PwC-podden: Oppskriften på kompetanseheving i bedrifter

19/02/21

– Vi har et gigantisk kompetansegap i samfunnet, sier Fremming Andersen i Kompetanse Norge. – Vi begynte å måle læring i stedet for bare resultater i medarbeiderundersøkelsene, forteller leder for ekspertkompetanse i Telenor.

Gjester:

  • Cristina Rynning, leder for ekspertopplæring i Telenor
  • Anders Fremming Anderssen, assisterende direktør i Kompetanse Norge
  • Anne-Lene Festervoll, partner og leder for people and organisation i PwC

  • Programleder: Signe Moen

– Vi har et kompetansegap. Som samfunn mangler vi teknologer, helsefagarbeidere og folk med fagbrev. For enkeltpersoner er det et gap, vi mangler digitale ferdigheter. Mange har en utdanning som er foreldet. Utviklingen går raskere. Vi trenger alle å heve kompetansen daglig. Bransjer er i endring, f.eks. innen hotellnæringen, forteller Anders Fremming Andersen.

– Vi har et økende samfunnsproblem. Verdens ledere er bekymret for at de mangler riktig kompetanse. Medarbeidere er bekymret for fremtiden. De må trygges. Ansatte har lyst til å lære nye ting. Det å satse på kompetanseheving er lurt, sier Anne-Lene Festervoll. 

Læring måles i Telenor

– Det første vi gjorde var å bygge en læringskultur. Endret medarbeidersamtalen. Endre det til hvordan skal du utvikle deg og holde tritt. Vi gjorde en stor endring hvor lederne ikke bare fokuserte på resultater men også på læring. Vi så at vi trengte ny kunnskap i Telenor. Det var viktig for å nå vår nye ambisjon. Dette er et evig løp– alt går fort, og læring stopper aldri. Hvilken type kompetanse trenger vi? Hva er de strategiske ambisjonene. Vi måtte skape skreddersydd opplæring til hver enkelt individ. Man må føle at det er relevant for at man skal kunne sette av tid, forteller Cristina Rynning i Telenor.

Lederne må kunne si at “dette må jeg lære meg”

Anne Lene Festervoll: – Forutsetningen for alt er tonen fra toppen. Det må være ok for en leder å si “dette kan jeg ikke” . Det er billigere å lære opp ansatte enn å få tak i ny kompetanse. 

Magneter for talenter og minsker turnover

Cristine: – Vi har klart å minske turnover i Telenor. Vi har bare fire prosent som slutter. Vi gir de ett års opplæringsløp. Vi beholder dem fordi de vil fortsette å være der. Før trodde mange at om vi lærer dem mye så mister vi dem. Men det motsatte skjedde. Det gjorde oss til en enda mer attraktiv arbeidsgiver. 

– De som er gode på kompetanseheving sier at det øker engasjementet hos ansatte, gir høyere finansiell vekst. Dessuten blir man magneter for talenter, forteller Festervoll i PwC.  Se undersøkelse her.

Kommunikasjonsevne viktigere enn fagkompetanse, svarer ledere

– I mindre virksomheter er det bra å jobbe mye med coaching, mentorordninger, og jobbe i prosjekter. Det å bygge en læringskultur må være startskuddet, sier Andersen. Som forteller om en undersøkelse de har gjort med virksomheter som sier at kommunikasjonsevnen er viktigere enn fagkompetanse. Så samarbeid. 

Nysgjerrighet må drive oss videre. Som ledere og ansatte må man tørre å være litt nysgjerrige, sier Rynning. 

Jeg mener det private næringsliv har et ansvar for å guide studiene og si hva vi trenger i fremtiden. 

Læringsløpene blir aldri ferdige

– Det kommer hele tiden ny kompetanse inn. Hvordan klarer universitetene å holde tritt med den kunnskapen som trengs, og være fleksible nok, sier Andersen.

Tre råd fra gjestene til bedrifter: 

1 . Bygg læringskultur

2. Ha en god forståelse for strategisk retning og hvilket kompetansebehov du har

3. Satse på en målgruppetilpasning. Så opplæringen treffer de ansatte godt 

 

Abonner i din podcast-app

Apple Podcasts Hør på Spotify Google Podcasts

Kontakt oss

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Følg oss