Skadeoppgjør på 3 sekunder

Eksempel på skadeoppgjør i Trygs app

Så enkelt kan det gjøres. Med et digitalt skadeskjema får Trygs kunder en automatisk konklusjon basert på et regelsett.

Tryg har drevet med forsikring i over hundre år, men nå ble de nødt til å tenke skadeoppgjør på en helt ny måte.

– PwC hjalp oss å komme ut av komfortsonen, sier skadedirektør i Tryg, Jeanett Hove Tennefoss.

Enklere for kunden

Tryg ble utfordret av PwC på hvilke opplysninger de måtte ha for å komme med et svar til kunden. For Tryg er det viktig at kunden slipper å svare på for mange spørsmål i en vanskelig situasjon.

– Som forsikringsselskap har vi hatt tradisjon for å innhente utrolig mange opplysninger. Før kunne det ta opptil tre dager å få et svar på skadesaken sin. Men det aksepterer ikke kunden lengre, forteller skadedirektør Jeanett Hove Tennefoss.

– Der må man være raske med å gi et svar og vi hadde ikke helt klart å følge opp det. Nå leverer vi skadeoppgjør på kun tre sekunder, fortsetter hun.

Rådgiver Andre Gill i PwC forteller at teknologi gir muligheter for å gjøre det som er komplekst, enkelt for kunden.

– Det viser virkelig at man kan være innovativ og skape gode løsninger, selv om man har en lang historie og et eksisterende arbeidssett å jobbe etter, legger han til.

Vi blir det første selskapet i Norden som leverer skadeoppgjør på kun 3 sekunder, og det er vi stolte av.

Jeanett Hove Tennefoss, skadedirektør i Tryg

Automatisering av skademeldinger

Løsningen er et digitalt skadeskjema som gir en automatisk konklusjon basert på et regelsett. Det kan sammenlignes med en robot. Ambisjonene til Tryg var å automatisere flere skademeldinger. Det første PwC-teamet gjorde var å strukturere alt i flere prosjekt og med en tidslinje: Når skal utviklerne involveres? Når skal brukertestingen skje? Og så videre.

Planene forandrer seg alltid underveis. PwC støttet prosjektleder, fasiliterte design av fremtidige kundereiser og prosesser, og hjalp til med det administrative og å holde fremdriften.

Alt i alt var det rundt 50 personer med i de ulike prosjektene som har tatt to år. 

 

Tryg hadde høye ambisjoner med å skape kundeverdi og lage effektive prosesser som sikrer at kunden får en god opplevelse i en vanskelig situasjon.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Kontakt oss

Andre Kopperud Gill

Andre Kopperud Gill

Partner, PwC Norway

Tlf: 982 64 392