Mange bedrifter benytter en ekstern kantineoperatør til å drive kantinen for de ansatte. Avtalene mellom bedriftene og kantineoperatørene kan legge opp til svært ulike modeller for betalinger mellom kantinebruker, bedrift og kantineoperatør.
Et vanlig element i slike modeller er at bedriften betaler en viss sum som driftsstøtte (kantinebidrag) til kantineoperatøren. Spørsmålet blir da om det skal beregnes MVA på dette kantinebidraget.
Skattemyndighetene har svart både ja og nei på dette spørsmålet. Over årene er det gitt flere titalls uttalelser om MVA og kantinebidrag. Dette viser at spørsmålet er svært vanskelig og skjønnsmessig å ta stilling til.
Et kantinebidrag er et tilskudd arbeidsgiver gir til kantineoperatøren for å dekke deler av driftskostnadene i kantinen, typisk lønn, lokaler og utstyr – men ikke råvarekostnader. Hensikten er ofte å kunne tilby rimeligere mat til de ansatte. Det var lenge fast praksis at generelle kantinebidrag var avgiftsfrie så lenge de ikke var direkte knyttet til prisreduksjon eller antall serverte måltider, men de siste årene har skattemyndighetene gjort en rekke innstramminger i adgangen til å yte avgiftsfrie driftstilskudd.
Kantineoperatører må derfor foreta en vurdering av om mottatte tilskudd skal anses som et avgiftsfritt driftstilskudd, eller som vederlag for en avgiftspliktig tjeneste.
En ny dom av 11. juni 2025 fra Oslo tingrett gjaldt en større kantineoperatør som var blitt etterberegnet 85 MNOK i MVA på kantinebidrag. Tingretten kom til at Skatteetatens vedtak var ugyldig.
Det sentrale spørsmålet i saken var om kantinebidraget kunne anses som «omsetning» av en kantinedriftstjeneste i relasjon til merverdiavgiftsloven. For at det skal være tale om «omsetning» må det være en konkret gjenytelse koblet til betalingen.
Hvorvidt det er tale om «omsetning», og derved MVA-plikt, er avhengig av en helt konkret vurdering, der mange momenter kan spille inn.
Det avgjørende i saken for tingretten var at Skatteetaten hadde strammet inn praksis for MVA-frie kantinebidrag fra 2020 og fremover. Skatteetaten hadde imidlertid benyttet denne strengere praksisen også tilbake i tid. Det var dette som ble avgjørende for tingretten; den strengere praksisen kunne ikke benyttes tilbake i tid, og vedtaket var derfor ugyldig.
Dommen fra tingretten synes å akseptere at den strengere praksisen om MVA-frie kantinebidrag fra 2020 og fremover er i samsvar med loven. Dommen sier imidlertid ikke mye konkret om hvor grensen mellom MVA-frie og MVA-pliktige kantinebidrag går per i dag.
For å løse dette spørsmålet må man fortsatt sette seg inn skattemyndighetenes uttalelser og retningslinjer om dette spørsmålet. Praksis fra skattemyndighetene er noe sprikende, og legger opp til svært skjønnsmessige vurderinger.
Det er også viktig å merke seg at dommen fra tingretten ikke er rettskraftig ennå. Det betyr at den kan bli anket til lagmannsretten, og at spørsmålet om MVA-frie kantinebidrag kan få en ny behandling der.
Første skritt for å unngå MVA-risiko på kantinebidrag er å vurdere nyere praksis fra skattemyndighetene.
Etter dagens praksis vil man ha noen tilfeller der det er relativt klart om kantinebidraget er MVA-fritt eller MVA-pliktig. Ved betaling fra kantinebruker til kantineoperatør, vil et kantinebidrag fra bedrift til kantineoperatør kunne være MVA-fritt. Dette forutsetter etter praksis at kantinebidraget heller ikke er knyttet til nedskrivning av priser i kantinen, eller til antall serverte måltider. På den annen side vil kantinebidrag normalt være MVA-pliktig i tilfeller der kantineoperatøren opptrer som en underleverandør av kantinetjenester til bedriften, og at det der bedriften som selger kantinemat ut til kantinebrukerne. I tillegg vil man ha en del tilfeller der svaret på MVA-spørsmålet om kantinebidrag fortsatt er uavklart, og der det legges opp til mer skjønnsmessige vurderinger.
Det første skrittet for å unngå MVA-risiko på kantinebidrag, bør være å foreta en nærmere vurdering med bakgrunn i den omfangsrike nyere praksisen fra skattemyndighetene.
Dersom man ikke finner et sikkert svar på MVA-spørsmålet i regelverket og tilgjengelig praksis, kan en mulighet være å be skattemyndighetene om skriftlig veiledning. Her der det muligheter for å få en bindende forhåndsuttalelse (BFU), eller en veiledende tolkningsuttalelse. Førstnevnte gis kun for prosjekter/avtaler som ikke er igangsatt.
Vi har lang erfaring med å vurdere spørsmål om MVA på kantinebidrag, og vi bistår gjerne med dette, og med å rette henvendelser om avklaringer til skattemyndighetene.
Emma Lindflaten
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.
Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.