Slik kutter nordmenn forbruket

Pulsen på norsk forbrukerøkonomi

Illustrasjon av forsiden på fysisk versjon av Strategy &-rapporten med tekst: Pulsen på norsk forbrukerøkonomi
  • 19/12/23

Dårligere råd gjør at vi prioriterer annerledes og hardere. Klær, møbler og interiør er nederst på lista, viser en ny undersøkelse fra Strategy& / PwC.

Jørgen Loeng, partner i PwCs Strategy&

– Halvparten av oss har kuttet i varer som ikke er nødvendige. Vi prioriterer trening, helse, ferie og ting til barna og kjæledyra, sier Jørgen Loeng, partner i PwCs Strategy&. Foto: Krafftwork

Forbruksmønsteret til nordmenn endrer seg i økonomisk nedgangstid, men vi reduserer ikke utgifter på alle områder. Vi kutter i det vi egentlig ikke trenger.

Dypdykk i den norske økonomien. Her kutter nordmenn.

Strategy&, et nytt strategirådgivningsmiljø i PwC, har kombinert makroøkonomiske tall og statistikk med en forbrukerunderøkelse i samarbeid med Norstat. Undersøkelsen har 1261 respondenter.

Innen dagligvare kjøper forbrukerne typisk billigere merkevarer. Men når det gjelder ferie og restaurantbesøk, så reduserer vi antallet. Ikke kvaliteten.

Jørgen Loeng,partner i Strategy&

Nedgangstider gir nye muligheter

– For at retail- og konsumentaktører skal overleve den økonomiske situasjonen vi står i er det viktigere enn noen gang å tilpasse tilbudet til hvordan ulike forbrukere agerer. Nye forbruksmønstre kan skape nye muligheter for virksomheter som ønsker å befeste eller forbedre sin posisjon i markedet, sier Loeng.

Les også: Slik hjelper vi deg med varehandel 

Hovedfunn fra forbrukerundersøkelsen

  • Over 80 prosent av norske husholdninger har fortsatt kontroll, men 3 av 10 har betydelig dårligere økonomi enn i fjor.
  • Halvparten av norske forbrukere har brukt av sparepengene sine på løpende kostnader, for eksempel regninger og dagligvarer, i løpet av det siste året.
  • Omtrent 3 av 10 husholdninger oppgir å ha under NOK 50 000 i oppsparte midler. Mange kan dermed fort havne i en svært trøblete finansiell situasjon.

Pulsen på norsk forbrukerøkonomi

Du kan laste ned et utdrag fra rapporten her.

Strategy& blir en del av PwC Norge

Høsten 2023 lanserte Strategy& sin virksomhet i Norge. Strategy& er en del av PwC, og hjelper kunder med strategirådgivning, med kolleger fra hele verden.

Få hele innsikten

Last ned utdraget, eller ta kontakt med Jørgen for å få tilgang til hele rapporten.

Last ned (PDF, 636.76kb)

Har du spørsmål?

Vi tar gjerne en prat med deg!

Kontakt oss

Ingen søkeresultat funnet