Slik styrer departementene sine etater

17/03/21

Departementene opplever at det er vanskelig å utforme gode mål for sine underliggende virksomheter, og det er store forskjeller i hvor stor innvirkning etatene har på oppdragene de skal løse gjennom året.

Dette er blant funnene i en ny rapport om etatsstyring i praksis. 

På oppdrag fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har PwC kartlagt og sammenlignet hvordan ulike departementer styrer sine underliggende virksomheter. 

Hovedformålet med undersøkelsen har vært å gi innsikt i hvordan departementene utformer og bruker tildelingsbrevene til styring og hvilken dialog de har med virksomhetene i styringen gjennom året. 

Vi har snakket med 47 personer i 10 departementer og 14 personer fra 7 underliggende virksomheter.


Noen sentrale funn fra utredningen er:

Illustrasjon sentrale funn
Tildelingsbrevet er den viktigste kanalen for formidling av styringssignaler. 

Men departementene opplever i ulik grad at brevet dekker behovet de har for styring.

Illustrasjon sentrale funn
Departementene opplever det som utfordrende å lage gode mål og styringsparametere.

Og virksomhetene opplever det ofte vanskelig å rapportere om måloppnåelsen.
 

Illustrasjon sentrale funn
Virksomhetenes egenart er av betydning for departementenes etatsstyring.

Men det er ikke systematikk i hvordan egenart påvirker styringen.

Illustrasjon sentrale funn
Samordning vies varierende oppmerksomhet blant departementene.

Og særlig direktoratene uttrykker behov for mer omfattende samordning.

Funnene fra rapporten vil inngå i DFØs arbeid med å veilede departementene i etatsstyringen.

Her kan du lese rapporten (PDF, 1.1 MB)

 

Kontakt oss

Roger Mortensen

Roger Mortensen

Partner | Consulting, PwC Norway

Tlf: 952 60 699