Beyond budgeting: Kom i gang med dynamisk styring

01/03/21

Illustrasjon av dynamisk styring

Hvordan lykkes med dynamisk styring? Illustrasjon: PwC global

Dynamisk styring og utfordringene med klassisk budsjettstyring

Dynamisk styring (eller beyond budgeting) vil være et konkurransefortrinn for din virksomhet.

Beyond budgeting

For å lykke med dynamisk styring må vi bevege oss bort i fra prinsippet om sentralisert styring og kontroll, noe som er selve kjernen i klassisk budsjettstyring.

Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør mer enn 99 % av alle bedrifter i Norge. SMB er helt sentrale for norsk økonomi, sysselsetting og lokalt samfunnsliv og det er derfor viktig at disse styres på en effektiv og god måte.

SpareBank1 Gruppen, FINN.no og RiksTV har hatt god erfaring med dynamisk styring og har delt sine erfaringer i denne rapporten.

Vi håper deres historier er til inspirasjon slik at også din virksomhet kommer i gang med dynamisk styring. 

Reisen vår begynte i 2009. Overgang til og bruk av dynamisk styring er en kontinuerlig prosess og vi jobber fremdeles med å bli bedre og bedre. Det tar tid å endre kultur og hele mindsettet. Men jeg vil absolutt anbefale å vurdere dynamisk styring som et alternativ til klassisk virksomhetsstyring. Vi har spart tid, men det viktigste er at de prosessene som har erstattet budsjettprosessen oppleves som mer verdiskapende.

Sigurd Aune, CEO i SpareBank1 Gruppen

12 prinsipper for å lykkes med dynamisk styring

  1. Formål: Prioriter få, klare mål og verdier, ikke styr på detaljer
  2. Koordinering: Koordiner samhandling kontinuerlig og dynamisk, ikke gjennom årlige planleggingssykluser. 
  3. Verdier: Led gjennom felles verdier og sunn fornuft, ikke gjennom detaljerte regler og kontroll 
  4. Mål: Sett relative mål på kontinuerlig forbedring, ikke forhandle faste kontrakter. 
  5. Transparens: Tilrettelegg for åpen informasjon, ikke begrens informasjonen hierarkisk. 
  6. Planlegging: Skap en kontinuerlig og inkluderende planleggingsprosess, ikke en top-down årlig prosess. 
  7. Organisasjon: Dyrk en sterk følelse av tilhørighet og organiser rundt smidige og ansvarlige team, ikke gjennom sentraliserte funksjoner.
  8. Ressurser: Gjør ressurser tilgjengelige ved behov, ikke gjennom årlige budsjettbevilgninger. 
  9. Selvstyre: Stol på mennesker og gi dem tillit og evnen til å handle, ikke detaljstyr dem. 
  10. Prestasjonsevaluering: Evaluer prestasjon holistisk og med feedback fra kollegaer for læring og utvikling, ikke bare basert på målinger og med formål om belønning. 
  11. Kunder: Skap fokus på kunder hos alle medarbeidere, ikke på hierarkiske relasjoner. 
  12. Belønning: Belønn felles suksess basert på relativ måloppnåelse, ikke faste mål.

Kontakt oss