Kunstig intelligens

Person på tredemølle med sensorer festet til kroppen. To personer følger med på et nettbrett.

Vi hjelper deg med løsninger som øker din forretningsverdi.

Skal du treffe med kunstig intelligens (KI), må du ta riktige strategiske grep. Satse på det som gir mest verdi for din virksomhet. Vi er tusen forretningsutviklere, strateger, teknologer og advokater som jobber med KI. Fire av ti norske toppledere sier i CEO Survey at de forventer at KI vil gi profitt det neste året. 

– For å utnytte maskinlæring og kunstig intelligens til det fulle er du avhengig av gode data som er strukturerte og tilgjengelige. Da kan du lettere finne de gode investeringsmulighetene, sier partner for data og analyse i PwC, Lars Meinich Andersen.

Kjenner du deg igjen i disse tre utfordringene?

  • Datahåndtering og -kvalitet: KI-algoritmer er avhengige av store mengder høykvalitets-data for å lære og lage nøyaktige forutsigelser. Mange bedrifter sliter med å samle inn, behandle, og lagre data på en måte som er egnet for KI. Dårlig datakvalitet kan føre til upålitelige resultater, mens bekymringer rundt datasikkerhet og personvern kan begrense tilgangen til data.

  • Manglende tekniske ferdigheter: Utvikling og implementering av KI krever et høyt nivå av teknisk ekspertise. Det er mangel på kvalifiserte KI-eksperter, og konkurransen om disse talentene er intens. I tillegg kan det være utfordrende å opplære eksisterende ansatte i bruk av KI-verktøy og -teknikker.

  • Etiske, regulatoriske og utfordringer med cybersikkerhet: Bruk av KI kan reise en rekke etiske og regulatoriske spørsmål. For eksempel, hvordan sikrer vi at KI-systemer er rettferdige og ikke diskriminerende? Hvordan håndterer vi spørsmål rundt personvern og dataeierskap? Hvordan skal vi forholde oss til nye lover og reguleringer? 

Slik skaper du reell verdi med KI

Ni av ti norske toppledere svarer i CEO survey at de har implementert KI i sin bedrift. Halvparten forventer profitt det neste året. Gevinstene ved å bruke KI kan være:

  • Frigjøre ansattes tid til mer verdiskapende oppgaver
  • Forbedret datadrevet beslutningstaking
  • Bedre kundeopplevelser
  • Identifisere nye markedsmuligheter
  • Skape nye tjenester
  • Håndtere risiko

Les også: Slik utnytter du dataene dine med data governance.

Samarbeidet med PwC har styrket IT-avdelingens evne til å tilrettelegge for agentutvikling i forretningen, og vi er svært takknemlige for at IT nå fungerer som drivkraft og “center of enablement” for AI/agentreisen i Eviny-konsernet.

Torbjørn TitlestadCTO i Eviny

– PwC har vært med oss på hele reisen fra å bygge digitale team, dataplattform til å bruke dataene strategisk til å ta beslutninger. Flott samarbeid. Anbefales!

Øyvind AskvikKonserndirektør i Lede

Våre tjenester

 

Utvikling av KI-strategi

En effektiv KI-strategi, integrert sømløst i forretningsstrategien, er avgjørende for å lykkes med kunstig intelligens. PwC hjelper deg med å definere en klar visjon for KI, identifisere verdiskapende muligheter og utvikle en konkret handlingsplan for implementering.

Innovasjonstakten akselererer raskt takket være KI-drevne systemer som analyserer store datamengder, automatiserer prosesser og muliggjør beslutningstaking i sanntid. Dette endrer både hva som er mulig og hvor raskt endringer kan gjennomføres, noe som krever at virksomhetene løpende tilpasser sine strategier.

De organisasjonene som lykkes med å integrere KI som en kjernekomponent i forretningsstrategien, får muligheten til å drive innovasjon, skalere vekst og opprettholde konkurransefortrinn på lang sikt.

PwC støtter deg uansett hvor du befinner deg på KI-reisen – fra strategiutvikling til ansvarlig implementering – og hjelper deg å forberede virksomheten for fremtidens arbeidsplass og teknologi. 

Hvordan PwC kan hjelpe deg med din KI-strategi:

Sørg for at KI-strategien er integrert i virksomheten:

  • Vurder hvordan KI best kan underbygge forretningsstrategien.

  • Evaluer samspillet mellom KI-strategien og andre strategiske satsinger. 

Fokuser på kvalitet og målrettede satsinger:

  • Identifiser tiltak som gir tidlige gevinster og kan skaleres senere.

  • Definer langsiktige arbeidsmetoder og prioriter hvilke initiativer som bør utvikles først.

Utvikle en klar og ambisiøs KI-visjon: 

  • Formuler en visjon for KI som ledelsen står samlet bak.

  • Planlegg hvordan samarbeid mellom KI-utviklere og brukere skal sikre innovasjon og bred adopsjon.

Organiser KI-arbeidet effektivt:

  • Koordiner nødvendige ressurser og sørg for at de brukes der de gir størst effekt. 

  • Klargjør ansvarsfordeling mellom teknologispesialister og sluttbrukere.

  • Informer og engasjer ansatte for å skape et miljø for idéutvikling og ansvarlig bruk av KI.

Vil du vite mer om hvordan vi kan bistå, ta gjerne kontakt!

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Kontakt meg

Retningslinjer for KI

Utvikling og bruk av KI-systemer er regulert av flere regelverk, avhengig av bruksområde.

  • Sektorlovgivning, som forvaltningsloven eller samferdselslovgivningen, kan stille kvalitetskrav som må oppfylles når oppgaver løses ved hjelp av KI-systemer. 

  • Personvernforordningen (GDPR) gjelder dersom personopplysninger utgjør treningsdata eller når KI-systemet brukes for å gjøre prediksjoner som gjelder enkeltmennesker.

Felles for alle KI-systemer er likevel at kravene i EUs KI-forordning uansett må oppfylles. KI-forordningen har allerede trådt i kraft i EU og reglene får trinnvis virkning frem til 2. august 2026, mens reglene for KI-systemer med høy risiko først får virkning 2. august 2027.

KI-forordningen skal etter planen innføres i norsk rett gjennom en norsk KI-lov i løpet av sommeren 2026.  

KI-forordningen har som formål å fremme pålitelig KI som beskytter helse, sikkerhet og grunnleggende rettigheter, inkludert demokrati, rettssikkerhet og miljø, mot skadelige effekter av KI. For å oppnå formålet, pålegges aktørene i verdikjeden, fra utvikler til bruker, ulike forpliktelser. Forpliktelsene skjerpes i tråd med KI-systemets risikopotensial. Forordningen deler derfor KI-systemer inn i fire ulike risikokategorier:

  • KI-systemer med lav risiko. Mange KI-systemer som brukes til effektivisering og automatisering av prosesser tilhører denne kategorien. Slike KI-systemer er ikke underlagt krav i KI-forordningen. 

  • KI-systemer med transparensrisiko. Denne kategorien omfatter KI-systemer som er designet for å interagere med mennesker, eksempelvis chatbots. Slike KI-systemer må designes slik at mennesket informeres om at det interagerer med system og ikke et menneske. 

  • KI-systemer med høy risiko. Denne kategorien omfatter KI-systemer som kan ha store negative konsekvenser for enkeltmennesker, samfunnet, demokratiet og rettssikkerheten. Eksempler:

    • kredittvurdering eller -skåring

    • risikovurdering for livs- og helseforsikring 

    • emosjonell gjenkjenning 

    • rekruttering og andre vurderinger av arbeidstakere 

    • opplæring og utdanning 

  • KI-systemer med uakseptabel risiko. Denne kategorien omfatter blant annet KI-systemer som utnytter personers sårbarheter på en måte som kan medføre skade og bruk av biometrisk gjenkjenning i sanntid på offentlig tilgjengelig område. Det er forbudt å tilby slike KI-systemer på det europeiske markedet med mindre ett av unntakene er oppfylt. 

Dette betyr at alle virksomheter må gjennomføre risikovurdering for å plassere KI-systemene i riktig kategori. Deretter må virksomheten identifisere hvilken rolle og ansvar den har for hvert KI-system.  

Våre eksperter hjelper virksomheter med å navigere mellom de ulike regelverkene som gjelder for deres utvikling og bruk av KI. Slik settes virksomhetene i stand til å oppfylle gjeldende lovkrav, samt innføre retningslinjer som er tilpasset sine roller, sitt ansvar og sitt bruksområde.

Les mer: Slik blir du berørt av AI Act

Vil du vite mer om hvordan vi kan bistå, ta gjerne kontakt!

Christine Ask Ottesen

Advokat | Partner, Oslo, PwC Norway

928 09 229

Kontakt meg

Christine Dalebø Gjerdevik

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

988 73 607

Kontakt meg

Bygg en KI-dataplattform

En robust dataplattform er fundamentet for å lykkes med kunstig intelligens og avansert analyse. Vi hjelper deg med å modernisere dine data- og KI-løsninger gjennom skybaserte plattformer og moderne big data-arkitekturer.

Dette muliggjør datadrevne beslutninger, økt smidighet og nye muligheter på tvers av virksomhetens avdelinger og prosesser.

En effektiv plattform tilbyr helhetlig støtte for innhenting, transformasjon, modellutvikling og visualisering slik at data skaper kontinuerlig verdiskaping i tråd med dine strategiske mål.

Vi hjelper deg med dette: 

Migrering til skyen:

  • Reduser kostnader ved å flytte data til skybaserte, brukervennlige miljøer.

  • Ta i bruk skybaserte analyseverktøy som er tilgjengelige for hele organisasjonen.

  • Bygg en fleksibel og robust datainfrastruktur.

  • Etabler standarder og styringsprosesser som sikrer høy datakvalitet og tillit.

Modernisering av dataarkitektur:

  • Revurder og optimaliser datamodeller og standarder.

  • Bygg skalerbare og tilpasningsdyktige datamiljøer, inkludert datalager og datalakes i skyen.

  • Legg til rette for enkel og sikker deling av data på tvers av virksomheten.

  • Utvinn nye kunde- og operasjonelle innsikter som gir konkurransefordeler.

  • Med kombinasjonen av teknologisk ekspertise og forretningsforståelse hjelper PwC deg både med dagens behov og å forberede deg på fremtidens datautfordringer. Enten du skal modernisere eksisterende løsninger, migrere til sky eller bygge nytt, leverer vi skreddersydde løsninger som gir reell verdi.

Les mer: Slik organiserer du deg for å lykkes

Les mer: Dataplattformundersøkelsen: KI endrer dataplattformene.

Vil du vite mer om hvordan vi kan bistå, ta gjerne kontakt!

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Kontakt meg

Design og tren KI-modeller

PwC tilbyr et komplett spekter av tjenester innen KI, tilpasset hele livssyklusen for modellutvikling: fra datainnsamling til implementering og kontinuerlig optimalisering.

Datainnsamling – grunnlaget for robuste modeller

Vi sikrer tilgang til relevante, kvalitetssikrede datasett som gir et stabilt fundament for modellutvikling. Gjennom samarbeid med dine domeneeksperter sørger vi for at modellene adresserer faktiske forretningsbehov. Vi hjelper også med å håndtere personvern og etterlevelse, som GDPR, for trygg bruk av data.

Modellutvikling og trening – skreddersydde og robuste løsninger

Våre data scientists utvikler KI-modeller ved hjelp av avanserte metoder som maskinlæring, nevrale nettverk og statistiske analyser. Modeller bygges for å være både skalerbare og transparente – de skal løse dagens utfordringer og støtte fremtidig innovasjon.

Validering og implementering – trygg og smidig overgang

Vi tester og validerer modellene grundig for nøyaktighet og robusthet over ulike scenarier. Deretter integrerer vi løsningene sømløst i dine systemer, slik at de raskt kan skape verdi.

Vedlikehold og kontinuerlig forbedring

KI-modeller krever overvåking og justering for å yte optimalt over tid. PwC tilbyr løpende støtte for ytelsesovervåkning, justeringer ved endrede behov og oppdatering med ny data og teknologi.

Vår erfaring og ekspertise

PwC’s team av data scientists, KI-eksperter og forretningsrådgivere har bred erfaring fra flere bransjer. Vi kombinerer teknisk kompetanse med forretningsinnsikt for å levere løsninger som gir målbar effekt.

Skalerbare og fremtidsrettede løsninger

Vi utvikler KI-løsninger som vokser med virksomheten din, enten det gjelder automatisering, beslutningsstøtte eller nye forretningsmuligheter. Målet er bærekraftig vekst gjennom effektiv anvendelse av kunstig intelligens.

Les også: Copilot på tre steg

Les også: Slik lager du en datastrategi som er knyttet til forretningsstrategien

Vil du vite mer om hvordan vi kan bistå, ta gjerne kontakt!

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Kontakt meg

Cybersikkerhet ved KI-implementering

Det handler mye om dette: Datasikkerhet, dataklassifisering, tilgangsstyring, personvern, risikovurdering og kontinuerlig overvåkning. 

Skal du sikre deg mot cyberhendelser når du tar i bruk KI, så er det spesielt tre ting du må tenke på: Informasjonsbeskyttelse, synlighet og brukeradopsjon. 

Les mer: Slik implementerer du KI på en trygg måte

Vil du vite mer om hvordan vi kan bistå, ta gjerne kontakt!

Eldar Lorentzen Lillevik

Partner | Cyber Security, Oslo, PwC Norway

951 02 435

Kontakt meg

Fra KI til innsikt

Hos PwC hjelper vi deg å omdanne data til innsikt ved å utvikle løsninger som gjør det enkelt å forstå komplekse datasett og identifisere nye muligheter.

Gjennom intuitive visualiseringer og dashboards gjør vi kunnskap tilgjengelig for hele organisasjonen – fra toppledelse til operasjonelle team. Dette øker beslutningshastighet, presisjon og trygghet.

Vi hjelper deg med å:

Modernisere rapportering og visualisering: Tradisjonelle metoder kan være begrensende. Vi utvikler løsninger som gir raskere, mer fleksibel og brukervennlig rapportering som øker innsikten i organisasjonen.

Skape selvbetjeningsløsninger: Med brukervennlige dashboards reduserer du avhengigheten av IT og gir ansatte tilgang til relevant informasjon når de trenger det, slik at de kan ta bedre beslutninger i sanntid.

Automatisere og akselerere dataanalyse: Vi automatiserer rutineoppgaver knyttet til datainnsamling og rapportering slik at du kan fokusere på strategisk analyse og rask respons på endringer i marked og virksomhet.

Hanne Løvstad, leder for bærekrafts- og klimatjenester i PwC

Innføring av KI handler i stor grad om endringsledelse, datastyring og tilgangsstyring. Det er mye mer enn et prosjekt som skal løses av en IT-avdeling.

Eldar Lorentzen Lillevik,Cyberpartner i PwC

AI-agenter foreslår styresaker til en av Norges største energibedrifter

Ved hjelp fra PwCs AI-fabrikk har Eviny har laget agenter som kommer med forslag til styresaker basert på interne datakilder. Den gir strukturert og relevant innhold som reduserer manuelt arbeid, forbedrer kvaliteten i saksgrunnlaget og sikrer sporbarhet og kontroll.  – Vi trodde vi skulle få hjelp til å bygge én agent. Det vi fikk var et rammeverk som gjør oss i stand til å utvikle egne agenter i stor skala og tenke helhetlig om agentisk utvikling i Eviny, sier Torbjørn Titlestad, CTO i Eviny.

Les mer: Eviny bygget 1100 AI-agenter

AI Factory: Rask skalering

Tenk om én person kunne levere som ti – ikke ved å løpe raskere, men ved å jobbe i samspill med digitale kollegaer?

AI Factory tar deg fra pilot til effekt. Én modell som samler teknologi, data og styring, slik at KI‑agenter jobber som et lag på tvers av økonomi, kundeservice, innkjøp og drift. For CEO: kortere ledetid, lavere kost, pålitelige KPI‑er og nye inntektsmuligheter. Vi prioriterer topp 3 prosesser, bygger sikre og sporbare agentløp, måler effekt – med PwC Agent OS, god styring og kompetanseløft. Målet: rask skalering med kontroll.

AI for fremtiden

Kundecase, globale rapporter og tankelederskap fra ekspertene.

Hva kan AI gjøre for deg?

Jeg vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer.

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Kontakt meg

Christine Ask Ottesen

Advokat | Partner, Oslo, PwC Norway

928 09 229

Kontakt meg

Eldar Lorentzen Lillevik

Partner | Cyber Security, Oslo, PwC Norway

951 02 435

Kontakt meg