{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.text}}
Norske myndigheter har sendt på høring en forskrift som skal gjennomføre EUDR i Norge så langt EØS-avtalen forplikter oss. Høringsnotatet fra Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet gir et detaljert bilde av virkeområde, krav, tilsyn og sanksjoner i Norge. For deg som importerer, produserer, selger eller videreforedler berørte råvarer og produkter, betyr dette nye krav – og nye muligheter til å bygge robuste, transparente verdikjeder.
Gjennom avskogingsforordningen innfører EU et forbud mot import til, handel innenfor, eller eksport fra EU-markedet for gitte råvarer og avledede produkter dersom det ikke foreligger en aktsomhetserklæring som bekrefter at:
Kravene treffer både små, mellomstore og store virksomheter på tvers av bransjer. Kravene i forordningen vil gjelde for eksportører, forhandlere, importører, produsenter og andre virksomheter som plasserer aktuelle varer og produkter på, eller eksporterer fra, EU-markedet.
Forpliktelsene varierer etter om en bedrift er SMB (mikroforetak, små- og mellomstore bedrifter) eller ikke, og om bedriften anses som en virksomhet eller forhandler. Virksomheter og store forhandlere, må ha et system som sikrer tilbørlig aktsomhet. SMB-forhandlere har et forenklet regime og må primært oppbevare og fremlegge informasjon om leverandører og kunder. SMB-forhandlere trenger ikke selv gjennomføre eller sende inn aktsomhetserklæringer.
Avskoging: Med avskoging menes konvertering av skog til jordbruksformål, uansett om det er menneskeskapt eller ikke.
Skogforringelse: Skogforringelse er strukturelle endringer i skogdekke i form av omdannelse av:
Virksomhet(Operator): Er de som plasserer varer på EU-markedet for første gang eller som står for eksport fra EU.
Forhandler(Trader): Er de som gjør varer tilgjengelig på markedet, etter at de først er plassert i markedet.
I EU omfatter EUDR sju råvarekategorier: storfe, kakao, kaffe, oljepalme, gummi, soya og tre. I Norge er det foreslått at reglene gjennomføres for de varene og produktene som faktisk ligger innenfor EØS-avtalens omfang. Det vil gjelde ved innenlands omsetning og ved import fra tredjeland for de varene og produktene som er omfattet av EØS-avtalen. Bevegelser mellom norsk og EUs tollområde vil ikke utløse kontroll etter EUDR. Eksport til tredjeland faller utenfor EØS-avtalen og innlemmes ikke i norsk rett.
Det betyr at tre, kaffe og gummi er omfattet, sammen med avledede produkter av disse. For kakao omfatter EØS-avtalen fire av de seks relevante varenumrene i avskogingsforordningen, mens produktene kakaobønner og avfall (1801 og 1802) ikke er omfattet. For råvarekategorien storfe er det kun hud- og skinnprodukter som er omfattet av EØS-avtalen. Av de avledede relevante produktene av råvarekategorien oljepalme, er en rekke av varenumrene ikke omfattet av EØS-avtalen. Råvaren soya er ikke omfattet av EØS-avtalen.
Alle virksomheter og store forhandlere er pålagt å gjennomføre en aktsomhetsvurdering før varen plasseres på markedet første gang.
Denne aktsomhetsvurderingen skal skje i tre trinn:
En beskrivelse av aktosmhetsvurderingen og dens resultater skal skrives i en aktsomhetserklæring og registreres i EUs informasjonssystem.
Dersom det oppdages at varen ikke er avskogningsfri, ikke er produsert i samsvar med relevante lover i opprinnelsesmarkedet, eller det er risiko for dette er det ikke tillatt plassere varen på markedet, selge det eller eksportere det.
Miljødirektoratet og Landbruksdirektoratet får delt tilsynsansvar. Tolletaten skal kontrollere aktsomhetserklæringer ved innførsel, og kan suspendere fortolling ved kontrollbehov. Tilsynet er risikobasert og varierer etter opprinnelseslandets risikokategori.
Sanksjonene er utformet for å være effektive og avskrekkende. I norsk rett foreslås et helhetlig sanksjonsregime, hvor myndighetene kan pålegge retting, tvangsmulkt, beslag, inndragning og destruksjon. Administrative overtredelsesgebyr kan være opptil 15 ganger grunnbeløpet for foretak og 2 ganger for fysiske personer, og alvorlige brudd kan medføre bøter og fengsel. Det foreslås også adgang til å forby bruk av forenklet aktsomhet ved alvorlige eller gjentatte brudd.
I EU gjelder EUDR fra 30. desember 2025 for mellomstore og store virksomheter, og fra 30. juni 2026 for små virksomheter og mikroforetak. Det debatteres imidlertid fortsatt om en utsettelse kan komme. Tidspunktene er knyttet til når varen plasseres på EU-markedet for første gang. Ikrafttredelsesreglene gjelder for relevante råvarer og produkter fremstilt fra og med 29. Juni 2023. Hva som menes med at en relevant råvare og produkt er «framstilt» er nærmere forklart i Kommisjonens veiledningsdokument. I de fleste tilfeller vil dette være ved høsting av den relevante råvaren. For råvaren tre vil dette kunne sammenfalle med hogst. For råvaren storfe er det presisert i veiledningsdokumentet at tidspunktet for framstilling er når dyret er født.
For trevirke som overlapper med tømmerforordningen gjelder tømmerforordningen frem til EUDR trer i kraft, og for skog hogd før 29. juni 2023 gjelder EUDR først fra 31. desember 2028, mens for skog hogd etter denne datoen gjelder EUDR fra 30. desember 2025. I Norge er ikrafttredelsen betinget av EØS-komiteens beslutning, Stortingets samtykke og vedtak av hjemler i jordlova. Forskriften er planlagt å gjelde fra kunngjøring, med egne EFTA-tilpasninger og mulige overgangsordninger som må forhandles med EU-kommisjonen.
{{item.text}}
{{item.text}}
Vi bistår med bærekraftsrapportering, risikohåndtering, klimaomstilling og sirkulære løsninger.
Hvilke endringer er vedtatt og hvilke venter vi på?