EU er verdens nest største avskoger — etter Kina. Formålet med forordningen er å minimere EUs globale bidrag til avskoging og skogforringelse, redusere klimagassutslippene og tap av biologisk mangfold.
I praksis innfører EU et forbud mot import til, handel innenfor, eller eksport fra EU-markedet for gitte varer og avledede produkter, dersom det ikke foreligger dokumentasjon på at produktene er:
Forordningen treffer både små, mellomstore og store selskaper, på tvers av bransjer.
Regelverket skiller mellom operatører og forhandlere. Operatører er de som plasserer varer på EU-markedet for første gang eller som står for eksport fra EU. Forhandlere er de som gjør varer tilgjengelig på markedet, etter at de først er plassert i markedet.
Kravene i forordningen vil gjelde for eksportører, forhandlere, importører, produsenter og andre virksomheter som plasserer aktuelle varer og produkter på, eller eksporterer fra, EU-markedet.
Selskaper som treffes av forordningen må sende inn aktsomhetserklæringer til myndighetene for å dokumentere at råvarene og produktene som omsettes er i tråd med forordningen. Små- og mellomstore forhandlere kan basere seg på erklæringer de har mottatt bakover i forsyningskjeden, men de vil fortsatt være ansvarlige ved eventuelle brudd med kravene.
Tolltariffen danner utgangspunkt for klassifisering og oversikt over hvilke produkter som omfattes av forordningen. Produkter og varer som omfattes vil inkludere eksempelvis storfe, kakao, kaffe, oljepalme, gummi, soya og trevirke i tillegg til en rekke avledede produkter.
Tidslinje:
29.06.2023: Ikrafttredelse i EU
30.12.2024: Krav gjeldende i EU for operatører og store forhandlere
30.06.2025: Krav gjeldende for små- og mellomstore selskaper
EU har lagt opp til et strengt sanksjonsregime ved manglende etterlevelse. Det er skissert opp rammer på bøter på om lag 4 % av årlig omsetning på EU-markedet, beslag av varer og inntekter, personlig ansvar og forbud mot markedsføring av produktene i EU. I tillegg setter EU-kommisjonen opp en portal med offentliggjøring av selskaper som ikke har fulgt kravene i forordningen, samt hvilke sanksjoner de har fått.
Selskaper som omfattes av nye krav bør iverksette tiltak for å forstå konsekvensene av forordningen og sikre at virksomheten evner å etterleve kravene. I all hovedsak betyr dette å etablere og vedlikeholde et due diligence-system som ivaretar behovet for informasjonsinnhenting, krav til dokumentasjon, vurdering av risiko og utarbeidelse av risikoreduserende tiltak for å sikre at produkter som ikke etterlever regelverket kommer inn i forsyningskjeden.
Krav til dokumentasjon og aktsomhetsvurderinger øker bevisstheten og gir innsikt i egne forsyningskjeder. Ved å identifisere og påvirke leverandører med høy risiko for regelverksbrudd, øker også muligheten til å styrke styring og kontroll på hele verdikjeden. Det kan igjen bidra til å sikre en mer robust forretningsmodell.
For de fleste selskaper ligger det et utviklingspotensial ved å koordinere interne prosesser og systemer. EUDR åpner en mulighet til å se bredden av reguleringer på ESG-området i sammenheng, eksempelvis CSRD, CSDD og CBAM.
PwC har et erfarent kompetansemiljø som kan veilede din virksomhet til å ta de riktige valgene, sikre en effektiv implementering av styring og kontroll og se mulighetene som ligger i EUDR.
Ta gjerne kontakt med oss for å høre mer om hvordan vi kan bistå ditt selskap.
Vi hjelper deg å legge en plan, navigere i kravene og se etter nye forretningsmuligheter.
Vår portal hjelper deg å ligge i forkant av ny regulering på bærekraftsområdet.
Jan Rindal
Martin Smedsrud Kristensen