Underholdnings- og medieindustrien vokser jevnt frem mot 2029, drevet av over-the-top (OTT) video, internettannonsering og tilkoblingstjenester. Det er prognosen i PwCs globale analyse Entertainment & Media Outlook (GEMO), som ser på fremtidsutsiktene for medie- og underholdningsbransjen i 53 land. Analysen dekker både forbrukeradferd og utviklingen i annonsemarkedet.
Advertising-based Video on Demand (AVOD) og Subscription Video on Demand (SVOD) gir mest fart til markedet, mens Transactional Video on Demand (TVOD) viser en svak nedgang. Annonseinntektene vokser og styrker sin posisjon sammenlignet med inntektene fra forbrukerne. For å sikre skalerbar vekst kreves solid og pålitelig infrastruktur.
I Skandinavia peker utviklingen mot økt bruk av sosial/casual mobilgaming, samt elektroniske bøker. Samtidig fortsetter tradisjonell TV å falle i popularitet.
– Mulighetene er størst der det er god datainnsikt og muligheter for skalering: hybride inntektsmodeller i over‑the‑top (OTT) og Video on Demand (VOD), presis målretting i connected TV (CTV) og ansvarlig bruk av generativ kunstig intelligens (GenAI), sier PwC-partnerne og medieeksperter, Eivind Nilsen og Øystein Blåka Sandvik. De presenterte PwCs Global Entertainment & Media Outlook 2025–2029 under Kampanjes konferanse.
De store trendene som former verdensøkonomien setter enorme verdier i bevegelse – på tvers av bransjer og samfunnsområder. Underholdnings- og medieindustrien har lenge vært i front, i skjæringspunktet der ulike sektorer konvergerer og nye muligheter oppstår.
I årets Global Entertainment & Media Outlook trer flere nøkkeltemaer tydelig frem:
Video on Demand (VOD) og over‑the‑top (OTT) – inkludert AVOD, SVOD og TVOD – fortsetter å ta andeler fra tradisjonell TV. Det er Subscription Video on Demand (SVOD) og Advertising‑based Video on Demand (AVOD) som er de ledende modellene. Når distribusjonen kan skaleres og inntektsmodellene optimaliseres løpende, flyttes verdiskapingen mot strømming og digitale formater.
Tradisjonell TV finansieres i hovedsak av annonser, lisens og abonnement, men vekstmomentet ligger i strømmetjenestene hvor distribusjonen er skalerbar og inntektsmodellene kan optimaliseres fortløpende.
– Veksten normaliseres frem mot 2029 etter hvert som år‑for‑år‑veksten flater ut. Annonseinntekter har nå passert forbrukerinntekter globalt, med digital annonsering som tydeligste inntektsmotor.
– Generativ KI er en betydelig mulighet både for å redusere kostnader og for å bli mer produktiv. Men det store potensialet ligger i innholdsproduksjon og nye salgskanaler, sier Øystein Sandvik, partner i PwC.
Annonseringsøkonomien styrker grepet i skjæringspunktet mellom annonsering, forbruk og connectivity ser vi at annonsering tar en større del av verdiskapingen. Internettannonsering flytter budsjett til kanaler med målbar effekt: videoformatene (inkludert connected TV, CTV) og retail‑nære flater (f.eks. retail other display).
Verdiskaping i strømming (AVOD, SVOD og TVOD) Over tid har AVOD og SVOD blitt bærebjelker for vekst. Abonnementsinntekter og annonsørfinansiering kan kombineres for å maksimere livstidsverdi (lifetime value, LTV), redusere churn gjennom bundling og øke avkastning per brukerminutt. TVOD svekkes relativt sett, men fyller nisjer der eierskap og spesifikke titler er viktigst.
Mer strømming, utbygging av datasentre og økt nettverkskapasitet har allerede løftet trafikkvolumene kraftig – datamengden er i praksis doblet fra 2020 til 2025, og med en årlig vekstrate på om lag 12,4 prosent ligger det an til en ny dobling innen utgangen av 2029.
Denne utviklingen drives av høyere bildekvalitet (4K/8K), flere samtidige skjermer og mer tid i videoformat, og stiller nye krav til distribusjon og kostkontroll. For virksomheter betyr det å investere målrettet i content delivery networks (CDN) og edge‑arkitektur, ta i bruk moderne kodeker (HEVC/AV1) og styre kvalitet og kost med adaptiv bitrate.
Like viktig er datastyrt kapasitetsplanlegging, presis måling av opplevelseskvalitet (QoE) og energieffektiv drift i datasentre. Med riktig kombinasjon av infrastruktur, optimalisering og styringspraksis kan selskaper møte den eksplosive trafikkveksten, sikre stabil leveranse og samtidig forbedre marginene.
I Skandinavia peker veksten tydelig mot sosial/casual mobilgaming og elektroniske bøker. Sosial/casual mobilgaming vokser omtrent 6 prosent årlig (CAGR 2021–2029), drevet av lav terskel, sosiale nettverkseffekter og hyppige produktoppdateringer. Elektroniske bøker (e‑bøker) vokser med 5,7 prosent CAGR, og andelen øker fra om lag 19 prosent i 2020 til rundt 36 prosent i 2029 – mer enn 1 av 3 publikasjoner forventes å være digitale mot slutten av perioden.
Blant de mer moderate, men stabile vekstområdene finner vi kino (billettinntekter + reklame) på cirka 3,9 prosent CAGR og live musikkbillettsalg på cirka 1,8 prosent CAGR. Tradisjonell TV har negativ utvikling rundt −1,8 prosent CAGR.
App‑basert (sosial/casual) mobilgaming vokser om lag 6 % årlig (CAGR 2021–2029).
Deal‑aktiviteten er mer selektiv: færre transaksjoner, men større verdier og tydeligere strategisk rasjonale. Rettigheter (intellectual property, IP), distribusjonsskala og teknologiplattformer prioriteres – særlig der kostsynergier og inntektsløft kan realiseres raskt gjennom integrasjon av innholdsinnkjøp og annonseteknologi.
Les mer: Global M&A trends in technology, media and telecommunications
Hold deg oppdatert på det som påvirker deg og din bedrift.
Vi vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer. Se hva vi kan hjelpe deg med.