- Vi tenker fort at digitalisering og omstilling handler om litt skumle, fremmede, store og tunge løft man må kaste seg med på, uten å vite hva det egentlig handler om. Det er ikke nødvendigvis teknisk komplekse utfordringer de fleste av oss står overfor når vi snakker om digital omstilling, men omstilling av mindset til menneskene i bedriften, omstilling av måten vi tenker på, forteller Helene Kubon Skulstad. Hun leder Consultingavdelingen hos PwC i Bergen, og har lang erfaring med å lede bedrifter gjennom endringsprosesser.
Helene Kubon Skulstad
- Om man tenker på transformasjonen som en stor mulighet fremfor en umulig stein i skoen, er man kommet langt på vei. Det vil alltid være menneskene i bedriften som er driveren og skaperen, som kan få ting til å skje. Med så store endringer som en digital revolusjon krever, krever det også mye av hver og en av oss som medarbeidere. Vi må våge å trå ut i ukjent farvann, og vi må rett og slett stå sammen inn i denne nye fremtiden, sier Kubon.
Playback of this video is not currently available
- Var digitaliseringen døden for BT, lurte vi på for bare få år siden. Nå bikker vi historisk abonnement-rekord
- På seminaret vårt, har vi hørt om hvordan Bergens Tidende har jobbet seg opp fra det de fryktet skulle være døden for avisen, til å i dag ta historisk rekord hva angår antall abonnenter. Det er vanvittig inspirerende. De trodde de lå for døden, men i dag står de støtt - ja, mer enn noen gang, kanskje. De har måtte ta vanskelige valg underveis, og har virkelig vært gjennom tøffe tak, men de har tydeligvis tatt riktige tak, sier Helene.
- Det finnes gode metoder og det finnes gode løsninger for bedrifter som står midt i skiftet. Får man til en systematisk tilnærming med mennesket i sentrum, der fremtidsvisjon, involvering og dialog er sentralt, er man godt skodd. Klarer man i tillegg å skape en kultur for å utforske, prøve og feile, er sjansen for å lykkes gjennom det digitale paradigmeskiftet god, avslutter Kubon Skulstad.