– Utfordringen som går igjen er å definere de riktige KPI-ene, få tak i relevante data og visualisere innsikten på en måte som er nyttig for beslutningstakere, sier partner Jørn Juliussen som har jobbet med strategi i de største virksomhetene i Norge i mange år.
Han forteller at gapet mellom strategiske mål og realisering er en utfordring som krever både struktur og teknologi – men også en tydelig kultur for målstyring og eierskap.
Meld deg på frokostseminar 19.august
De virksomhetene som lykkes med strategirealisering evner å skape eierskap, engasjement og tydelighet rundt strategien. – Dette handler mye om hvordan strategien gjennomføres og ikke bare om hva som skal gjøres, sier Jørn.
– Virksomhetene som vet hva som skal gjennomføres, prioriterer tydelig. De bruker verktøy og rammeverk for å definere klare mål og tiltak. De skaper fokus i organisasjonen og sørger for at alle vet hva som er viktigst, sier Guri Husom Vonen som har lang erfaring med strategigjennomføring i norske virksomheter.
Det viktigste med strategigjennomføring er å legge vekt på kommunikasjon og involvering. Gjennom å skape engasjement og god formidling gjør virksomhetene strategiske mål forståelig og relevant for hele organisasjonen. Ansatte og ledere får eierskap til mål, noe som skaper en sterkere gjennomføringskraft.
Det er innsikten, beslutningene og adferden i hverdagen som avgjør om man lykkes. Strategiske mål må være tydelig forstått og forankret blant ledere og ansatte – og det må skapes engasjement.
I dagens datadrevne verden spiller innsikt en nøkkelrolle i strategigjennomføring. Bedrifter som lykkes, bruker data aktivt for å ta bedre beslutninger, følge opp fremdrift og justere kursen underveis. Gjennom våre prosjekter ser vi at de mest fremoverlente virksomhetene fokuserer på følgende punkter:
Definere de riktige KPI-ene
Mange virksomheter sliter med å finne KPI-ene som faktisk gir indikasjon på fremdrift. De som lykkes, starter med å stille de riktige spørsmålene og sikrer at KPI-ene er relevante for strategien.
Bruke data til å prioritere riktig
Ved å analysere hvilke tiltak som gir størst effekt, kan virksomheter disponere ressursene der de har størst verdi.
Sikre kontinuerlig oppfølging
Ved hjelp av styringsinformasjon og KPI-er kan ledelsen følge med på om strategien faktisk gir ønskede resultater for virksomheten.
Tilgjengeliggjøre innsikt
Ved å bruke dataplattformer og visualiseringsverktøy kan virksomheter samle og presentere data på en måte som er relevant for ulike roller – fra operativt nivå til toppledelse.
Fra strategi til resultater med data og innsikt.
Vi ser frem til å høre fra deg om hvordan du driver strategigjennomføring i din virksomhet.
Guri Husom Vonen