Realisér strategien, og utnytt potensialet med smart bruk av data og innsikt!

Slik lykkes du med strategigjennomføringen

Slik lykkes du med strategigjennomføringen
  • august 07, 2025

– Utfordringen som går igjen er å definere de riktige KPI-ene, få tak i relevante data og visualisere innsikten på en måte som er nyttig for beslutningstakere, sier partner Jørn Juliussen som har jobbet med strategi i de største virksomhetene i Norge i mange år. 

Han forteller at gapet mellom strategiske mål og realisering er en utfordring som krever både struktur og teknologi – men også en tydelig kultur for målstyring og eierskap. 

Meld deg på frokostseminar 19.august

De virksomhetene som lykkes med strategirealisering evner å skape eierskap, engasjement og tydelighet rundt strategien. – Dette handler mye om hvordan strategien gjennomføres og ikke bare om hva som skal gjøres, sier Jørn. 

Guri Husom Vonen

– Virksomhetene som vet hva som skal gjennomføres, prioriterer tydelig. De bruker verktøy og rammeverk for å definere klare mål og tiltak. De skaper fokus i organisasjonen og sørger for at alle vet hva som er viktigst, sier Guri Husom Vonen som har lang erfaring med strategigjennomføring i norske virksomheter.

Nøkkelen til suksess

Det viktigste med strategigjennomføring er å legge vekt på kommunikasjon og involvering. Gjennom å skape engasjement og god formidling gjør virksomhetene strategiske mål forståelig og relevant for hele organisasjonen. Ansatte og ledere får eierskap til mål, noe som skaper en sterkere gjennomføringskraft. 

Det er innsikten, beslutningene og adferden i hverdagen som avgjør om man lykkes. Strategiske mål må være tydelig forstått og forankret blant ledere og ansatte – og det må skapes engasjement.

Jørn JuliussenPartner, PwC

Fire råd til deg som skal lede strategigjennomføring

I dagens datadrevne verden spiller innsikt en nøkkelrolle i strategigjennomføring. Bedrifter som lykkes, bruker data aktivt for å ta bedre beslutninger, følge opp fremdrift og justere kursen underveis. Gjennom våre prosjekter ser vi at de mest fremoverlente virksomhetene fokuserer på følgende punkter:

  • Definere de riktige KPI-ene  
    Mange virksomheter sliter med å finne KPI-ene som faktisk gir indikasjon på fremdrift. De som lykkes, starter med å stille de riktige spørsmålene og sikrer at KPI-ene er relevante for strategien.

  • Bruke data til å prioritere riktig 
    Ved å analysere hvilke tiltak som gir størst effekt, kan virksomheter disponere ressursene der de har størst verdi.

  • Sikre kontinuerlig oppfølging 
    Ved hjelp av styringsinformasjon og KPI-er kan ledelsen følge med på om strategien faktisk gir ønskede resultater for virksomheten.

  • Tilgjengeliggjøre innsikt 
    Ved å bruke dataplattformer og visualiseringsverktøy kan virksomheter samle og presentere data på en måte som er relevant for ulike roller – fra operativt nivå til toppledelse.

Bli med på frokostseminar 19.august

Fra strategi til resultater med data og innsikt.

Kontakt oss gjerne!

Vi ser frem til å høre fra deg om hvordan du driver strategigjennomføring i din virksomhet.

Jørn Eskil Juliussen

Partner | Consulting, Oslo, PwC Norway

952 60 060

Kontakt meg

Guri Husom Vonen

Direktør, Oslo, PwC Norway

99 38 61 44

Kontakt meg