{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.text}}
Bærekraftsrapportering er høyst relevant også for foretak som ikke omfattes av lovpålagt rapportering. Pålitelig og sammenlignbar bærekraftsinformasjon er en klar forventning fra investorer, banker, eiere og andre interessenter. Her får du en oversikt over standarder og rammeverk som kan brukes ved frivillig rapportering av bærekraftsinformasjon.
FNs bærekrafts mål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Det er en politisk vedtatt agenda som forplikter nasjonalstater til å jobbe aktivt med å nå målene som er satt. Kjernen i planen er FNs bærekraftsmål som består av 17 mål og 169 delmål som skal bidra til at verdensamfunnet utvikler seg i en mer bærekraftig retning. Stortinget vedtok Norges nasjonale handlingsplan for bærekraftsmålene 5. april 2022 og du kan lese mer om status for gjennomføring her.
VSME er en frivillige bærekraftsstandard for ikke‑børsnoterte mikro-, små- og mellomstore foretak. Den er laget for å
Standarden speiler temaene i ESRS som gjelder for de som er rapporteringspliktige etter CSRD, men er forenklet både i mengde og innhold.
Basic‑modulen er tiltenkt mikroforetak og etablerer et minimumsnivå for bærekraftsrapportering, Den har 11 rapporteringskrav som dekker grunnleggende virksomhetsinformasjon, samt sentrale miljø-, sosiale- og styringsindikatorer (bl.a. energi og klimagassutslipp, vann og avfall, arbeidsmiljø, lønn og opplæring, og eventuelle domfellelser for korrupsjon).
Comprehensive‑modulen er tiltenkt SMB og andre virksomheter som blir forelagt krav om ESG informasjon fra større virksomheter og finansielle aktører. Her må virksomheter rapportere på alle rapporteringskravene i Basic modulen, i tillegg til de 9 rapporteringskravene i denne modulen. Rapporteringskravene i denne modulen fokuserer på bærekraftsstrategi, klimamål og klimarisiko, utvidet arbeidsstyrke- og menneskerettighetsinformasjon, samt kjønnsbalanse i styringsorgan.
Virksomheten velger hvilken modul de ønsker å bruke og rapporterer i tråd med den. Rapporteringen kan utarbeides individuelt eller konsolidert for et konsern.
Det er ingen krav til attestering av rapporten, men det er krav i standarden om at informasjonen er relevant, troverdig og sammenlignbar. Vi anbefaler også at rapporterende virksomheter sikrer at rapporten er konsistent med regnskapet.
Standarden er offisielt anbefalt av EU Kommisjonen og Finansdepartementet og du kan lese mer på deres respektive nettsider.
Et klimaregnskap belyser alle klimagassutslippene et foretak har direkte kontroll over og hvilke utslipp det kan påvirke i sin verdikjede. Den globale standarden for rapportering av klimaregnskap, Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollen), er en anerkjent og mye brukt standard. Protokollen blir brukt for å identifisere vesentlige utslippskilder for å kunne rapportere klimafotavtrykket på en sammenlignbar måte. Protokollen gir regnskaps- og rapporteringsstandarder, sektorveiledning, beregningsverktøy og opplæring for bedrifter og lokale og nasjonale myndigheter. GHG-protokollen legger grunnlaget for klimarapportering i bærekraftsdirektivet (CSRD) og i frivillige rammeverk som GRI og TCFD.
GHG-protokollen bidrar med å sikre pålitelighet og i likhet med finansiell rapportering baserer rammeverket seg på prinsipper om at den rapporterte informasjonen skal gi brukerne et rettvisende bilde av selskapets rapporterte tall.
Global Reporting Initiative (GRI) fokuserer på virksomheters påvirkninger på miljøet og samfunnet og angir prinsipper, krav, anbefalinger og veiledninger for rapportering av bærekraft. Standarden er fleksibel og den kan brukes sammen med andre standarder og anbefalinger for bærekraftsrapportering.
Målet med rapportering i tråd med GRI-standardene er åpenhet rundt hvordan foretak bidrar til bærekraftig utvikling og målene foretakene har knyttet til dette. Vesentlighetsvurdering er en bærebjelke i GRI-rapporteringen. I GRI- standardene refererer begrepet bærekraftsrapportering til prosessen med å rapportere. Denne prosessen starter med at foretaket bestemmer sine vesentlige bærekraftstemaer, altså områdene hvor foretaket har størst påvirkning.
GRI er et helhetlig rammeverk for bærekraftsrapportering. Rammeverket består av 3 typer standarder:
De universelle standardene gjelder alle foretak og organisasjoner som rapporterer i samsvar med GRI og inneholder blant annet rapporteringskrav knyttet til organisasjonens struktur, rapporteringspraksis, foretaksstyring og strategi. Standardene gir praktisk veiledning til hvordan vesentlighetsvurderingen skal gjennomføres, med fokus på sannsynlighet og konsekvens i vurderingen av foretakets påvirkning på økonomi, miljø og samfunn.
GRI har også flere sektorstandarder. Hensikten med sektorstandardene er å øke kvalitet, fullstendighet og sammenlignbarhet i foretakenes rapportering.
De emnespesifikke standardene definerer rapporteringskrav knyttet til temaer som for eksempel avfallshåndtering, energiforbruk, klimagassutslipp, biodiversitet, helse, miljø og sikkerhet (HMS), arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter.
Det understrekes i GRI at vesentlig påvirkning er eneste vurderingsparameter for å definere om et tema er vesentlig for rapporteringen, og foretaket må redegjøre for hvert vesentlige tema i sin bærekraftsrapport. GRI inneholder krav og praktiske føringer for hvordan foretaket skal redegjøre for håndteringen av vesentlige temaer innenfor bærekraft. For hvert vesentlige tema skal foretaket beskrive:
GRI legger også vekt på åpenhet: organisasjonene må gjøre sin bærekraftsinformasjon tilgjengelig for interessenter slik at de kan forstå organisasjonens påvirkning og fremgang i bærekraftsarbeidet.
TCFD er et internasjonalt rammeverk for å rapportere på hvordan de klimarelaterte forholdene er integrert i foretakets styringsstruktur. Rammeverket har etablert seg som beste praksis i markedet for hvordan foretak kommuniserer hvordan de er berørt av klimarisiko, samt hvordan deres virksomhet har en styringsstruktur og strategi som tar hensyn til dette.
For å rapportere på klimarisiko i henhold til beste praksis må foretakene ha en styringsstruktur hvor klimarelaterte forhold er ivaretatt. Klimarelaterte forhold må i tillegg være forankret i styringsmodellen, forretningsstrategien og langsiktig strategisk og finansiell planlegging.
TCFD-rammeverket anbefaler at klima integreres i foretakets eksisterende strukturer og prosesser, der konkrete anbefalinger kan deles i fire områder:
Beste praksis for håndtering av klimarisiko består av fire konkrete elementer. Disse skaper et sterkt grunnlag for rapportering, men gir også høy strategisk verdi for selskapets styring og kontroll.
1: Styringskultur
Først og fremst bør selskaper etablere en tydelig styringsstruktur for overvåking og håndtering av klimarisiko.
2: Minst to scenarier
For å sikre kvalitet og sammenlignbarhet, er det anbefalt at selskaper bruker minst to klimascenarier i enhver analyse. Hvordan et selskap er eksponert for klimarisiko vil være avhengig av hvilket scenario man ser hen til, og det er viktig å fange opp hele spekteret av mulige konsekvenser. TCFD-anbefalingene og etablert beste praksis viser at selskaper bør begynne med å benytte seg av scenarioer fra FNs klimapanel (1,5oC, 2oC eller 3oC) eller fra Det internasjonale energibyrået (STEPS, SDS eller NZE2050) om det er mulig, da dette skaper sammenlignbarhet på tvers av selskaper og bransjer.
3: Tallfestede estimater
Det er også viktig at selskaper tallfester risikoer og muligheter. Dette er ofte krevende, men med gode forutsetninger og dokumenterte antagelser vil dette skape et mer robust beslutningsgrunnlag for strategiske grep, spesielt knyttet til nye investeringer eller salgsmuligheter.
4: Strategisk handlingsplan
Etter at selskapet har fått en robust klimarisikoanalyse på plass, kan man etablere en strategisk handlingsplan for å håndtere klimarisiko. Handlingsplanen bør være tett knyttet til de tallfestede resultatene i analysen, men bør også trekke på funn om tidshorisonter og konsekvensvurderinger for risikoer og muligheter fra klimarisikoanalysen. Handlingsplanen bør også være en integrert del av selskapets helhetlige strategi og ha egne KPIer, frister, eiere og oppfølgingsrutiner.
Arbeidet med TCFD ble avsluttet ved opprettelsen av International Sustainability Standards Board (ISSB) og publiseringen av IFRS 1 og 2 da anbefalingene i TCFT er fullt ut inkludert i ISSB standardene. Les mer om ISSB i eget avsnitt. Det er også krav til rapportering om klimarisiko i EUs nye bærekraftsrapporteringsstandarder (ESRS). Dette kravet bygger på anbefalingene i TCFD.
TNFD er et rammeverk for rapportering av naturrelaterte muligheter og risikofaktorer for virksomheten og hvordan disse håndteres. Anbefalingene i TNFD er utformet for å fremvise beslutningsnyttig, fremtidsrettet informasjon strukturert rundt fire tematiske områder som representerer kjerneelementer i hvordan organisasjoner opererer (de samme fire pilarene som TCFD):
Rammeverket har utviklet LEAP-tilnærmingen, som også er referert til i EUs bærekraftsrapporteringsstandarder (ESRS). LEAP-tilnærmingen skal hjelpe virksomheter å identifisere og vurdere naturrelaterte utfordringer. Dette kalles ofte en aktsomhetsvurdering for naturrelaterte aktiviteter. LEAP består av følgende faser:
Locate: Lokaliseringsfasen oppfordrer virksomheter til å vurdere og prioritere potensielle naturrelaterte risikoer ved å bruke tre filtre: sektor, verdikjede og geografi. Naturrelaterte avhengigheter og påvirkninger – de ultimate kilder til risiko og muligheter – er stedsspesifikke. Beliggenhet har derfor stor betydning for identifisering, vurdering og håndtering av naturrelaterte risikoer og muligheter for en virksomhet. Til syvende og sist kan forretningsmodellen og aktivitetene i verdikjeden til alle virksomheter og finansinstitusjoner spores tilbake til et grensesnitt med naturen på et bestemt sted.
Evaluate: Evalueringsfasen skal sikre en forståelse av virksomhetens potensielle vesentlige avhengigheter og påvirkninger på naturen. En virksomhets naturrelaterte risikoer og muligheter oppstår fra avhengigheter og påvirkninger på naturen. En analyse av disse er derfor et viktig første skritt for å forstå risikoene og mulighetene virksomheten vil møte.
Assess: I vurderingsfasen skal man oppnå forståelse for hvilke naturrelaterte risikoer og muligheter som er vesentlige og bør fremstilles av virksomheten. Dette gjøres gjennom identifisering, måling og prioritering av naturrelaterte risikoer og muligheter som oppstår fra avhengigheter og påvirkninger på naturen som er identifisert i lokaliserings- og evalueringsfasene.
Prepare: Denne fasen handler om strategi, målsetting og rapportering. Her skal virksomheten avgjøre hvordan den skal håndtere de vesentlige naturrelaterte utfordringene identifisert i LEAP-tilnærmingen, inkludert hva og hvordan disse skal fremstilles.
IFRS Foundation har etablert International Sustainability Standards Board (ISSB) for å utvikle et globalt, investororientert “baseline” for bærekraftsrapportering. Formålet er å levere krav til opplysninger om bærekraftsrelaterte risikoer og muligheter som er relevante for investorer og finansmarkedene, og for å sikre integrert rapportering med IFRS.
I juni 2023 publiserte ISSB to endelige standarder for bærekraftsrapportering: IFRS S1 General Requirements for Disclosure of Sustainability‑related Financial Information og IFRS S2 Climate‑related Disclosures. Standardene er effektive for bruk fra og med 1. januar 2024 for virksomheter av alle størrelser i alle jurisdiksjoner. Standardene kan lastes ned her (ekstern lenke).
IFRS S1 – General Requirements for Disclosure of Sustainability‑related Financial Information. Denne standarden angir overordnede krav til hvordan virksomheter skal identifisere, måle og rapportere beslutningsnyttig bærekraftsinformasjon som påvirker foretakets finansielle stilling og utsikter
Den krever opplysninger om bærekraftsrelaterte risikoer og muligheter som med rimelighet kan forventes å påvirke foretakets kontantstrømmer, tilgang til finansiering eller kapitalkostnad på kort, mellomlang eller lang sikt.
Standarden fastsetter hvordan virksomheten skal utarbeide og presenterer bærekraftsrelaterte finansielle opplysninger, og angir overordnede krav til innhold og presentasjon slik at informasjonen er beslutningsnyttig for brukerne. Virksomheter skal særlig gi opplysninger om:
IFRS S2 – Climate‑related Disclosures. Denne standarden spesifiserer krav til klimarelaterte opplysninger, herunder hvordan klimarisikoer og -muligheter påvirker virksomhetens strategi og forretningsmodell, styring og risikostyring, samt hvilke mål, metoder og nøkkeltall som skal rapporteres
Standarden omfatter:
I likhet med de europeiske rapporteringsstandardene (ESRS) er ISSBs standarder basert på de fire pilarene til TCFD: virksomhetsstyring, strategi, risikostyring og mål og metoder. Foretak skal rapportere på bærekraftsrelaterte risikoer og muligheter som er nyttig for “primary users” av den finansielle rapporteringen når de tar beslutninger knyttet til å bidra med kapital til selskapet. Bærekraftsinformasjonen skal inkluderes som en del av den finansielle rapporteringen.
For at kravene skal bli obligatoriske, må de implementeres i lov av lokale tilsyns- og markedsmyndigheter; omfanget av hva som må rapporteres vil dermed avhenge av lokale regulatoriske og juridiske krav. Der standardene er gjort gjeldende, kan manglende etterlevelse medføre bøter, omdømmerisiko og søksmålsrisiko.
ISSB jobber kontinuerlig med utvikling av standarder, veiledning og opplæringsmateriell. Les mer om ISSB her (ekstern lenke).
SASB er en ideell organisasjon etablert for å utvikle bærekraftsstandarder for 77 sektorer, som identifiserer bærekraftsrelaterte risikoer og muligheter som mest sannsynligvis vil påvirke en virksomhets kontantstrømmer, tilgang til finansiering og kapitalkostnader på kort, mellomlang eller lang sikt.
Fra august 2022 overtok ISSB ansvaret for SASB-standardene. ISSB har forpliktet seg til å opprettholde, forbedre og utvikle SASB-standardene.
Les mer om SASB (ekstern lenke).
SBTi tilbyr rammeverk for å sette vitenskapsbaserte mål for klimagassutslipp. Vitenskapsbaserte mål viser bedrifter og finansinstitusjoner hvor mye og hvor raskt de trenger å redusere utslippene av klimagasser (GHG) for å forhindre de verste effektene av klimaendringer og fremtidssikker forretningsvekst. Mål anses som “vitenskapsbaserte” hvis de er i tråd med det siste klimavitenskapen anser som nødvendig for å oppfylle målene i Parisavtalen - å begrense global oppvarming til 1,5°C over førindustrielt nivå.
SBTi mål kan brukes ved klimamålsetting i tråd med rapporteringskravene de europeiske rapporteringsstandardene (ESRS).
Les mer om SBTi (ekstern lenke).
CDP er en investorledet ideell organisasjon som fokuserer på å motivere selskaper, byer og myndigheter til åpenhet rundt deres miljøpåvirkninger og iverksette tiltak for å redusere disse. Det er en globalt anerkjent rapporteringsplattform som gjennom årlige spørreskjemaer fremstiller bærekraftsinformasjon til sine interessenter gjennom CDP Online Response System (ORS). CDP bruker også dataene som leveres til å score organisasjoner og måle fremgang på følgende nøkkelområder:
Les mer om CDP (ekstern lenke).
En rekke nye og kommende regelverk i EU og Norge (herunder åpenhetsloven, aktsomhetsdirektivet (CSDDD), EU Taksonomien, SFDR og CSRD) inneholder retningslinjer knyttet til aktsomhetsvurderinger.
Felles for disse regelverkene er at de henviser til OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper(OECD)og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) som et utgangspunkt til hvordan virksomheter skal gjennomføre en aktsomhetsvurdering.
UNGP er et rammeverk etablert gjennom Human Rights Reporting and Assurance Framework Initiative (RAFI). Rammeverket er utviklet for å hjelpe virksomheter med å forbedre sin faktiske påvirkning på menneskerettigheter som slet med å finne en god fremgangsmåte for deres arbeid med menneskerettigheter. Rammeverket ble derfor utviklet for å gi virksomheter tydelig og lettfattelig veiledning i hvordan de skal arbeide med, styre og rapportere om menneskerettigheter.
UNGP bygger på tre pilarer:
De veiledende prinsippene angir kravene til rapportering og legger dermed grunnlaget for en aktsomhetsvurdering på menneskerettighetsområdet.
OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv er et sett med anbefalinger fra myndigheter til flernasjonale selskaper. Retningslinjene skal fremme ansvarlig virksomhet på områder som menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljø, antikorrupsjon, forbrukerinteresser, vitenskap og teknologi, konkurranse og skatt. I omfang går disse retningslinjene lenger enn UNGP. De er utformet for å hjelpe virksomheter å bidra positivt til økonomisk, miljømessig og sosial utvikling, samtidig som de minimerer negative konsekvenser knyttet til egen virksomhet, produkter og tjenester.
Retningslinjene ble utviklet for å møte et økende behov for internasjonalt samarbeid om å håndtere konsekvensene flernasjonale selskaper har for globale økonomier og samfunn. De brukes derfor av et bredt spekter av interessenter, inkludert flernasjonale selskaper, myndigheter, investorer, sivilsamfunnsorganisasjoner, forbrukere og akademia. Den beskrevne aktsomhetsprosessen er vidtrekkende, og er derfor ofte kilden til nasjonale aktsomhetslover i Europa.
De seks stegene i en aktsomhetsvurdering etter OECD:
Det er Norges Kontaktpunkt for Ansvarlig Næringsliv som er ansvarlig for å gjøre Retningslinjene kjent og tilgjengelig; svare på henvendelser, behandle og bidra til å løse enkeltsaker om etterlevelse, rapportere årlig til OECDs investeringskomité; samt etterleve FNs og OECDs kriterier for ikke-rettslige klageordninger.
Mer om aktsomhetsvurderinger i norsk kontekst på våre sider om åpenhetsloven.
Du kan lese mer om OECD på Kontaktpunktet sine nettsider (ekstern lenke).
{{item.text}}
{{item.text}}
Vi bistår med bærekraftsrapportering, risikohåndtering, klimaomstilling og sirkulære løsninger.
Hvilke endringer er vedtatt og hvilke venter vi på?