Forenklet IFRS - ny forskrift gir lettelser og noen klargjøringer

09/02/22

Forenklet IFRS er et regnskapsspråk som anvendes av mange. Fordelen er at målereglene i all hovedsak er lik ordinær IFRS, slik at det er enklere å rapportere tallene for konsolidering i overliggende konsernregnskap som rapporterer etter IFRS. Også andre selskaper velger forenklet IFRS dersom de opplever at målingen med f.eks. mer bruk av virkelig verdi bedre reflekterer forretningsmodellen.

Den opprinnelige forskriften som regulerer dette regnskapsspråket er fra 2008 og den har hatt en struktur som har medført at den krever løpende oppdatering for å holde tritt med referanser til IFRS-standardene. Med mange store nye standarder de siste årene var det behov for en ny forskrift. Den nye forskriften har vært på høring, og ble vedtatt 7.2.22. 

Den nye forskriften gjelder for årsregnskap som påbegynnes 1.1.2022 eller senere, men kan frivillig anvendes allerede for årsregnskapene for 2021. Ved tidligere anvendelse av den nye forskriften skal dette fremgå i note.

Den nye forskriften (åpnes i nytt vindu) har følgende materielle endringer:

Lettelser
  1. Leietaker trenger ikke balanseføre operasjonelle leieavtaler der motpart er i samme konsern. Dette fikk stor støtte i høringen og medfører i praksis mulighet for en enklere oppfølging på konsernnivå av IFRS 16-regelverket. Slike foretak må likevel anvende NRS 14 og balanseføre leieavtaler som er finansielle av natur. På grunn av enkelte forskjeller mellom standardene vil ikke nødvendigvis balanseført beløp bli det samme.
    Dersom enheten har både interne og eksterne leieavtaler, vil det neppe være formålstjenlig for brukerne å anvende unntaket, da ellers like leieavtaler vil bli behandlet ulikt avhengig av hvem som er motpart.

  2. Notekravene for oppkjøp i IFRS 3 er meget omfattende, og disse er det nå i all hovedsak gitt fullt fritak for. Dersom et oppkjøp er vesentlig vil det likevel kunne bli krav om tilleggsopplysninger som følge av en ny faneparagraf i § 4-1 som viser tilbake til regnskapslovens hovedregel for noteopplysninger.

  3. Det er ikke lenger krav om å oppfylle notekrav fra IFRIC-ene. Omfanget av notekrav i fortolkningene var imidlertid relativt begrenset.

Nye krav eller klargjøringer
  1. Det er klargjort at regnskapslovens oppstillingsplaner skal anvendes.

  2. For anleggsmidler holdt for salg og avviklet virksomhet er det gjort klart at presentasjon og notekrav nå reguleres av NRS 12 dersom man velger å fravike IFRS 5. NRS 12 er fleksibel og gir flere valgmuligheter slik at det ikke medfører innsnevring av praksis.

  3. Et lite benyttet unntak som gjorde det enklere å bruke konsernets dokumentasjon for å frivillig måle et finansielt instrument til virkelig verdi over resultatet er fjernet. Selskapet selv må utpeke slike instrumenter og dokumentere dette fremover om de ønsker denne løsningen.

Invitasjonen fra Finanstilsynet om å uttale seg om fritak fra IFRS 9 for konserninterne garantier ble møtt med støtte fra flere i høringen. Det ble likevel ikke tatt inn noen utvidelse her. Også innspill om å klargjøre at også underkonsern kan benytte seg av forskriften resulterte ikke i en tekstlig klargjøring. Forslaget i høringen om å gi lettelser knyttet til noteopplysninger om sikring ble ikke gjennomført, slik at IFRS 7 i utgangspunktet må følges.

Ved overgang til forenklet IFRS er det nå klargjort at det heller ikke er krav om tre balanser ved førstegangsanvendelse, i likhet med unntaket for prinsippendring og feilretting.

 

Kontakt oss

Tine Svae

Tine Svae

Partner, PwC Norway

Tlf: 99334071