– Halvparten av oss har kuttet i varer som ikke er nødvendige. Vi prioriterer trening, helse, ferie og ting til barna og kjæledyra, sier Jørgen Loeng, partner i PwCs Strategy&. Foto: Krafftwork
Forbruksmønsteret til nordmenn endrer seg i økonomisk nedgangstid, men vi reduserer ikke utgifter på alle områder. Vi kutter i det vi egentlig ikke trenger.
Dypdykk i den norske økonomien. Her kutter nordmenn.
Strategy&, et nytt strategirådgivningsmiljø i PwC, har kombinert makroøkonomiske tall og statistikk med en forbrukerunderøkelse i samarbeid med Norstat. Undersøkelsen har 1261 respondenter.
Innen dagligvare kjøper forbrukerne typisk billigere merkevarer. Men når det gjelder ferie og restaurantbesøk, så reduserer vi antallet. Ikke kvaliteten.
– For at retail- og konsumentaktører skal overleve den økonomiske situasjonen vi står i er det viktigere enn noen gang å tilpasse tilbudet til hvordan ulike forbrukere agerer. Nye forbruksmønstre kan skape nye muligheter for virksomheter som ønsker å befeste eller forbedre sin posisjon i markedet, sier Loeng.
Les også: Slik hjelper vi deg med varehandel
Høsten 2023 lanserte Strategy& sin virksomhet i Norge. Strategy& er en del av PwC, og hjelper kunder med strategirådgivning, med kolleger fra hele verden.
Last ned utdraget, eller ta kontakt med Jørgen for å få tilgang til hele rapporten.
Vi tar gjerne en prat med deg!