Lansering av bildelingstjenester

Nye muligheter for mobilitet

Finn.no, Norge

Mobilitetsfeltet er i stor bevegelse og grønn mobilitet anses som et av de viktigste forretningsområdene i verden. FINN.no ønsket derfor i 2020 å utforske hvilken posisjon de skulle ta innenfor mobilitet.

En ny markedsplass, for et nytt marked

For å lykkes med å takle denne problemstillingen bidro PwC med tjenestedesignkompetanse som del av et dedikert innovasjonsteam hos FINN. Gjennom en utforskende og utprøvende tilnærming ble 4 ulike konseptretninger utviklet på bakgrunn av et omfattende research- og innsiktsarbeid. Etter vurdering av tekniske implikasjoner og forretningspotensial ble det besluttet å utforske muligheter innen et nytt område - bilabonnement. 

Et tverrfaglig innovasjonsteam med designere, utviklere og forretningsutviklere jobbet gjennom hele prosessen tett sammen for å utvikle et konsept som ville tiltrekke kunder og partnere til en ny markedsplass, for et nytt marked. Samtidig sikret man at tjenesten både var teknisk realiserbar og lønnsomt for FINN.

Teamet brukte ett år på å utvikle FINN.no sin bilabonnementstjeneste, fra innsikt til lansering. De utviklet ulike konsepter som ble prototypet og testet med brukere og mulige samarbeidspartnere i flere omganger. Samtidig samlet man kvantitative data gjennom en serie med live prototyper på FINN.no. 

Honk - appen til finn.no for Finn bildelingstjeneste

Fra norsk til nordisk markedsplass

Våren 2021 åpnet FINN.no den første markedsplassen for bilabonnement.

Nå forventer de at markedet for bilabonnement vil utgjøre 20 prosent av nybilsalget om tre til fem år. Basert på pilotfasen på FINN.no lanseres nå konseptet i full skala, under navnet «Honk». Strategien er at Honk kan ta posisjonen som markedsplass for bilabonnement i hele Norden.

Volkswagen, Tyskland

Da Volkswagen bestemte seg for å gå inn i bildelingsmarkedet, ønsket de å differensiere seg fra de eksisterende aktørene. I PwC har vi lang erfaring med mobilitet og relevante tjenester. Dermed kunne vi raskt gå i gang med testing av ulike konsepter ut mot kundene. Slik fant vi et unikt og lønnsomt salgsargument for Volkswagen.

I 2011 lanserte Volkswagen Quicar i Hannover. Tjenesten ga tilgang til biler fra hele Volkswagens modellsortiment. Tjenesten har fortsatt å vokse siden den gang, og i 2016 endret den navn til Greenwheels. Den er nå tilgjengelig i 20 tyske byer.

Foto: ©️Livework

«Livework hjalp oss med å utvikle et konsept som virkelig fikk utnyttet Volkswagens styrker.»

Felix ScharfBusiness Innovation Manager