Kunstig intelligens gir store muligheter for HR, men den brukes ikke godt nok i dag. Mange HR-avdelinger tester KI, men bare 16% har gjort den til en fast del av arbeidet sitt. Dette betyr at de fleste går glipp av de store gevinstene, som raskere rekruttering, bedre analyser og smartere løsninger.
Ifølge rapporten fra PwC har 3 av 4 HR-avdelinger allerede opplevd gevinster som bedre kvalitet og økt effektivitet. Og optimismen er stor: Hele 9 av 10 HR-ledere tror at KI i HR vil gi enda større gevinster de neste 12 månedene. Men for at dette skal bli en realitet, må HR bevege seg fra eksperimentering med KI til standardisering av KI-bruken.
Eksperimentering holder ikke – standardisering er nøkkelen
Selv om mange HR-avdelinger har begynt å teste ut KI i HR, har få kommet langt nok til å virkelig utnytte teknologien. Kun 16% har standardisert bruken av KI i minst én HR-prosess. Dette betyr at de fleste fortsatt er i en tidlig fase, hvor teknologien brukes sporadisk og ikke som en integrert del av arbeidsflyten.
Standardisering av KI er avgjørende for å hente ut de store gevinstene. Når KI blir en fast del av HR-prosessene, kan flere dra nytte av teknologien – og HR kan levere enda mer verdi til organisasjonen.
– Kanskje har bedriften din et problem med å analysere medarbeiderdata og forutse fremtidige behov? Eller utfordringer med tidkrevende rekrutteringsprosesser og å sikre en god kandidatopplevelse? Det første man må gjøre er å identifisere utfordringene dine.
En av de største utfordringene for HR er manglende kompetanse på KI. Kun 8% av HR-avdelingene mener de har tilstrekkelig kompetanse til å bruke KI effektivt. Dette hindrer ikke bare implementeringen, men også evnen til å identifisere relevante bruksområder.
Rapporten viser at de som har kommet lengst med implementering av KI i HR, skiller seg ut ved å ha høyere kompetanse. Dette understreker hvor viktig det er å bygge kunnskap og forståelse for KI-teknologi i HR.
I dag brukes KI i HR mest til rekruttering, hvor teknologien effektiviserer prosesser som screening og stillingsutlysninger. Men når HR ser fremover, er det analyse og rapportering som peker seg ut som det området med størst potensial.
Analyse og rapportering har lenge vært et utfordrende område for mange HR-avdelinger. KI kan endre dette ved å gi dypere innsikt og bedre beslutningsgrunnlag – noe som kan ha stor strategisk verdi for organisasjonen.
– KI skal støtte HR i å forbedre medarbeideropplevelsen, ikke erstatte den menneskelige dimensjonen. Teknologien må brukes til å frigjøre tid til strategisk og relasjonelt arbeid, som å bygge kultur og engasjement, sier Vetle Høivang, fagekspert på transformasjon og HR-teknologi i PwC.
Se Vetle presentere funnene om hvordan norske HR avdelinger bruker KI i dag, hvilke utfordringer de møter, og hva de ser for seg fremover.
Vi vil gjerne hjelpe deg med din KI-reise.
Therese Sofie Kinal