Europakommisjonen la 23. februar 2022 frem sitt forslag til et direktiv om bærekraftig aktsomhet: CSDDD (Directive on Corporate Sustainability Due Diligence). Aktsomhetsdirektivet lovfester plikten til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger (due diligence-prosesser) knyttet til miljø og menneskerettigheter.
Det foreslåtte aktsomhetsdirektivet utfyller ulike EU-initiativer som “Fit for 55”-pakken og den europeiske Green Deal. Mer spesifikt henger direktivet tett sammen med EUs CSRD (bærekraftsdirektivet). CSRD regulerer hvordan selskaper skal rapportere på bærekraftsarbeid (herunder aktsomhet), mens aktsomhetsdirektivet regulerer hvordan aktsomhetsprosesser skal gjennomføres. Det foreslåtte aktsomhetsdirektivet vil dermed føre til en mer fullstendig og effektiv rapportering under CSRD.
Formålet er å håndtere negative innvirkninger på menneskerettigheter og miljø på tvers av globale verdikjeder.
Direktivet er fremdeles under arbeid, så det er usikkerhet knyttet til innholdet i bestemmelsene. Særlig er virkeområdet omdiskutert. Det er foreslått fra Europakommisjonen at foretak i EU med over 500 ansatte og over 150 millioner euro omsetning skal omfattes fra start, mens foretak med over 250 ansatte og over 40 millioner euro omsetning som opererer i “høy-risiko-sektorer” omfattes to år etter den første gruppen. I tillegg skal foretak hjemmehørende utenfor EU, men med omsetning i EU over tersklene omfattes. Det er fremdeles ikke enighet om hvorvidt finansforetak skal være omfattet av reglene.
Et annet omdiskutert tema er om aktsomhetsvurderingene skal gjøres for “verdikjeden” (value chain) eller bare for leverandørkjeden (supply chain). Det vil ha stor betydning for hvor omfattende aktsomhetsforpliktelsene vil bli.
Det foreslåtte direktivet fastsetter spesifikke menneskerettighets- og miljømessige aktsomhetsforpliktelser for selskaper innenfor virkeområdet:
Åpenhetsloven og det foreslåtte aktsomhetsdirektivet er delvis overlappende. Begge stiller krav til at store foretak gjør aktsomhetsvurderinger og er inspirert av OECDs Guidance for Responsible Business Conduct og Guidelines for Multinational Enterprises, samt FN-konvensjoner og ILO-konvensjoner.
Det er likevel en rekke ulikheter. Aktsomhetsdirektivet inkluderer miljøaspektet i tillegg til menneskerettigheter og stiller også krav til at foretakene fastsetter en klimaplan. I forslaget til direktivet er det også en høyere terskel for å bli omfattet.
Direktivet er nå til forhandling mellom Europaparlamentet, Europakommisjonen og EUs ministerråd. Direktivet er foreløpig vurdert som EØS-relevant og vil sannsynligvis tas inn i norsk rett.
Få innsikt i hva kravene innebærer og hvordan ditt selskap kan gå frem i den praktiske gjennomføringen.
Vi hjelper deg å legge en plan, navigere i kravene og se etter nye forretningsmuligheter.