Slik lagde vi vår egen software

14/11/23

Benjamin og Marianne sitter å snakker sammen

Det var i et møte at teamet snakket om at det å ha oversikt over hele verdikjeden kan være ekstremt tidskrevende. Da startet teamet med å se på løsninger hvordan PwC kan hjelpe med å forenkle prosessen når bedriftene skal kontakte og kartlegge sine leverandører. 

Det tar tid å ringe til leverandører og få dem til å grave enda lenger ned. Det var da vi begynte å snakke om Transparency Chain. 

Etterhvert kom det flere kollegaer inn i prosjektet som tente på ideen. Dermed fikk vi grønt lys til å sette et businesscase. Vi samlet utviklere og involverte design-ressurser

Marianne Støkken Pilgaard,advokat og direktør for Gransking & Compliance.

Mange forbinder nok ikke oss i PwC med utvikling av softwareløsninger. Men med et stort tverrfaglig miljø der man jobber side om side med eksperter innenfor ulike fagområder og lokasjoner, er mulighetene store for slike løsninger.

Meld din interesse

Et miljø skapt for utvikling

Benjamin Matthews har lang utviklererfaring. Han forteller om en veldig lærerik prosess for utviklerne våre gjennom Transparency Chain-prosjektet. 

– PwC er kanskje ikke stedet man tenker mest på som et stort utviklingsmiljø, men det er jo et stort, globalt firma med sterke ressurser. Det er veldig mye internkompetanse. PwC i USA har ressurser til å bygge tekniske løsninger, og vi bruker mye av det som lages hos oss globalt.

Han nevner at teamet samarbeider ofte på tvers av landegrenser. De har et eget utvikler-chatrom med 3000 medlemmer. Samtidig er miljøet i Norge veldig autonomt, med eget ansvar for løsninger de lager og en god flyt.

– Vi satser nå mye mer på intern produktutvikling, forteller han. Det finnes nå over 40 utviklere hos oss.

Det er kanskje ikke så mange, med tanke på at det er rundt 2500 andre ansatte, men antallet er på vei oppover. Vi jobber med smidig metodikk og bruker variert teknologi, som for eksempel .NET i backend, Vue Js i frontend, og Azure som skyplattform.

Utviklerteamet bestod av folk fra to ulike avdelinger som skulle samarbeide forklarer Benjamin. 

– Vi sørget for en kryssfunksjonalitet i teamene med Marianne som vår ekspert på lovverk og juss. Dette var første gang vi skulle bygge et helt nytt digitalt produkt, så det var mye læring og mye å sette seg inn i.

Den første versjonen av Transparency Chain lot bedrifter laste opp leverandørene sine for å kunne sende e-poster med en spørreundersøkelse. Siden den tid har teamet jobbet sammen med tjenestedesignerne våre, noe som har gjort verktøyet mer brukervennlig. 

– Vi kan nå samle svarene og verktøyet gir deg en oversikt over risiko. Verktøyet har fått bedre brukeropplevelse, bedre grensesnitt og det er gjort en del omskrivinger på modellen, sier Benjamin.

Les også: Verktøyet som hjelper deg med leverandørkjeden

Benjamin smiler

Vi er best når vi har det gøy

Benjamin beskriver et ungt og sosialt miljø. Flere samlinger og aktiviteter i året er viktig for å bygge teamfølelse. 

– Jeg er faktisk overrasket over hvor mye sosialt det er her, sammenlignet med andre steder jeg har jobbet. Har du lyst, kan du delta på veldig mange forskjellige aktiviteter. Ikke minst har vi flotte kontorer som ligger veldig bra til, avslutter Benjamin.

Marianne er tydelig på at det er takket være miljøet vårt at verktøyet ble til. Hun nevner at dette er en stor organisasjon med gode strukturer og mye ressurser.

– Alle som kommer inn får egen karrierecoach, utvikling, ferdige kurspakker og gode kolleger som står klare til å hjelpe deg. Alt dette er satt i system.

Her er det virkelig lov å være seg selv. Resultatet er at kreativiteten til ansatte blir satt pris på, og resulterer i at man raskt kan få til et prosjekt som Transparency Chain.

Ønsker du å bli en av oss?