PwC-podden: Elektriske fly tar snart av i Norge

21/09/21

Over halvparten av nybilsalget i Norge er elbil i dag. Innen 2026 vil det bli mulig å kjøpe billetter for å fly elektrisk, ifølge Widerøe-sjefen.

Gjester: 

  • Stein Nilsen, CEO Widerøe
  • CEO i Elfly, Eric Lithun

Programledere:

Eivind Nilsen og Signe Moen

Det første elflyet som kom til Norge styrtet i et tjern. – Det var en dyktig pilot som var flink til å fly. Flyet var klassifisert under light sport klasse, og delene kunne kjøpes på Biltema. Det var eksperimentelt, og motoren var nybrottsarbeid. Kjølesystemet kuttet motoren for å beskytte seg selv, forteller Eric Lithun, elfly-gründer som nettopp avduket elektrisk sjøfly. Se hvordan det ser ut her.

Elbilene har utviklet seg mye siden Buddy

– Det er litt som med Buddy for femten år siden. Det stod mange biler ved veikanten den gangen. Prøving og feiling må til. I dag er det 40-50 prosjekter med elfly, men det tar en tid før det er trygt nok for passasjerer. Luftfarten er den som er hardest regulert, sier sjefen for Widerøe.

– Teknologien må være vesentlig tryggere enn en personbil. Alt må være sertifisert, alt fra batteriene til motoren. Og det tar tid, sier Lithun. 

– Vi startet for fem år siden. Da skjønte vi at vi må tenke nytt. Vi har en flåte på 26 fly som på et tidspunkt må skiftes ut. Vi må se etter noe nytt. Det som er utfordring er å få flymaskiner som er store nok. Vi må tenke helt nytt på selve flykroppen og drivsystemet. Vi er overbevist om at neste kortbanefly er elektrisk. Problemet er vekta versus rekkevidden. Det blir for tungt når du putter inn batteri. Flere holder på med hydrogen og ammoniakk-løsninger som lagrer nok energi per kilo, sier Nilsen.

– Hydrogen er løsningen, sier flysjefen

– Hydrogen er på fremmarsj. Det er bra for Norge som har vannkraft og potensial til å produsere hydrogen i store mengder. Når vi skal lage flymaskiner med over 19 seter så kommer el litt for kort. Da må vi se etter andre former. Zero Avia er spennende. De har tatt et seks seters fly, fått tak i en veldig god el-motor, og den flyr. Hydrogenbiler ruller rundt i gatene her.  El– motoren drives av fuelceller. Fuelcellene sin oppgave er å ta hydrogen over til ren elektrisitet. Det er en lagringsteknologi for energi. I Tyskland kjører de tog på hydrogen. 

– Null tro på hydrogen, sier elfly-importør

– Jeg har null tro på hydrogen. Jeg er romfartsnerd. La oss anta at verdens beste ingeniører jobber i romfarten. De har ikke tro på hydrogen. Elon Musk sa: Når romfartsbransjen knapt vurderer hydrogen, så kan du ikke bruke det andre steder. Hydrogen er et helvete å ha med å gjøre. Det krever mye energi for å romstere med hydrogen, sier gründeren. 

– Jeg er open minded, og tenker det er altfor tidlig å konkludere. Kanskje man finner triks på hydrogen som gjør det enklere å håndtere. Det er enorme summer inn i forskning for å håndtere lagring av energi, sier Nilsen. 

– Jeg trodde vi straks hadde løsningen her, men nå følte jeg vi gikk fem skritt tilbake, sier programleder Eivind. 

I 2026/27 kan du kjøpe elfly-billett

– Vi tror det er mulig å fly et kommersielt elfly med passasjerer i 2026-27. 

Et fly med ti passasjerer er ikke løsningen, du må opp med større fly. Business-caset fungerer ikke helt med så små fly. De som skal operere disse flyene må lære seg helt nye ting, kompetanse må dreies 180 grader. Vi må bygge kompetanse for å ta imot større fly, og forventer et gjennombrudd i 2030 med 30 seter, sier Widerøe-sjefen. 

– Hvordan er det med lading og logistikken rundt, er det klart? spør programleder Signe. 

– Heldigvis jobber vi alle i samme retning. Det er strøm på alle flyplassene, så det går nok helt fint å oppgradere strømnettet innen den tid, forteller Lithun. 

Programleder Nilsen lurer på om det er stille å fly el? 

– Det er bare propellen som lager støy. Det var en viktig opplevelse for meg å fly elektrisk. Det skjer noe med deg når du skjønner at det går an å fly helt annerledes. Det gav meg ekstra driv. Det er faktisk mulig å skape noe helt nytt. Luftfart er det mest bærekraftige transportmiddelet. Vi må bare finne et annet drivstoff, forteller Stein Nilsen.

 

Abonner i din podcast-app

Apple Podcasts Hør på Spotify Podcast Google Podcasts

Kontakt oss

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Følg oss