations go beyond creating a few new products or optimising a few processes. They require a fundamental rethinking of all parts of their business.”
Marco Amitrano
Alliance Senior Partner, PwC UK and Middle East
“The old rules no longer apply. What once felt predictable now feels unreliable — and that’s changing how we think, lead and make decisions. This environment brings a real impetus to act — not just to respond to disruption, but to help shape what comes next. That means moving with urgency, depth and purpose.”
Tradisjonelt har selskapers suksess blitt målt i lønnsomhet og soliditet. I dag vurderes suksess i et langt bredere perspektiv. Det innebærer at ledere må bygge tillit på stadig flere områder, fra bærekraft til ansvarlig bruk av KI. Med fremveksten av ny teknologi, dukker det også opp nye risikoelementer som kan påvirke tilliten til et selskap. 84 % av norske toppledere mener KI gir økt risiko for sikkerhetsbrudd, ifølge PwCs CEO survey.
Etter hvert som verdier forskyves på tvers av bransjer, må organisasjoner tenke nytt, noe som også krever nye prosesser, ny data, og etablering av nye styrings- og kontrollarkitekturer.
Fullstendighet i informasjonen bidrar til å bygge tillit hos viktige interessenter, og gir ledelsen et robust grunnlag for å spore og forbedre sine prestasjoner.
Fysiske klimapåvirkninger kan redusere den globale økonomien med nesten 7 % innen 2035, ifølge vår globale rapport, Value in Motion. En klimavennlig omstilling er ikke bare en nødvendighet, men også helt essensielt for å styrke norsk vekst og konkurransekraft.
PwCs Klimaindeks viser at det fortsatt er et alvorlig gap mellom nåværende utslippstrend og Norges klimamål. Det gjelder for Norge, og det gjelder for næringslivet. Fremover må norske bransjer utvikle nye løsninger som sikrer robuste inntektskilder i en lavutslippsøkonomi.
Overgangen til en lavutslippsøkonomi skaper nye markeder og muligheter til å tenke nytt. Ved å integrere bærekraft i selve kjernen av virksomheten, kan bærekraft bli en viktig motor for vekst og langsiktig lønnsomhet.
Måten vi skaper, leverer og realiserer verdi på, vil endres fundamentalt. Det betyr at ledere må tenke grunnleggende nytt, og forstå hvilke endringer i forretningsmodellen som vil posisjonere dem for suksess i en disruptiv verden. Det handler om mer enn å gjøre gradvise endringer og forbedringer i eksisterende prosesser og strategier. Det handler om å fornye de kjerneelementene som driver forretningsmodellen på en grunnleggende måte, inkludert verdiforslag, inntjeningsmodell, produkter og tjenester, kapabiliteter, prosesser og ressurser.
Hva om du kan ta en helsesjekk mens du handler melk og brød på nærmeste matbutikk? Dette er virkeligheten mange bransjer nå står overfor.
Halvparten av norske virksomheter har fortsatt ingen klar plan for hvordan de skal ta i bruk KI. Potensialet er enormt. Ved å bygge inn banebrytende KI-drevne løsninger i kjerneprosessene kan selskaper akselerere innovasjon, generere differensiert innsikt og lansere nye produkter og tjenester som åpner for nye inntektsstrømmer.
Med økt bruk av KI følger også et stort ansvar. Etter hvert som KI blir en integrert del av driften, må selskaper ha systematiske og transparente tilnærminger for å sikre varig verdi. Det handler om å håndtere risiko – fra storskala-implementering til etiske utfordringer. Akkurat som interessenter forventer tillit til finansielle resultater og cybersikkerhet, vil de også forvente ansvarlige kontrollmekanismer for KI.
Norsk næringsliv må være i stand til å tenke nytt om hvordan de konkurrerer og vokser i Intelligence Age.
Gjennom flere år har PwC hatt et sterkt og verdifullt samarbeid med Miljøstiftelsen ZERO, en ledende aktør innen utvikling av konkrete klimaløsninger for politikk og næringsliv. Sammen har vi levert innsikt og verktøy som bidrar til å akselerere det grønne skiftet.
Fra rapporter som utforsker klimanøytralitet, konkurransekraft og balansen mellom klima, natur og næringsutvikling, til utviklingen av Klimakontrollen – en plattform som gir en pulsmåling på Norges klimapolitikk – har samarbeidet vårt vært preget av felles ambisjoner om å skape reell endring.
Samarbeidet med PwC er veldig verdifullt for ZERO. Våre felles prosjekter på natur, karbonmarkeder, transport og klimarisiko har gitt oss mer kunnskap og troverdighet på disse områdene. Klimakontrollen har vært et viktig prosjekt for å måle farten i Norges klimaomstilling. Det er alltid gøy å jobbe med PwC, det gir ekstra fart, kraft og inspirasjon for oss!
I 2018 sto Framo overfor et veivalg: Hvordan sikre fremtidig vekst i et marked preget av sykliske svingninger? Som en global leder innen pumpeteknologi, med over 80 000 pumper i drift på 4 500 skip verden over, var det klart at deres unike kompetanse og teknologi kunne skape verdi langt utover det maritime markedet.
Utfordringen lå i å finne en bærekraftig vekststrategi som både diversifiserte virksomheten og reduserte avhengigheten av marine og offshore. Dette krevde innovasjon, nytenkning og sterke partnerskap – og her fikk PwC muligheten til å bidra. Sammen har vi jobbet for å identifisere nye muligheter og legge grunnlaget for en mer robust og fremtidsrettet Framo.
Vi så tilbake i 2018 at vi måtte ha en ny fot å stå på. Nå satser vi tungt på akvakultur, og vi tror dette kommer til å bli et svært stort vekstområde for oss fremover. Vi kan pumper, men vi kan ingenting om fisk. Derfor måtte vi tenke nytt. Med hjelp fra PwC har vi identifisert nye muligheter, kjøpt opp strategiske selskaper og startet banebrytende forskningsprosjekter som kan revolusjonere akvakulturmarkedet.
PwC har i flere år hatt et tett og verdifullt samarbeid med Eviny, en ledende aktør innen fornybar energi og samfunnskritisk infrastruktur. Sammen har vi styrket Evinys evne til å møte framtidens krav til effektivitet, teknologi og bærekraft.
Samarbeidet har omfattet internrevisjon, økonomifunksjoner, HR-teknologi, forbedringsprosjekter og operative oppgaver - alle preget av tempo og klare ambisjoner. Et av våre siste samarbeidsprosjekter har vært å utvikle en prosess og metode for å avdekke hvor og hvordan agentisk AI kan bidra til verdiskaping i Eviny. Vi bygde selskapets første agent, med mål om å redusere tidsbruken på repeterende oppgaver. Prosjektet bidro samtidig til å skape interesse og nysgjerrighet rundt hva agentisk AI kan tilføre både på kort og lang sikt.
Med introduksjonen av AI, og spesielt mulighetene som agentisk AI bringer, innså vi raskt at dette både kunne bli svært verdifullt og samtidig utfordrende å håndtere. Derfor tok vi kontakt med PwC for å få hjelp til å forstå potensialet i dette spennende området, samt for å identifisere forretningsverdi – slik at AI ikke bare skulle bli nok et kostbart verktøy i IT-avdelingen som ingen egentlig hadde nytte av.