{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
16/02/23
I et nytt lovforslag foreslår regjeringen en ny sertifiseringsordning som skal styrke arbeidsgiveres fokus på mangfold og inkludering. Lovforslaget tar utgangspunkt i og supplerer aktivitets- og redegjørelsesplikten, som alle offentlige og større private selskaper kjenner godt til. I samme lovforslag foreslås det også å utvide kravet til minimumsrepresentasjon av hvert kjønn i styrer.
Ingrid Fladberg Brucker jobber med arbeidsrett i PwC.
Med en ny sertifiseringsordningen ønsker regjeringen å ytterligere styrke fokuset på mangfold og inkludering. I samme lovforslag foreslås det også å utvide kravet til minimumsrepresentasjon av hvert kjønn i styrer.
Nederst i saken får du praktiske tips til arbeidet med likestillingsredegjørelsen.
Se hvordan vi kan hjelpe deg med ledelse og organisasjonskultur
Regjeringen har satt et politisk mål om at kvinner og menn skal være jevnt representert der makt utøves, blant annet i styrer og ledelse i selskaper og foretak, og har foreslått to lovendringer for å fremme dette. Bakgrunnen er at likestilling og mangfold i næringslivet på lang sikt vil kunne skape mer innovasjon, bedre arbeidsmiljø, forbedre beslutninger og øke lønnsomheten i norsk næringsliv.
Lovforslaget til regjeringen bygger på den eksisterende plikten alle arbeidsgivere har til å jobbe aktivt mot diskriminering, og for likestilling og mangfold i tråd med aktivitets- og redegjørelsesplikten. For å supplementere disse reglene, har regjeringen i høringsnotatet foreslått å innføre en frivillig sertifiseringsordning for mangfoldsledelse. Denne sertifiseringen skal både fungere som et verktøy for det enkelte selskap, og samtidig gi kontraktsparter og investorer grunnlag for å velge samarbeidspartnere som jobber strukturert med likestilling og mangfold internt.
Regjeringen har i høringsforslaget ikke utformet konkrete krav og retningslinjer for en eventuell sertifiseringsordning, men tar utgangspunkt i at pliktene etter aktivitets- og redegjørelsesplikten må være oppfylt. Det foreløpige forslaget er at sertifiseringskravene fastsettes sentralt, enten i forskrift eller av flere private parter i samarbeid.
Hovedinnholdet av sertifiseringsordningen følger god praksis etter aktivitets- og redegjørelsesplikten. På et overordnet nivå foreslår regjeringen at sertifiseringsordningen:
Regjeringen drøfter i høringsforslaget om et offentlig organ skal opptre som sertifiseringsorgan, eller om det skal opprettes en autorisasjonsordning hvor også private kan sertifisere. Den foreløpige vurderingen er at det vil være hensiktsmessig å la autoriserte private aktører sertifisere.
Regjeringen holder døren på gløtt for om det i fremtiden skal stilles krav om sertifisering for leverandører til det offentlige, eller til andre som samhandler eller mottar tilskudd fra det offentlige. Kort oppsummert konkluderer regjeringen med at et slikt krav per i dag er i strid med EØS-avtalen, men at dette endre seg med den fremtidige utviklingen av EU-retten.
Se hvilke områrder innen ledelse og organisasjonskultur vi kan hjelpe deg med
I høringsnotatet foreslås det å lovfeste minimumsantall av hvert kjønn i styrene til i:
I tillegg foreslår regjeringen å innføre minimumskrav til kjønnsrepresentasjon i ansvarlige selskaper der samtlige selskapsdeltakere er juridiske personer.
Videre foreslås det at virksomheter må overstige visse terskelverdier før de omfattes av minimumskravene om kjønnsrepresentasjon. Det ønskes innspill på de følgende terskelverdier foreslås:
Det foreslås også at virksomhetene bare trenger å overstige enten terskelen for driftsinntekter eller årsverk for å være omfattet av kravet til kjønnsrepresentasjon.
Hvor mange representanter fra hvert kjønn som må være representert, vil være avhengig av det totale antall styremedlemmer. Regjeringen foreslår følgende minimumsrepresentasjon avhengig av størrelsen på styret:
I konsern foreslås det at kravene skal gjelde i det enkelte konsernselskap. Vurderingen av om terskelverdiene er oppfylt, vil også gjøres opp mot det enkelte selskap, og ikke på konsernnivå.
Konsekvensen av at et styre ikke oppfyller kravene til kjønnsrepresentasjon, blir at styret ikke er beslutningsdyktig, noe som i ytterste konsekvens kan foretaket tvangsoppløses etter aksjeloven § 16-15 nr. 2.
I disse dager er det mange som børster støv av planen for mangfoldsarbeidet fra i fjor for å skrive likestillingsredegjørelsen for 2022. Kanskje innser man at man ikke fikk gjort så mye som man hadde tenkt? Her er praktiske tips til arbeidet med aktivitets- og redegjørelsesplikten.
Våre advokater har bred erfaring med likestillings- og diskrimineringsjuss, og bistår jevnlig våre kunder med spørsmål knyttet til mangfold og inkludering. Vi har også kollegaer i andre team som er sertifisert innen mangfoldsledelse, og som vi samarbeider med der selskapene behøver bistand til å få bedre innsikt i hvordan man må jobbe for å lykkes.
Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg?