Ny shippingrapport

Ny standard vil gi 14% høyere gjeld for norske shipping- og oljeselskap.

Nye regnskapsregler fra EU (IFRS 16) innføres i 2019. Det vil gi dårligere egenkapital og øke gjelden for shipping og oljeselskapene, viser ny rapport fra PwC.

-Det fører til at mange nå vil unngå den nye standarden ved å registrere tjenester i stedet for å leie skip, sier Fredrik Gabrielsen, leder for shipping & offshore i PwC.

 

Ny regnskapsstandard IFRS16 innføres i 2019...

Men shipping og oljebransjen må begynne å jobbe med det nå.  Selskaper som leier skip må begynne å ta med leieinntektene på balansen. I dag er det mange som leier skip i bransjen, og den nye standarden vil føre til en dramatisk økning i skip på balansen til selskapet.

Ny standard- dårligere for økonomien

PwC har sjekket hva det vil ha å si for olje-og shippingselskapene som er på Oslo Børs, resultatene var blant annet:

  • 14% høyere gjeld
  • 5% nedgang i egenkapital

Playback of this video is not currently available

nye-regler-i-shipping

- Ny leasingstandard endrer shipping og offshorebransjen og tvinger bransjen til å tenke nytt om blant annet kontrakter. Innleier vil unngå å ta innleide skip på balansen, men heller kalle det tjenesteleveranse.

Fredrik Gabrielsen, Leder for Shipping & Offshore i PwC

 

 

Kontakt oss

Fredrik Gabrielsen

Fredrik Gabrielsen

Partner | Leder for Revisjon, Region Vest, PwC Norway

Tlf: 970 82 408