Anskaffelsesprosesser av varer og tjenester er ofte kompliserte og krevende – spesielt når offentlige virksomheter skal inkludere bærekraftskriterier i sine innkjøp. DFØ tilbyr derfor en nettbasert kriterieveiviser som veileder offentlige innkjøpere til å finne riktig krav og kriterier samt dokumentasjon til sine anskaffelser. Løsningen ble opplevd som lite brukervennlig og vi bisto DFØ med å gjøre veilederen mer intuitiv for å bistå målgruppen med å ta informerte bærekraftige valg i sine anskaffelser.
Gjennom en rekke dybdeintervjuer med en representativ brukergruppe fikk vi bedre innsikt i utfordringer knyttet til bruk av Kriterieveiviseren. Veilederen er for mange ukjent, oppleves som utilgjengelig og er utfordrende å lokalisere på DFØs nettsider. Verktøyet i seg selv oppleves som lite brukervennlig. Det er vanskelig å få overblikk, det er utfordrende navigasjon og komplisert sortering av krav. For å få tilgang til kravene må brukeren ta en rekke valg uten å ha noen forutsetninger for å ta riktig avgjørelse.
Brukerne har altså behov for en enkel overordnet struktur, samtidig som mer detaljert informasjon er tilgjengelig. I tillegg har brukerne behov for støtte til å etterlyse riktig type kravdokumentasjon fra leverandørene, samt støtte til oppfølging av kontrakt for å kontrollere at valgte leverandører innfrir de kravene som er stilt i anskaffelsen.
Basert på innsikten utarbeidet vi en rekke enkle prototyper som ble testet og forbedret gjennom flere runder sammen med potensielle brukere. Gjennom prototypene kunne vi teste ulike hypoteser, viktige funksjoner og riktig innhold. Dette ble brukertestet for å så lage en ny runde med iterasjoner.
Det endelige løsningsforslaget er en digital prototype for Kriterieveiviseren. Den illustrerer forslag til ny navigasjon og organisering av innhold. Den har enkle valg for sortering og økt lesbarhet hvor den essensielle informasjonen fremheves. Den inneholder nye funksjoner som bistår brukerne i å ta informerte bærekraftige valg og viser eksempler fra andre. Relevant bærekraftfakta tilbys for å hjelpe brukeren å forstå effekten av bærekraftige valg. Løsningsforslaget har siden blitt implementert og vi har bistått DFØ med å pilotere ny Kriterieveiviser.
Åpenhetsloven trådde i kraft 1 juli 2022. Loven skal bidra til å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. I tillegg til å kartlegge hele leverandørkjeden, er virksomhetene også pålagt å offentliggjøre en redegjørelse av konkrete aktsomhetsvurderinger.
Alle virksomheter som omfattes av åpenhetsloven vil nå stå overfor samme tredelte utfordring:
Hvordan innhente informasjon om alle underleverandørene?
Hvordan systematisere og aktsomhetsvurdere informasjonen?
Hvordan rapportere på den?
For å hjelpe kundene våre med å etterleve kravene i åpenhetsloven, satte PwC sammen et tverrfaglig team som kombinerer ekspertise innen tjenestedesign, UX design, gransking, jus og teknologi for å utvikle en plattform som har som mål å forenkle datainnhenting, leverandørstyring og rapportering.
Gjennom en bred innsiktsfase, samskapende workshops og pilotering har teamet kartlagt brukerbehov og utarbeidet brukerreiser for både kunder og leverandører.
Arbeidet resulterte i et digitalt verktøy som hjelper kundene våre og deres underleverandører slik at de kan enkelt ha kontroll og fremskaffe riktig dokumentasjon for å etterleve åpenhetsloven som trådte i kraft 1. juli 2022. Plattformen gir brukeren en overordnet blikk på leverandørkjeden, mulighet til å lage og sende ut egne spørreskjemaer, og løpende følge opp og avdekke mangler og eventuelle brudd i det daglige.