Evaluering av Nav Årstad-hendelsen

30/06/22

Illustrasjonsfoto av gamlebyens smug i Bergen.

Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Håndteringen av knivangrepet på Nav-kontoret på Årstad har samlet sett vært god, konkluderer PwC. Det er også avdekket flere forbedringspunkter.

Nav Vestland og Bergen kommune har gitt PwC i oppdrag å evaluere den interne håndteringen av hendelsen ved Nav Årstad 20. september 2021. Én ansatt mistet livet i et knivangrep, mens en annen ansatt ble skadet.

Ved flere Nav-kontorer, inkludert Nav Årstad, bruker en to-ledermodell. Dette innebærer å både ha en kommunal og en statlig leder ved kontoret som utøver lederskapet i tett samarbeid, men med ansvar for ulike styringslinjer. Denne modellen ble viet særlig oppmerksomhet i evalueringen.

PwC vurderer samlet sett håndtering og oppfølgingen etter hendelsen som god. Samtidig er det avdekket svakheter og forbedringsområder.

Evalueringens sentrale funn er:

  • Varierende kvalitet på krisehåndtering og oppfølging
  • Sentrale mangler i planverket når det gjelder samhandling og ansvarsforhold mellom stat og kommune i en beredskapssituasjon
  • Lederutøvelse i tråd med rolle- og ansvarsbeskrivelse på lokalt- og partnerskapsnivå
  • To-ledermodellen representerte en beredskapsmessig risiko, men var en styrke i den aktuelle situasjonen grunnet gode personlige relasjoner ledere imellom
  • Internkommunikasjonen etter hendelsen fulgte god praksis for krisekommunikasjon

Her kan du lese hele rapporten

 

Kontakt oss

Roger Mortensen

Roger Mortensen

Partner | Consulting, PwC Norway

Tlf: 952 60 699