Skatteetaten øker kontroll av mva

kontrakter
  • 30/08/24

Skatteetaten øker kontrollaktiviteten på merverdiavgift, spesielt innen eiendomsbransjen. Les videre for å lære hva du bør gjøre for å unngå ubehagelige overraskelser ved kontroll, og hvordan du kan redusere kostnadene ved utleie av fast eiendom.

Skatteetatens kontrollaktivitet av næringsdrivende øker stadig. Dette skjer etter kritikk om lav kontrollaktivitet fra Riksrevisjonen og av AP/Sp regjeringen. Kontrollnivået har også vært kritisert i media. Et kjent eksempel fra den siste tiden er dokumentarserien, Den sorte svane,, som ble sendt på NRK våren 2024. Skatteetatens kontrollnivå har i etterkant av serien blitt sterkt kritisert

Serien avdekket hvordan danske jurister og næringsdrivende med forholdsvis enkle grep kunne svindle det offentlige for betydelige beløp i merverdiavgift. De danske skattemyndighetene kunne trolig ha avdekket svindelen gjennom bokettersyn. 

Vi forventer derfor at skatteetatens økte kontrollaktivitet vil være betydelig høyere i tiden fremover enn det den har vært de siste årene.

Les mer: Dette bør du gjøre dersom du får kontroll fra skattemyndighetene.

Vil du vite mer om hvordan dette kan påvirke deg og din virksomhet?

Vi i Advokatfirmaet PwC holder jevnlig seminarer om merverdiavgift og fast eiendom. Seminarene er tilpasset slik at alle som driver virksomhet innen fast eiendom skal kunne kjenne seg igjen og forstå de særlige reglene som gjelder bransjen. Neste seminar er 11. september i Bjørvika.

Meld deg på her

 

Et særlig fokus på eiendomsbransjen

Alle avgiftspliktige kan bli gjenstand for kontroll, enten gjennom en begrenset kontroll av mva-meldinger eller et mer omfattende bokettersyn. Bakgrunnen for at skatteetaten tar ut et selskap til kontroll kan til tider fremstå litt tilfeldig, men er ofte basert på en bransjerisiko.  

En tommelfingerregel er at virksomheter som ligger i skjæringspunktet mellom avgiftspliktig og avgiftsunntatt virksomhet normalt har høyere risiko for å bli utsatt for kontroll. Dette skyldes at det erfaringsmessig gjøres feil med fradragsføring av mva på kostnader som helt eller delvis er til bruk i unntatt virksomhet. Typisk gjelder dette aktører innen eiendom, finans, helse og omsorg, etc. Skatteetaten har den siste tiden hatt et særlig fokus på aktører innen eiendomsbransjen. 

En annen gruppe avgiftspliktige som typisk kan bli utsatt for kontroll er virksomhet som jevnlig får igjen merverdiavgift på mva-meldingene, typisk virksomhet med betydelig eksportvirksomhet. 

Fellesnevneren for disse gruppene er at staten i disse tilfellene kan tape inntekter som følge av at avgiftspliktige ikke følger regelverket. 

De skjulte kostnadene ved utleie av fast eiendom

For å unngå ubehagelige overraskelser ved kontroll, bør du sørge for at din virksomhet følger mva-lovgivningen nøye. Er du innen eiendomsbransjen, er det spesielt viktig å ha kontroll på avgiftsstatusen til leietakere og håndtere felleskostnader korrekt.

Utleie av fast eiendom er i utgangspunktet unntatt mva, noe som betyr at det ikke skal beregnes utgående mva på faktura til leietaker. Dette medfører at utleier ikke har rett til fradrag for inngående mva på kostnader til oppføring og renovering av lokalene som leies ut. Manglende mva-fradrag kan gjøre prosjektet 25 % dyrere.

Hvordan kan du redusere kostnadene ved utleie?

Utleier kan frivillig mva-registrere utleieforholdet til leietakere som driver avgiftspliktig virksomhet, eller til (fylkes-)kommunale leietakere. Gjennom frivillig registrering får utleier plikt til å beregne mva på fakturaen til leietaker, og rett til å fradragsføre inngående mva på kostnader til oppføring, renovering, vedlikehold og drift av lokalene.

Hva må du gjøre for å håndtere mva riktig?

Utleier må ha kontroll på avgiftsstatusen til leietaker for å håndtere egen avgiftsposisjon korrekt. For eksempel kan utleier fradragsføre mva på kostnader til lokalet som er leid ut til en frisør som driver avgiftspliktig virksomhet. Kostnader til lokalet som er leid ut til et legekontor kan derimot ikke fradragsføres, ettersom legen driver avgiftsunntatt virksomhet. Utleier må derfor ha et system for å skille mellom de ulike leietakernes avgiftsstatus.

Hva bør du gjøre nå?

Vi anbefaler at du forsikrer deg om at din virksomhet drives i henhold til kravene i mva-lovgivningen dersom du driver virksomhet som har berøringspunkter mot områdene som skatteetaten har særlig fokus på. Dette vil hjelpe deg å unngå ubehagelige overraskelser ved kontroll.

Hva gjør du dersom du får et bokettersyn innen fast eiendom?

En kontroll fra skatteetaten kan være krevende og trekker fokus fra kjerneoppgavene. Ofte er det vanskelig å forstå hva skatteetaten er ute etter, og svarene tidlig i prosessen kan være avgjørende for resultatet. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med rådgiver så tidlig som mulig i kontrollprosessen for å unngå unødvendig etterberegning og tilleggsskatt. I tillegg anbefaler vi at du orienterer deg om avgiftsregelverket knyttet til fast eiendom for å kunne gi et best mulig tilsvar til skatteetaten.

Ønsker du å lære mer?

Vi i Advokatfirmaet PwC holder jevnlig seminarer i temaer innen merverdiavgift og fast eiendom. Seminarene er tilpasset slik at alle som driver virksomhet innen fast eiendom skal kunne kjenne seg igjen, og gjøre seg kjent med de særlige reglene som gjelder bransjen. Meld deg på for å sikre at du har den nødvendige kunnskapen for å håndtere mva-reglene korrekt.

Meld deg på her

Ved å følge disse rådene kan du sikre at din virksomhet er i samsvar med mva-lovgivningen og unngå kostbare feil. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon eller for å melde deg på seminar.

Kontakt oss

Synne Christine Hangeland

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 287

Kontakt meg

Eivind Robstad

Advokat | Senior Manager, Oslo, PwC Norway

911 95 040

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om forretningsjus rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.