EU har vedtatt å utvide de såkalte innfasingsreglene i ESRS 1, Appendix C. Innfasingsreglene gir lettelser i kravene til bærekraftsrapportering og innebærer blant annet at rapporteringspliktige selskaper kan unnlate å rapportere på hele eller deler av en standard. Endringen utvider både hvem som kan benytte innfasingsreglene og når innfasingsreglene kan benyttes. Formålet med disse endringene er å gi en “quick fix” i påvente av oppdateringen av ESRSene som er i prosess. “Quick fix” skal lette rapporteringbyrden gjennom å:
Det er forventet at norske myndigheter vil vedta “quick fix” i løpet av høsten.
31. juli publiserte EFRAG sine forslag til oppdaterte ESRSer. Fokusområdene fra Europakommisjonen var reduksjon av antall datapunkter, klargjøring av uklare rapporteringskrav, forenkling av strukturen og presentasjonen av standardene, samt forbedring av interoperabilitet. Resultatet er en vesentlig slanket versjon av ESRSene, både med reduksjon i antall datapunkter og forkortede standarder.
Forslaget er på høring frem til 29. september, og innen 30. november skal EFRAG komme med sitt endelig forslag til Europakommisjonen. Kommisjonen skal vurdere forslaget og kan gjøre endringer før de offentliggjør oppdaterte versjoner av ESRSene. Det er forventet at den norske regjeringen vil ta inn oppdaterte ESRSer i norsk regelverk så snart disse er ferdigstilte.
Nye ESRSer er forventet å gjelde fra rapporteringsåret 2027.
Den 4. juli vedtok Europakommisjonen endringer til EU-taksonomien . Endringene er ment å forenkle anvendelse av regelverket både når det gjelder beregning av KPIer, vurdering av DNSH-kriterier og rapportering. For både finansielle og ikke-finansielle foretak åpnes det nå for bruk av vesentlighetsgrenser ved rapportering.
Merk at de foreslåtte endringene ikke er endelige før de er publisert i EUs offisielle journal og at endringene ikke er gjeldende i norsk rett før de inntas i forskrift.
Europakommisjonen vedtok den 30. juli en anbefaling om frivillig bærekraftsrapportering for små og mellomstore foretak i tråd med den foreløpige standarden VSME. Dette skal gjøre det enklere for disse foretakene å svare på forespørsler om bærekraftsinformasjon fra store selskaper og finansinstitusjoner som er underlagt rapportering i tråd med CSRD og ESRS.
Anbefalingen er en midlertidig løsning for å imøtekomme markedets behov frem til en frivillig standard for bærekraftsrapportering er formelt vedtatt. Innholdet i en endelig frivillig standard kan avvike fra VSME slik den foreligger i dag.
Finansdepartementet anbefalte tidligere i år norske foretak som rapporterer frivillig bærekraftsinformasjon om å følge VSME-standarden.
Vær i forkant og hold deg oppdatert på ny regulering fra EU og Norge. Vi dekker sentrale områder som EUs bærekraftsdirektiv, taksonomien, natur- og klimarisiko, klimarapportering og mye mer.
Vi har hørt fra 100 norske selskaper om hva de har opplevd og erfart under forberedelsene, og hva de mener om omnibusforslagene.
Liv Annike Kverneland
Barbro Bruu