– Vi fant ut at kommunene i Norge har et betydelig potensiale i å utveksle data mer effektivt, sier dataanalyse-ekspert Lars Meinich Andersen som har undersøkt for Program for storbyrettet forskning hvordan kommunene kan utnytte data bedre.
I dag er det krevende å utveksle informasjon, både mellom kommunale etater, og ikke minst på tvers av kommuner. – Noen av storbykommunene har kommet lenger enn andre, blant annet Stavanger, sier Lars Meinich Andersen, partner og ansvarlig for data og analyse i PwC.
Deling av vanndata mot tredjepart for å utvikle en tjeneste som kan predikere flomvarsel
Predikere sykefravær på avdelingsnivå ved å kombinere datakilder fra datasjøen
Innovasjon ved å utvikle en digital tvilling. Den er ikke tatt i bruk enda, men de ser stort potensiale for å effektivisere bygningsplanlegging
Mulighet for å energieffektivisere lokaler ved å kombinere datakilder fra datasjøen (tror de hadde tatt i bruk denne tjenesten, men husker ikke detaljer)
Utvikle bostøtteløsning med data fra datasjøen og power apps.
– Økt tilgang på data gir kommunene bedre muligheter for sammenhengende tjenester, oppfølging av oppgaver og tjenester, samt effektivisering og utnyttelse av ny teknologi som kunstig intelligens, sier Geir Are Nyeng som jobber med mange av kommunene i Norge.
Kommuner, helseinstitusjoner, kredittinstitusjoner og skattemyndighetene oppbevarer i dag informasjon om oss i ulike systemer til ulik bruk. Noen ganger deles denne informasjonen, men det er ikke konsekvent. – Det er på høy tid at vi får et lovverk som forenkler datadeling i offentlig sektor. Enda viktigere er det å belønne de som deler data med andre, for å skape en kultur for gjenbruk og innovasjon, sier Lars.
Teknologiene og metodene for å kunne dele trygt og effektivt mellom virksomheter finnes, men det krever ekstra ressurser for å tilrettelegge for deling. – Vi utfordrer derfor Regjeringen til å finne gode insentiver, sier Lars.
– Konsekvensen av dårlig datakvalitet er at de offentlige tjenestene kommunene har ansvaret for over tid vil bli dårligere, sier Lars.
Utredningen fokuserte på deling av data både innad i kommunene og mellom tjenesteområdene, samt mellom kommunene.
– Vi skulle se på hvordan de største kommunene i Norge bør gå frem for å dele data. Ved å se på hvordan de største kommunene går frem for å sikre effektiv datautveksling og fokus på datakvalitet, ville vi også belyse utfordringene og mulighetene som ligger i datautveksling på tvers av blant annet mindre kommuner i tillegg, sier Lars.
– Skal kommunene lage bedre tjenester for innbyggerne, må de utveksle data og få til god datakvalitet.
Utredningen så blant annet på funksjonalitetene en datakatalog må inneholde, hvordan databaser med ulik oppbygging kan understøtte søk og gjenbruk av data, og hvordan informasjon til tjenesteutvikling kan hentes direkte. Utredningen viser at det i noen tilfeller er vanskelig for kommunene å få direkte tilgang til egen data via systemleverandørene. Deling av statisk data (som må gjøres dersom de ikke får direkte tilgang) kan føre til utdatert data, og mye ekstra arbeid ved å måtte involvere flere parter til å hente data gjentatte ganger. – Det forhindrer innovasjon, sier Lars.
Dette er en stor utfordring fordi det krever samarbeid og forhandlinger med eksterne systemleverandører, noe som kan være tidkrevende og komplekst.
I vårt innspill til Regjeringens digitaliseringsstrategi foreslo vi seks punkter:
Dagens lovverk knyttet til håndtering av persondata er ofte en hemsko i forbindelse med utvikling av nye, strømlinjede tjenester. Regelverket er strengt av en grunn, og sikkerheten må ivaretas, men vår tilrådning er at det gjøres en gjennomgang for å tillate deling av data på tvers av kommunegrenser, foretak eller andre etater. Helsedata er et eksempel som har sett stor fremgang de siste årene, der data deles enklere mellom fastlegetjenesten og sykehusene gjennom enhetlige pasientjournaler.
God, sikker bruk av data bør belønnes, og incentivordninger som støtter opp under utviklingen av tjenester som kan brukes på tvers av enheter mener PwC vil være fornuftig. Teknologi som kan ligge til grunn for slike tjenester er svært moden og sikker, dersom viljen er til stede er det et investeringsspørsmål. Strategien bør derfor sikre at slik deling er lønnsomt for aktørene og at de da får støtte til å gjennomføre nødvendige tiltak for å utveksle data som kommer samfunnet til gode. PwCs holdning er at positiv stimuli og incentiver er å foretrekke fremfor sanksjoner.
Regjeringen bør sette tydelige rammer som sikrer etablering av felles standarder og retningslinjer for hvordan man skal strukturere data på tvers av kilder, hvordan metadata skapes og utvikles, hvordan integrering av slike data skal skje og hvordan slike data utnyttes. Dette vil begrense behovet og ressursbruken for tilpasning av ulike løsninger individuelt og skape økt forutsigbarhet for aktører som ønsker felles kilder til metadata.
Fellesportalen er etablert (data.norge.no) og kan effektivisere gjenbruk og integrasjon av data som igjen vil øke innovasjonstakt i samfunnet. Denne bør brukes mye mer. Regjeringen bør være tydelig på hvordan potensialet ved Fellesportal for offentlige APIer skal realiseres fullt ut og hvilke tiltak som bør settes i gang for å få fart på portalen.
For å styrke evnen til å utveksle og gjenbruke gode løsninger som kan skape verdi for flere aktører bør det vurderes en markedsplass for digitale tjenester. En “kommunal appstore” hvor gode løsninger deles og gjøres tilgjengelige kan være et interessant tiltak. Dette vil belønne innovative løsninger, hindre dobbeltarbeid og kan motivere til større samarbeid og samhandling mellom kommunene.
En digitaliseringsstrategi bør reflektere over rollen fellestjenester er tiltenkt i digitaliseringen av Norge fremover. Den bør også reflektere hvordan slike fellestjenester forholder seg til de enkelte aktørene innad i hver sektor, samt til markedet som potensielt kan tilby sektorene løsninger og tjenester - e.g. hvilken rolle de eventuelt har i innkjøp av løsninger og tjenester fra markedet.
– Teknologi og digitalisering er en av hovedmomentene i omstillingen kommunene nå må gjennom.
Her er rapporten om hvordan norske kommuner ligger an og råd til hva de kan gjøre for å dra nytte av data.
Vi vil gjerne høre fra deg om muligheter i din kommune