Strategisk sourcing
Har du kostnadskontroll?
Vi har erfaring med innkjøp i de fleste kategorier, og over tid har vi etablert en omfattende database for å kunne sammenlignes med tilsvarende virksomheter.
Les mer om strategisk sourcing
Logistikkoptimering
Er logistikk en stor driver av de totale driftskostnadene i din virksomhet?
Opplever du at det er vanskelig å sette riktig servicenivå til rett pris? Er din logistikkstruktur rigget for nye behov og krav som stilles til bærekraft i det grønne skiftet?
PwC har betydelig erfaring med gjennomføring av prosjekter innen nettverks- og distribusjonsoptimalisering hvor vi jobber sammen med kunden. Vår lange erfaring nasjonalt og internasjonalt, samt bruk av avanserte analyseverktøy gjør oss i stand til å gi våre kunder avgjørende beslutningsstøtte hele veien fra utredning av logistikkstrategi til operativ distribusjonsoptimalisering.
Kostnadskutt og lønnsomhetsforbedring
Har din virksomhet en kostnadsbase og organisering som reflekterer hva som er riktig for å vinne i fremtiden?
Majoriteten av kostnadsprogrammer ser på kostnader uavhengig av selskapsstrategien og reduserer alle kostnader jevnt på tvers av alle funksjoner i hele virksomheten. PwC sin unike tilnærming tar utgangspunkt i selskapets strategi, unike kapabiliteter og organisering.
Les mer om kostnadskutt og lønnsomhetsforbedring
S&OP: Sales and operations planning
PwCs erfaring med S&OP
S&OP kobler strategi og operasjonell virksomhet sammen, og på dette området har PwC særskilt kompetanse. Vi har et anerkjent rammeverk for S&OP, samtidig som vi har ekspertkompetanse både på S&OP og på hver av de underliggende funksjonsområdene som skal planlegges.
Vår erfaring er at gode interne prosesser, organisering, informasjonsstruktur, teknologi, kultur og KPI-er er viktige dimensjoner som støtter opp om S&OP, og sikrer at det er mulig å levere på målene.
Les mer om S&OP: Sales and operations planning
Verdikjedestrategi
Operasjonalisering av strategi og gjennomføring av strukturelle endringer og omstilling i verdikjeden.
Med velutprøvde metoder og verktøy sikrer vi trygg implementering av nye forretningsprosesser og endringer. Det gir god resultatoppnåelse og langsiktige løsninger.
Vi støtter kunder i utarbeidelsen av en tydelig og gjennomførbar verdikjedestrategi som er forankret i virksomhetens overordnede strategi og ambisjoner. Vi bidrar med å etablere gode beslutningsunderlag og fasiliterer prosessen i tett samarbeid med deg som kunde. Dette sikrer forankring, engasjement og eierskap til ny retning.
Innkjøpsstrategi og organisering
Er din innkjøpsfunksjon rustet for fremtidens innkjøp?
Det stilles nå høyere krav til innkjøpsfunksjonen. En effektiv innkjøpsstrategi og organisering bidrar til at virksomheten lykkes med å realisere sin forretningsstrategi. Hva bør ledere fokusere på for å etterleve kravene?
For å lykkes må man se helheten og fokusere på konkrete tiltak
En god innkjøpsstrategi ser fremover mot implementering og gevinstrealisering. Vi bistår med å integrere operasjonelle målsetninger på innkjøpsområdet som en naturlig del av det helhetlige strategiarbeidet.
Vi gjør en vurdering av innkjøpsfunksjonens mål og foreslår hvilken organisasjonsstruktur, kompetanse, systemer og infrastruktur som best støtter dette.
Lean
Hva verdsetter kundene dine, og hvordan leverer du dette på en effektiv måte? Evner dine ansatte å arbeide med kontinuerlig forbedring?
PwCs tilnærming til Lean legger vekt på å forstå totaliteten før en prioriterer fokusområder for videre arbeid. Nettopp derfor er det så viktig med involverte og dedikerte ledere som evner å se helheten.
PwC har lang erfaring med Lean i mange ulike bransjer og fokuserer på å arbeide sammen med oppdragsgiver for å oppnå økt effektivitet gjennom konkrete forbedringsinitiativ og løsninger som fungerer i praksis. Vi garanterer også kompetanseoverføring, samt kursing for å sikre langsiktige gevinster.
Design to value
Vet du hva kunden er villig til å betale for?
Design-to-Value handler om å identifisere de egenskapene hos et produkt eller tjeneste som koster mye, men som betyr lite for kunden. Og omvendt.
For å lykkes må man forstå kunden
Av de tre områdene man må forstå i dybden, er den mest krevende å virkelig forstå hva kunden verdsetter og være trygg på hvordan de vil respondere på endringer.
Her benytter vi en tilnærming hvor man steg for steg blir tryggere på at endringen er riktig å gjøre, og at den vil gi ønsket effekt.
Enterprise agility - agil transformasjon
En verden i eksponentiell endring
En verden med stadig høyere endringstakt og kompleksitet drevet av teknologiutvikling, økte kundekrav og medarbeiderforventninger stiller krav til organisasjonens responsivitet og tilpasningsdyktighet.
Er din virksomhet rigget for fremtiden?
Tradisjonelle organisasjonsmodeller og arbeidsformer med funksjonell- og hierarkisk inndeling er først og fremst utviklet for et stabilt og forutsigbart miljø.
Med økt endringstakt og kompleksitet stilles det krav til kontinuerlig tverrfaglig samarbeid med få overleveringer og tydelige mandater for raske beslutninger. Agil organisering baserer seg på små autonome og tverrfaglige team som jobber iterativt og inkrementelt i sprinter mot felles mål. Teamene er organisert ende-til-ende rundt produkt eller tjeneste som treffer kunden – nettopp for øke fokus på å levere en helhetlig kundeopplevelse.
Enterprise Agility tar for seg organisasjonens evne til å respondere på og tilpasse seg disse endringene på en effektiv måte gjennom nye arbeidsmetoder, organisasjonsstruktur og fokus på endringsledelse og kultur.
Les mer og agil transformasjon
Digital & Industry 4.0
Har du en forretningsstrategi for den digitale tidsalderen?
Vi bistår våre kunder med digitale transformasjoner som realiserer løsninger for fremtidens virksomheter. Vi har erfaring fra både privat og offentlig sektor, og jobber sammen med organisasjonen hele veien fra idé til utførelse.