Under oppføringen av Oslos nye bibliotek var det rettet mye oppmerksomhet mot dette viktige offentlige bygget. Med dette i bakhodet ønsket vi å skape bevissthet om hvordan man lager et bibliotek for fremtiden – for og sammen med brukerne – ved å utvikle innovative tjenester.
Vi involverte potensielle brukere og de ansatte ved å be om deres meninger og la dem prøve ut ulike prototyper. Vi avdekket misnøye med de nåværende systemene og fant mange muligheter til å innføre nyskapende tjenester.
Takket være vår tjenestevisjon blir Deichman bibliotek (som åpner i 2020) ett av de mest fremtidsrettede bibliotekene i Europa. Med toppmoderne arkitektur og banebrytende tjenester blir brukerne møtt med fantastisk service og en mer relevant opplevelse.
«Etter gjennomføringen av prosjektet gikk andelen brukere som var fornøyd eller svært fornøyd med tjenesten, opp til 86%. 94 % prosent av brukerne kom ut i jobb etter å ha deltatt i ordningen. Gjennomsnittskostnaden per bruker var under 5000 pund. Det var betraktelig mindre enn de 62 000 pundene myndighetene hadde budsjettert med.»