Fem ting vi har lært om å jobbe tverrfaglig

I 2018 kjøpte PwC opp et av Norges ledende byråer innen tjenestedesign. Snart tre år er gått siden kreativitet og analyse ble slått sammen.

Hvilke utfordringer har vi møtt på veien? Hva har vi lært om å jobbe tverrfaglig? Og hva må til for å lykkes med nye team og nye måter å samarbeide på?

Kreativt arbeidsmøte

- Tverrfaglig samarbeid er dynamitt når det fungerer. Men det er er ikke så enkelt som å dytte ulik kompetanse inn et team og tro at magien kommer av seg selv. Det å jobbe tverrfaglig byr også på utfordringer, og ikke alle lykkes, sier Lavrans Løvlie, partner i PwC, og grunnlegger av tjenestedesign-byrået Livework.

Analyse og kreativitet i fin symbiose

- De fleste som går på et universitet i dag lærer å bruke hypotetisk-deduktiv metode. Man definerer problemene, bryter problemstillingen ned i biter, og finner deretter løsningen med utgangspunkt i kunnskap man allerede har. Naturlig nok tar de fleste med seg denne måten å tenke på videre inn i arbeidslivet, sier Lavrans Løvlie, partner i PwC, og grunnlegger av tjenestedesign-byrået Livework. 

Lavrans reiser seg opp og begynner å tegne på tavlen. 

- De som går på kreative skoler, har med seg en annen tilnærming. En utforskende metodikk, sier han engasjert. - Her samler man ikke inn kunnskap og analyse, men går ut i felt på søken etter nye erfaringer og ny innsikt, sier Løvlie, som har skrevet flere bøker om tjenestedesign. (Åpnes i nytt vindu)

Lavrans Løvlie tegner på tavlen

- En tjenestedesigner kan gjerne starte med å kaste løsningene på problemet helt i starten. Vi gjør det for å forstå problemet enda bedre. For en analytiker kan det virke helt absurd å starte med løsningen før man har hentet inn nok kunnskap om problemet, men vi ser at det øker sannsynligheten for å være innovativ, sier Løvlie.

Illustrasjon av forskjellen mellom hypotesebasert og utforskende metodisk tilnæring

Til venstre er den hypotesebaserte metoden illustrert, mens du ser den utforskende tilnærmingen til høyre. Kombinasjonen av designmetoder og analytiske metoder gir de beste løsningene - de sikrer nytenkning og grundige vurderinger.

Lag et vell av gode ideer!

Løvlie har et arbeidsmotto som følger han i alle prosesser: lag et vell av gode ideer! - I den analytiske tilnærmingen, stopper man gjerne når man har funnet en idé alle mener er god. Men man bør fortsette og fortsette for å ikke gå glipp av verdifulle tanker.

De beste løsningene finner han når de to metodene slås sammen. - Tverrfaglig samarbeid gir bedre, mer annerledes og mer innovative ideer og løsninger. Men det er ikke så enkelt som å putte ulik kompetanse i et team og tro at magien kommer av seg selv. Det å jobbe tverrfaglig byr også på utfordringer, og ikke alle lykkes. 

Illustrasjon av hvordan man bør gå frem for å finne de beste ideene

Regler for idéutvikling: 1) Se etter muligheter, ikke begrensninger. 2) Kvantitet, over kvalitet. 3) Det handler om å bygge på, utvikle og skape. 4) Noter mindre seriøse ideer, så får du dem ut av hodet. 5) Det finnes ingen dumme ideer. 6) Ikke vær djevelens advokat, det kommer senere.

 

 

Tverrfaglig samarbeid krever mot og vilje for å fungere

- Når vi setter sammen mennesker med ulik bakgrunn og metode, vil alle måtte omstille seg og levere sin kunnskap på nye måter. Metodene utfyller hverandre, men prosessene og tenkemåten er ulik. Målet er å stille alle i stand til å levere i ukjente omgivelser. Det krever mot og vilje for å få det til å fungere, sier Astrid Langnes Vierdal, tjenestedesigner i PwC. 

Sammen med Lavrans har hun reflektert over ulike grep som kan bidra til å styrke et tverrfaglig team. 

Nå er det Astrid som beveger seg mot tavlen.

- Jeg har i hvert fall fem viktige læringspunkter vi bør trekke frem, sier hun og løfter opp den sorte tusjen. 

Astrid Langnes Vierdal og Ulrikke Mysen Almestrand

Astrid Langnes Vierdal (til venstre) jobber som tjenestedesigner i PwC, her i engasjert samtale med kollega Ulrikke Mysen Almestrand, som jobber i PwC Consulting.

 

 

Fem verdifulle erfaringer fra å jobbe tverrfaglig

Nummer 1: Vi spør alltid når vi ikke forstår

Grunnregelen: Vi spør alltid når vi ikke forstår

Ulike fagbakgrunner kommer med ulik tenkning og terminologi. Vi har derfor lært at en god grunnregel er å alltid spørre når vi ikke forstår. 

- I våre prosjekter har det stort sett blitt en regel alle må følge, uavhengig av fag, rolle og erfaring. Det å skape trygge rammer er helt avgjørende for et godt samarbeid. Å stille spørsmål skal oppleves som en styrke og ikke en svakhet. Og som med mye annet, må ledelsen gå foran som et godt eksempel. Det fine er jo at hele teamet lærer når noen spør, sier Vierdal.  


Nummber to: Bruk tid på forutsigbarhet

Kreativitet krever at man kan stå i uforutsigbarhet i perioder

Kreativitet krever at man kan stå i uforutsigbarhet i perioder. - I prosessen mot en løsning er man åpen og utforsker mange muligheter og dimensjoner av et problem. For fagfolk som ikke er vant til å jobbe kreativt på denne måten, kan det ofte være en utfordring å stå i usikkerheten og stole på at man kommer i mål. Men det gjør vi, alltid, sier Vierdal. 

- Det å føle seg usikker på om teamet beveger seg i riktig retning, at man kanskje tar noen skritt tilbake eller til siden, istedenfor å bevege seg frem, er for mange ganske ubehagelig. Men i den kreative prosessen er det et poeng i seg selv å skape mange ideer, uten å stille spørsmål ved hvilken som er den riktige.  

For å trygge alle som er med i prosessen, har hun lært at det er gull verdt å bruke tid på forutsigbarhet i starten av et nytt prosjekt.

- Vi tegner ofte “værmeldingen” for å beskrive prosessen, slik at alle er forberedt på den og forstår den. Det starter med sol, engasjement, og drive. Men regnværsdagene vil komme. Når man står i mørket, er det viktige å huske på at solen vil skinner igjen, forklarer Vierdal. 

Illustrasjon av en tverrfaglig samarbeidsprosess

Vierdal og teamet bruker “Værmeldingen” som en illustrasjon på den kreative prosessen. Målet er at alle i teamet skal stole på prosessen og at man til slutt kommer i mål.


Nummer tre: Bruk nok tid sammen på å knekke koden

Bruk nok tid sammen på å knekke koden

- Du vet når du går inn i et møte og ikke aner hva veien er videre, og går ut derfra og vet hva det neste halve året skal innebære. Da har man opplevd å knekke en kode, sier Vierdal. 

Hun forteller at et viktig læringspunkt har vært å sette av nok tid, på riktig tidspunkt, der teamet har rom til å knekke koden sammen på veien mot mål. - Det innebærer å lage situasjonene og sette av tid til å samles. Men det må gjøres til riktig tid når forutsetningene ligger til rette for det. 

Teamet jobber ofte etter den doble diamanten. - Den handler om å gi rom for å forstå utfordringen og mulighetsrommet godt nok til at vi løser de viktigste utfordringene. 

Illustrasjon av prosessmodellen "Den doble diamanten"

- Der hvor “diamantene” er på sitt mest åpne har vi mye kunnskap i spill og flere parallelle diskusjoner. Her er det spesielt viktig å bruke tid sammen i det tverrfaglige teamet til å stille spørsmålet: Hva er det egentlig vi forsøker å løse, og hva vil egentlig skape verdi. Disse “knekke koden”-pratene vil gjerne skje omtrent der hvor vi begynner å snevre inn, og vi må sette en felles kurs for å nå målet, sier Vierdal.


Nummer fire: Tenkemåter å øve på

Tenkemåter å øve på

Vierdal og Lavrans har også erfart at noen tenkemåter kommer ekstra godt med i kreativt, tverrfaglig samarbeid. Og de bør øves på. 

Vær uredd: Man må være uredd i å tenke, si noe og lage noe i en gruppe som består av annen kompetanse enn ens egen. Ikke vurder alt for mye! For hvor farlig er det egentlig om ideen ikke er den beste? Hvem vet, kanskje vil noen andre bli inspirert og bygge videre på den. 

Tenke “ja, og ikke “nei, men” - Vær åpen, positiv og tenk "ja". Ikke fortell hvorfor ideen ikke fungerer. Da mister vi mange gode tanker på veien. 

Tenk nytt om egen kompetanse og nye måter å jobbe på: Å jobbe i et tverrfaglig team betyr at man må jobbe etter metoder som er annerledes enn de man kjenner fra egen utdanning og jobberfaring. For mange innebærer det at man må være forberedt på å levere på en annen måten enn man er vant til. 

Illustrasjon av tverrfaglig samarbeid

- For meg er lykken å jobbe med de som kan noe annet enn meg selv - og de er det mange av i PwC, sier Vierdal fornøyd.


Fem: Tegn utfordringen

Tegn utfordringen

-  Når vi jobber tverrfaglig kombinerer vi alltid språk, tall og bilder, sier Vierdal.

- Å illustrere hva man tenker skaper verdi gjennom hele prosessen, men jeg opplever at det særlig gjør diskusjonen bedre der hvor man ikke helt har klart å sette ord på hva man tenker selv, eller der man skal kommunisere noe som er så komplekst at man rett og slett ikke vil kunne oppsummere det med ord. 

Ofte jobber teamet med å beskrive en ønsket fremtid. - Hvis den beskrives med ord, vil denne fremtiden etter all sannsynlighet se forskjellig ut hos hver person som er i rommet. Dersom man tegner denne fremtiden kan man lettere skape et felles bildet, hvor man gir alle de samme “knaggene” for samtalen. 

Illustrasjon av en tegning som forklarer et problem

- Hjernen jobber annerledes med ord vs bilder. Ord jobber vi med sekvensielt, mens bilder kan forklare og illustrere en helhet. Det er ulike deler av hjernen som jobber. Kombinasjonen av analytiske tall, forklarende ord og bilder, gir rikere innsikt og bredere idétilfang, sier Vierdal.

 

 

Kontakt oss

Lavrans Løvlie

Lavrans Løvlie

Partner | Leder av Designteamet i PwC, PwC Norway

Tlf: 918 06 139