Bankene er ikke klare for PSD2

- venter til siste minutt

 

Bankene tror PSD2 kommer til å forandre dem totalt, men bare 9% gjør noe med det, viser ny PwC-rapport. -Bankene burde hatt panikk nå, sier FinTech-rådgiver Lars Erik Fjørtoft i PwC.

 

Hvordan ligger bankene an?

90 dager før ikrafttredelse så er det kun 1 av 10 banker som faktisk er i gang med å gjennomføre en plan. 2 av 3 banker sier de vil forandre sin strategi for å finne nye måter å tjene penger på.  

Det er to hovedutfordringer for bankene nå fremover:

  1. sørge for at rettslige, operasjonelle og tekniske systemer er på plass.
  2. Lage en konkurransedyktig strategi.

 

Les hele rapporten Waiting until the Eleventh hour 

Hva er PSD2?

  • Bankene må gjøre sine konto-systemer tilgjengelige, slik at andre aktører kan hente ut informasjon eller utføre betalingstjenester.

  • Vil gi større konkurranse, så det blir gunstigere for kunder å “shoppe” banktjenester

  • Åpner for at betalingstjenester kan utføres utenfor nettbanken, og av andre enn banken din.

-Det at det fortsatt er 38% av bankene som er i “tidlig fase” for å vurdere påvirkningen fra PSD2 og kun 9% som faktisk har en plan og er i ferd med å gjennomføre denne, er enormt overraskende. Dette tilsier at mange banker er i overkant trygge på sin egen posisjon eller ikke har tatt innover seg den store endringen som nå er i ferd med å skje.

FinTech-rådgiver Lars Erik Fjørtoft i PwC

Surpomper

-Den store skrekken for de tradisjonelle bankene er å bli redusert til et sted pengene må stå før de skal brukes, mens andre leverer kundeopplevelsen og høster alle data. Jeg tror det beste er om bankene kan samarbeide med FinTech-utviklerne, men da blir utfordringen å finne ut av hvem som skal eie kundene og hvordan inntektene skal fordeles. Blant de tradisjonelle virksomhetene vil det alltid være noen surpomper som kritiserer at man gir fra seg makt og inntekter, sier Fjørtoft.

 

FinTechs fordeler

FinTechs fordeler

 

Bankenes fordeler:

Bankenes fordeler

Betalings-øyeblikket viktig

For å forstå potensialet i PSD2, må man forstå hvorfor betalings-øyeblikket er viktig. Det er ikke selve flyttingen av penger det handler om, men det å kunne sanke ekte forbrukerdata, samt eie øyeblikket når en forbruker går fra å «sjekke valgmuligheter» til å kjøpe. Øyeblikket forbrukeren faktisk skal til å bruke penger er interessant av 3 grunner:

  • Det er et perfekt tidspunkt for direkte reklame (og helst rett i mobilen)

  • Det er et perfekt tidspunkt å tilby ulike typer finansiering (og helst rett i mobilen)

  • Det er et perfekt tidspunkt å samle data om forbrukerens kjøpsatferd; hva kjøpte hun, hvor var hun når hun kjøpte, på hvilket tidspunkt kjøpte hun, hvordan var været, hvordan var humøret, hva ble postet på sosiale medier rett før/etter, hvor hadde hun vært rett før hun handlet, hva hadde hun søkt etter på nett, hvem var hun sammen med når hun handlet, hva handlet de andre hun var med på samme tid mv.

Mer kunnskap

Det å eie dette øyeblikket kan brukes til å selge mer der og da, samt øke salg over tid og det kan brukes til å bygge et digitalt økosystem.

For å kunne få til dette, er kunnskap om PSD II og ny personvernforordning avgjørende.

Kontakt oss

Lars Erik Fjørtoft
Partner | Leder IT Risk
Tlf: 974 74 469
Kontakt meg

Følg oss